درد دور ناف در حاملگی

درد دور ناف ,درد دور ناف در بارداری,درد دور ناف نشانه چیست,درد دور ناف در مردان,درد دور ناف در کودکان,درد دور ناف کودکان,درد دور ناف نشانه بارداری,درد دور ناف در اوایل بارداری,درد دور ناف در اواخر بارداری,درد دور ناف در بارداری نشانه چیست,درد دور ناف در بارداری طبیعی است

درد دور ناف

توضیحاتی در مورد درد دور ناف

هر زمان که دچار دل درد می شویم اول از همه به فکر سوء هاضمه، نفخ، یبوست یا مسمومیت غذایی می افتیم! غافل از اینکه درد در هر منطقه از شکم می تواند علل و راه های درمانی بسیار متفاوتی داشته باشد. از یک نفخ یا کرامپ ساده گرفته تا سنگ کلیه، پانکراتیت، عفونت های مثانه، آپاندیسیت، بیماری های کیسه صفرا، مشکلات کبدی و حتی سکته قلبی همگی می توانند دردهای شدید یا خفیفی را در بخش های مختلف شکم ایجاد کنند. اگرچه اغلب دل دردها بی خطر هستند و طی چندین ساعت خود به خود رفع می شود اما بعضی مداومت پیدا کرده و اگر به طور اورژانسی مورد درمان قرار نگیرند، جان تان را به خطر می اندازند. حال اگر می خواهید با انواع دردهای پرخطر و کم خطر در هفت ناحیه از شکم آشنا شوید با ما همراه باشید. . . ناحیه ۱: بالای ناف زیر دنده ها گاهی اوقات سکته های قلبی با درد در این ناحیه خود را نشان می دهند؛ به خصوص اگر سن فرد بالا باشد و علائم دیگر سکته مثل تعریق سرد، تهوع و استفراغ نیز وجود داشته باشند. این درد معمولا با راه رفتن تشدید می شود و با استراحت و مصرف قرص زیر زبانی بهبود نمی یابد. البته سکته قلبی فقط باعث انتشار درد به این ناحیه می شود. به عبارتی لمس همان نقطه از شکم موجب درد نخواهد شد. درست مثل دردی که براثر سکته به دست چپ انتشار پیدا می کند. دردشناسی منطقه ای شکم از لحاظ آناتومیک نیز شایع ترین علت درد در این ناحیه، زخم های معده و اثنی عشر هستند. حال ممکن است زخم ساده باشد و فقط احساس سوزش ایجاد کندیا دچار عارضه شده باشد و دیواره مخاط را سوراخ کرده باشد که در این صورت درد مداوم خواهد بود. دردهای ناشی از زخم معده معمولا با ناشتا ماندن یا مصرف شربت آلومینیوم ام جی کاهش پیدا می کنند. دردهای ناشی از زخم های ساده اثنی عشر نیز معمولا با غذا خوردن و همچنین مصرف آلومینیوم ام جی اس یا قرص معده فروکش می کنند. از دیگر علل شایع درد در این ناحیه می توان به اختلالات پانکراس از جمله پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) اشاره کرد. این درد معمولا به پشت انتشار دارد، با خم شدن رو به جلو کمتر می شود، با دراز کشیدن به پشت افزایش می یابد و مداوم و شدید است. سنگ ها، التهاب ها و عفونت های کیسه صفرا، بیماری های کبد و هپاتیت های ویروسی نیز می توانند در این ناحیه درد ایجاد کنند. درد هپاتیت مبهم است و معمولا با علائمی چون زردی، تهوع، استفراغ، کاهش رنگ مدفوع، افزایش رنگ ادرار، بی اشتهایی و علائم شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، دردهای عضلانی پراکنده و دردهای مفصلی همراه است.

علت درد دور ناف

برخی از دردهای شکمی با نفخ، گاز در شکم و تغییراتی در روند دفع همچون شکم روش یا یبوست همراه هستند که می توانند به علت سندروم روده تحریک پذیر یا همان IBS باشد. دکتر «لارنس جی. برندت» از این سندروم به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی یاد می کند. در آمریکا حدود 10 تا 20 درصد جمعیت که بیشتر آنها را نیز زنان تشکیل می دهند، به این سندروم ابتلا دارند. علت این عارضه هنوز مشخص نیست اما برخی از پزشکان آن را به حساسیت های روده یا بزرگی اندازه آن نسبت می دهند. این سندروم باعث کاهش وزن و خونریزی از ناحیه مقعد می شود.دردها و انقباضات شکمی به همراه خونریزی از مقعد این نوع از دردها عمدتا باعث ورم روده یا IBD می شوند. از آنجایی که نشانه های مشترکی با سایر دردهای شکمی از جمله IBS دارند، تشخیص آن کار چندان راحتی نیست. در حالی که از هر 5 آمریکایی یک نفر به IBS ابتلا دارند اما تنها یک نفر در میان 200 نفر از این جمعیت به IBD مبتلاست.

علت درد دور ناف در دوران بارداری

یکی از سؤالات زنان باردار که در هفته بیست و سوم بارداری هستند این است که چرا در ناحیه ناف احساس درد دارند. دکتر آرین جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی درباره اینکه درد ناحیه ناف زنان باردار خطرناک است یا نه، توضیحاتی داده است. این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی تشریح کرد: درد ناف در نیمه دوم بارداری اکثراً اگر سابقه جراحی نداشته باشند مربوط به پارگی ناف و تولید “فتق ناف” است که برای جلوگیری از پیشرفت آن گذاشتن پنبه داخل ناف و گذاشتن سکه‌ای روی آن و بستن با چسب‌های ضد حساسیت همراه با استفاده از شکم بند حاملگی توصیه می‌شود.وی خاطرنشان کرد: معمولاً چنانچه سزارین انجام شود موقع سزارین می‌توان با زدن بخیه از زیر آن را ترمیم کرد و گرنه بعداً منجر به جراحی خواهد شد، ولی اگر جراحی کرده باشند (بویژه لاپاروسکوپی) حتماً چسبندگی زیر ناف ایجاد شده است که با کشش منجر به درد می‌شود.

درد دور ناف در کودکان

علل زیر را می توان از مهمترین و شایع ترین موارد درد شکم در کودکان دانست. عفونت: عفونت هایی مانند عفونت باکتریایی یا ویروسی مثل، آنفلوآنزای معده (اسهال و استفراغ) از جمله علل اصلی درد شکم در کودکان می باشد. معمولا عفونت های ویروسی به خودی خود فروکش می کنند. اما عفونت های باکتریایی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارند. مصرف مواد غذایی: خوردن غذاهای آلوده باعث مسمومیت غذایی می شود که علائمی شبیه به آنفلوآنزای روده و معده دارد. سایر علل مربوط به مواد غذایی برای درد معده و شکم در کودکان عبارتند از: پرخوری آلرژی غذایی گازهای منجر به نفخ اگر درد در شکم به دلیل مصرف مواد غذایی خاص یا به یکی از دلایل بالا رخ دهد، معمولا علائم بلافاصله پس از خوردن غذا پدیدار می شود.

درد دور ناف در زنان

احساس درد در اطراف ناف اگر درد در ناحیه شکم به همراه احساس درد در ناحیه شانه و بعد از خوردن غذاهای چرب باشد می تواند به کیسه صفرا مربوط شود. اگر فرد مبتلا زنی بالای 40 سال باشد و تجربه زایمان را نیز داشته باشد این احتمال بیشتر هم خواهد شد. دلیل این امر هم افزایش سطح استروژن در دوران بارداری است که می تواند سبب ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. دکتر برندت می گوید این سنگ های کوچک گاهی تا چندین سال بدون هیچ نشانه ای باقی می مانند و به صورت کیست هایی در می آیند که در نهایت به صورت درد بروز پیدا می کنند.

درد دور ناف در مردان

احساس سوزش در وسط شکم این احساس بیشتر پس از صرف یک وعده غذای بسیار حجیم و پرچرب اتفاق می افتد. 60 میلیون آمریکایی در طول یک ماه حداقل یک بار این درد را احساس می کنند. دکتر برندت بر این باور است که این سوزش عمدتا با احساس طعم تلخی در دهان همراه است. رفلکس اسیدی با بازگشت مواد غذایی خورده شده به داخل دهان و ترکیب آن با اسید معده همراه است. با این اتفاق نوعی احساس سوزش در ناحیه شکم به وجود می آید. اگر این اتفاق تنها گاهی بیفتد مشکل چندانی به وجود نمی آورد اما اگر به طور مداوم وجود داشته باشد، بیماری ای به نام GERD را سبب خواهد شد که نوعی اختلال گوارشی به شمار می آید.

درد دور ناف کودکان

درد شکم یا درد معده شایع ترین شکایت در کودکان و یکی از مهم ترین دلایل برای مراجعه والدین به متخصص اطفال است. علل زیادی برای درد شکم در کودکان وجود دارد. برخی از این علل کاملا جدی و برخی دیگر جزئی هستند. با این حال، با تشخیص صحیح و درمان مناسب، درد می تواند کاملا و به سرعت بهبود یابد. بخشی از مشکل والدین در مورد درد شکم در کودکان به این موضوع بر می گردد که آیا باید برای این درد به پزشک مراجعه کنند یا خیر؟ از طرفی درمان این درد نیز می تواند از اقدامات ساده مانند استراحت و رژیم غذایی شروع شده و در موارد جدی نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

درد دور ناف نشانه بارداری

درد اطراف ناف معمولا در هفته سیزدهم بارداری آغاز میشود .پوست و ماهیچه شما در آخر بارداری بسیار کشیده می شود. شما ممکن است کشیدگی پوست، خارش و درد را در مراحل مختلف رشد جنین حس کنید.ناف شما مرکز اصلی حرکات و تغییرات در طول بارداری است. ناف در این دوران حساس شده است.

درد دور ناف

نشانه های فراوانی برای این نوع از زخم ها وجود دارند که از آن جمله می توان به نفخ شکم، آروغ زدن، کم اشتهایی و کاهش وزن اشاره کرد. این نوع درد که خطوط شکمی و یا روده کوچک شما را تحت تاثیر قرار می دهند، سالانه نیم میلیون آمریکایی را درگیر می کند. برخلاف آنچه شما شنیده اید که این زخم ها به دلیل استرس به وجود می آیند علت شکل گیری آنها داشتن استرس نیست. در عوض به علت نوعی باکتری به نام Helicobacter pylori به وجود می آیند که مخاط اطراف معده را تخریب می کند. همچنین می توانند به دلیل مصرف بی رویه داروهای ضدتورم مانند آسپرین یا ایبوپروفن نیز به وجود آیند. یک آزمایش ساده خون می تواند محل دقیق این باکتری ها را مشخص کند.

علت درد دور ناف شکم

درد ناگهانی در بخش پایینی سمت چپ شکم این نوع درد که عمدتا هم با گاز همراه است بیشتر در میان بزرگسالانی با سنین بالاتر دیده می شود. حداقل یک سوم از جمعیت آمریکا تا سن 60 سالگی این عارضه را تجربه می کنند. دکتر آز می گوید، اما تنها در میان 10 تا 20 درصد از آنها نشانه هایی چون دردهای شدید شکمی، نفخ، انقباضات شکمی و یبوست دیده می شود. علت اصلی چنین دردهایی مصرف ناچیز فیبر در رژیم غذایی افراد است.

درد دور ناف نشانه بارداری

در سه ماهه اول بارداری، رحم به نسبت کوچک است و آن به استخوان پوبیک به پشت نرسیده است. زمانی که رحم بزرگ میشود شما درد اطراف ناف را ممکن است حس کنید. فشار داخلی وارد شده به رحم باعث کشیده شدن شکم و ناف میشود. در سه ماهه سوم بارداری،رحم شما درست در پشت ناف قرار گرفته است.رحم در پشت ناف با وزن مایع آمنیوتیک و بدن محبوس است. تا کنون شنیده اید که خانمی در ناف خود احساس ضربه ناگهانی کند؟ معمولا این اتفاق در آخر بارداری رخ می دهد.

درد دور ناف در اوایل بارداری

فتق نافی معمولا زمانی رخ میدهد که فشار زیادی در شکم است.این شرایط فقط مختص زنان باردار نیست.اما اگر شما باردار هستید یا چاق هستید این فتق در شما بیشتر مستعد است. در فتق نافی در کنار درد ناف شما ممکن است دچار برآمدگی نزدیک ناف، تورم و استفراغ هم شوید. اگر هر کدام از این علائم را داشتید با پزشک خود مشورت کنید. بدون درمان، ممکن است عارضه های جدی بجای بماند. اگر فتق یکی از ارگان ها و یا بافت شکمی شما را دربربگیرد، ذخایر خونی شما کاهش یافته و ممکن است دچار عفونت شدید شوید.

درد دور ناف در بارداری

این درد ممکن است در دوران بارداری شما بیاید و برود. برخی زنان احساس کشیدگی و فشار را در همان مراحل لول احساس میکنند. در برخی این درد در هفته های آخر بارداری و با بزرگ شدن شکم بدتر میشود. برای تسکین این درد سعی کنید به پهلو بخوابید یا شکم خودرا روی بالش بگذارید. گاهی می توانید از لوسیون تسکین دهنده درد مخصوص دوران بارداری استفاده کنید و یا کره کاکائو برای خارش پوست شکم مناسب است.

درد دور ناف نشانه چیست

درد شدید در بخش پایین و سمت راست شکم از این نوع درد به عنوان آپاندیسیت یاد می شود. از نشانه های آن تب خفیف، عدم توانایی برای خارج ساختن باد شکم، احساس یبوست و یا شکم روش است. اگر درد در ناحیه برشمرده شده به آپاندیس تان مرتبط باشد عمدتا با حرکت به طرفین، تنفس های عمیق، سرفه و عطسه و فشار آوردن به ناحیه مورد نظر درد افزایش خواهد یافت. این عارضه زمانی روی می دهد که آپاندیس متورم و از چرک پر شده باشد. بر اساس داده های بدست آمده از انجمن سلامت ملی آمریکا بیشتر مواردی که بر اثر دردهای شدید به بیمارستان مراجعه می کنند، به اتاق عمل فرستاده می شوند و در بیشتر مواقع نیز پیش از پاره شدن آپاندیس از بدن خارج می شود

بیشتر بخوانید : درد ناف در ماه هشتم بارداری