فروشگاه سیبالود

فروشگاه سیبالود

فروشگاه سیبالود

فروشگاه سیبالود

فروشگاه سیبالود

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

قرص بیسموت

پنجشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۵۸ ب.ظ

قرص بیسموت

قرص بیسموت ,قرص بیسموت برای چیست؟,قرص بیسموت ساب سیترات 120 برای چیست,قرص بیسموت شفا,قرص بیسموت 120,قرص بیسموت ساب سیترات آریا برای چیست,قرص بیسموت ۱۲۰,قرص بیسموت چیست,قرص بیسموت چیست

قرص بیسموت

در این مطلب از سایت جسارت به کاربرد و موارد مصرف قرص بیسموت ساب سیترات می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص بیسموت

زخم معده و زخم روده از جمله شایع ترین مشکلات گوارشی هستند. این بیماری ها به درمان فوری نیاز دارند و در صورتی که به موقع درمان نشوند می توانند مشکلات جدی برای بیمار ایجاد نمایند. قرص بیسموت ساب سیترات از جمله داروهایی است که توسط پزشک برای درمان مشکلات گوارشی تجویز می شود.

قرص بیسموت چیست

قرص بیسموت ساب سیترات به لاتین Bismuth Subcitrate برای درمان زخم معده و روده و نیز اسهال مسافرتی استفاده می‌شوند. این دارو همچنین در ترکیب با داروهای دیگر در درمان عفونت‌های گوارشی هلیکوباکتر پیلوری به کار می‌رود. بیسموت دارای اثر ضد میکروبی بر پاتوژر‌های باکتریایی و ویروسی دستگاه گوارش است. این دارو اسید معده را تا حدی خنثی می‌کند.بیسموت داروی کمکی در زخم دستگاه گوارش به همراه داروهای دیگر می باشد. توجه:اگر دارو را دو بار در روز مصرف می کنید، دو قرص نیم ساعت قبل از صبحانه و دو قرص نیم ساعت قبل از شام میل کنید. اگر دارو را چهار بار در روز مصرف می کنید، نیم ساعت قبل از هر غذا و قرص آخر را دو ساعت بعد از شام مصرف کنید.

مشخصات قرص بیسموت

بیسموت ساب سیترات در انگلیسی Bismuth subcitrate با رده درمانی: داروهای اولسر پپتیک اشکال دارویی: قرص . طبقه‌بندی فارماکولوژیک: ترکیب بیسموت. طبقه‌بندی درمانی: منفی کننده ذرات یونی در معده (برای مقابله با یون هیدروژن) همراه با داروهای مقابله با Helicobacter pilori. طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C (در سه ماهه آخر بارداری رده D) 

موارد مصرف قرص بیسموت

بیسموت ساب سیترات و ساب سالیسیلات برای درمان زخم معده و روده و نیز در اسهال مسافرتی استفاده می شوند. همچنین در ترکیب با داروهای دیگر در درمان عفونت های گوارشی هلیکوباکتر پیلوری به کار می رود.

مکانیسم اثر قرص بیسموت

مکانیسم اثر بیسموت کاملاً روشن نیست ولی علاوه بر نوعی پوشش برای مخاط معده در محل اولسر ، تقویت موکوس مخاطی ، تاثیر بر سنتز پروستاگلاندینها ، اثرات ضد هلیکوباکتر پیلوری نیز دارد. این دارو جذب ناچیزی از دستگاه گوارش دارد. این دارو اسید معده را تا حدی خنثی می کند واحتمالا اثر ضد هلیکوباکتر آن مستقیم است. مقدار مصرف : مقدار دو قرص همراه غذا در روز تا 28 روز . بیسموت دارای اثر ضد میکروبی بر پاتوژر‌های باکتریایی و ویروسی دستگاه گوارش است. این دارو ممکن است به صورت ترکیبی با دو آنتی بیوتیک (عموماً مترونید ازول و آموکسی سیلین) برای از بین بردن هلیکوباکترپیلوری تجویز شود.این دارو اسید معده را تا حدی خنثی می کند و احتمالاً اثر ضد هلیکوباکتر آن مستقیم است. همچنین تا حدی باعث تحریک تولید پروستاگلاندین در جدار معده و دوازدهه می گردد.

تداخلات دارویی قرص بیسموت

در صورت مصرف همزمان با امپرازول جذب این دارو افزایش می یابد. این دارو همچنین باعث کاهش جذب تتراسایکلین ها می گردد.

مصرف قرص بیسموت در سالخوردگان

1. در سالخوردگان و افرادی که نارسائی خفیف کلیوی دارند این دارو با احتیاط و نظر مستقیم پزشک مصرف گردد. 2. اگرچه این دارو همزمان با تتراسایکلین تجویز می گردد اما می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد.

مقدار مصرف قرص بیسموت

مقدار مصرف این دارو برای هر بیمار باید طبق نظر پزشک تعیین گردد، اما به طور کلی برای بزرگسالان دو قرص دو بار در روز و یا یک قرص چهار بار در روز مصرف می‌شود. مدت درمان 28 روز است و در صورت لزوم 28 روز دیگر تکرار می‌شود. مقدار نگهدارنده توصیه نمی‌شود، ولی می‌توان دوره درمان را بعد از یک ماه فاصله تکرار کرد. توجه: مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی‌شود.موارد و مقدار مصرف زخم خوش خیم معده و اثنی عشر بزرگسالان: دو قرص دو بار در روز و یا یک قرص چهار بار در روز مصرف می‌شود. مدت درمان 28 روز است و در صورت لزوم 28 روز دیگر تکرار می‌شود. مقدار نگهدارنده توصیه نمی‌شود، ولی می‌توان دوره درمان را بعد از یک ماه فاصله تکرار کرد. کودکان- مصرف این دارو در کودکان توصیه نمی‌شود. 

نکاتی در مورد مصرف قرص بیسموت

1. در صورت تجویز دارو با تتراسایکلین ها، حداقل با فاصله یک ساعت از هم مصرف گردد. 2. در صورت بروز عوارض گوارشی، استفراغ شدید به پزشک مراجعه شود. طی دوره درمان با این دارو شیر مصرف نکنید. تا نیم ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو، آنتی‌اسید مصرف نکنید. از مصرف خود سرانه دارو خودداری کنید. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی دارو موارد را با پزشک معالج خود در میان بگذارید. مصرف در دوران بارداری باید زیر نظر پزشک صورت گیرد. در صورت وجود اسهال بیش از 2 روز یا همراه با تب مصرف نشود. بیسموت داروی کمکی در زخم دستگاه گوارش به همراه داروهای دیگر می‌باشد. این دارو در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه نباید مصرف شود. این دارو در سالخوردگان باید با احتیاط مصرف شود.1- اگر دارو را دو بار در روز مصرف می‌کنید، دو قرص نیم ساعت قبل از صبحانه و دو قرص نیم ساعت قبل از شام میل کنید. اگر دارو را چهار بار در روز مصرف می‌کنید، نیم ساعت قبل از هر غذا و قرص آخر را دو ساعت بعد از شام مصرف کنید. 2- طی دوره درمان با این دارو شیر مصرف نکنید. 3- تا نیم ساعت قبل یا بعد از مصرف این دارو، آنتی اسید مصرف نکنید.

قرص بیسموت ساب سیترات

قرص بیسموت ساب سیترات (Bismuth Subcitrate) برای مشکلات گوارشی نظیر عفونت یا زخم معده مصرف می‌شود.استفراغ از عوارض قرص بیسموت ساب سیترات است. مشکلات گوارشی همچون زخم معده و زخم روده نیاز به درمان فوری و استفاده به موقع از داروهای تجویز شده توسط پزشک دارند. یکی از این داروها قرص بیسموت ساب سیترات می‌باشد 

عوارض قرص بیسموت

سیاه شدن مدفوع , عوارض عصبی(مغزی) و اعصاب محیطی

قرص بیسموت و اسهال

در صورت وجود اسهال بیش از 2 روز یا همراه با تب مصرف نشود. برنامه پیشگیری کمتر از 2 هفته باید ادامه یابد.

قرص بیسموت و آنتی بیوتیک ها

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بیماری شایع گوارشی می باشد. از عامل احتمالی این بیماری تغییر در فلور میکروبی روده و رشد بیش از حد باکتری ها می باشد. شواهد مبنی بر نقش علت فوق در حال افزایش است. علایم بالینی IBS و رشد بیش از حد باکتری ها مشابه می باشد ولی رابطه علیتی بین آنها ثابت نشده است. اینکه اختلال حرکتی روده موجب رشد بیش از حد باکتری ها می شود و یا بالعکس مشخص نیست. روش بررسی: جهت بررسی اثربخشی داروی بیسموت ساب سیترات در بهبود علایم گوارشی بیماران، مطالعه ای به صورت کارآزمایی بالینی دوسوکور انجام شد و سه علامت تواتر درد شکمی، تعداد دفعات اجابت مزاج و شدت نفخ بررسی شد. یافته ها: 119بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد 59 بیمار دارو و تعداد 60 بیمار دارونما دریافت کردند. در انتهای مرحله دوم هر سه علامت به طور معنی داری بهبودی داشته اند (p<0.001) ولی تفاوت آماری معنی داری در بهبودی این علایم در گروه دارو با گروه دارونما مشاهده نگردید. نتیجه گیری: با توجه به آنالیزهای انجام شده مشخص گردید که تفاوت آماری معنی داری در بهبود علایم بین دو گروه دریافت کننده بیسموت ساب سیترات و دارونما وجود ندارد. نقش آنتی بیوتیک ها در بهبود کیفیت زندگی این بیماران نیاز به مطالعه بیشتری در آینده دارد. مداخله: پس از تقسیم بندی تصادفی بیماران به گروه دارو و دارونما در گروه دارو به مدت دو هفته بیسموت ساب سیترات به میزان 120mgچهار بار در روز و در گروه دارونما به مدت دو هفته دارونما چهار بار در روز تجویز گردید.

قرص چیست

قُرص‌هاّ‌ اشکال دارویی جامدی هستند که از فشرده شدن گرده‌ها و ریزدانه‌ها به وجود می‌آیند و شامل انواع زیر می‌باشند: قرص‌های فشرده شده (Compressed Tab) که از فشرده شدن ساده مواد اولیه تهیه می‌شوند مانند ویتامین C. قرص‌های جوشان شدیداً به رطوبت حساس هستند. از اینرو باید آن‌ها را در قوطی حاوی دارو نگهداری کرد و تا از قبل از مصرف نباید آن‌ها را از جلد درآورد. ۹. قرص‌های پیوسته‌رهش (Sustained Release Tab)(S.R): قرص‌های پیوسته‌رهش یا طولانی‌اثر قرص‌هایی هستند که به واسطه اعمالی که روی آن‌ها انجام شده است، فراورده خود را در مدت زمان طولانی تری آزاد می‌کنند. مزایای این دارو عبارتست از: کاهش دفعات مصرف دارو افزایش رغبت بیمار به مصرف کاهش عوارض جانبی به صرفه بودن از نظر اقتصادی لازم است ذکر شود که هر دارویی را نمی‌توان به این شکل تولید کرد. مانند تئوفیلین طولانی اثر (Theophyline S.R) .۱۰ قرص‌های دارای یک شیار و دو شیار (Scored & Double scored Tab): قرص‌های یک شیاری و دو شیاری قرص‌هایی هستند که به ترتیب بر روی آن‌ها یک شیار و دو شیار کشیده‌اند. قرص‌های فوق را می‌توان با قرار دادن چاقو و وارد کردن فشار به ۲ یا ۴ قسمت تقسیم کرد. مانند دیگوکسین (Digoxin) که در بیماران قلبی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : قرص پرگابالین ♥ قرص پاراستامول ♥ قرص پردنیزولون ♥ قرص پروپرانولول قرص پروپرانول

  • مرجان فعلی

قرص پردنیزولون ۵

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۳۱ ب.ظ

قرص پردنیزولون ۵

قرص پردنیزولون 5 میلی گرم ,قرص پردنیزولون 5 میلی گرم برای کودکان,قرص پردنیزولون 5 میلی گرم برای چیست,قرص پردنیزولون 5 میلی گرم در بارداری,قرص پردنیزولون 5 میلی گرم چیست,قرص پردنیزولون 5 میلی گرم در دوران بارداری,قرص پردنیزولون 5 میلی گرمی

قرص پردنیزولون

در این مطلب از سایت جسارت به عوارض و بهترین زمان مصرف قرص پردنیزولون 5 میلی گرم می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

توضیحاتی در مورد قرص پردنیزولون

قرص پردنیزولون به لاتین Prednisolone را با نام کورتون‌ها می‌شناسیم. این دارو برای مواردی مثل درمان بیماری‌های کبدی و یا التهابات شدید به کار می‌رود.توصیه اکید ما این است که بیماران داروها را سرخود مصرف نکنند و به صرف اینکه این دارو مشکل فرد دیگری را حل کرده پس برای من هم مناسب است اقدام به مصرف نکنند. پردنیزولون حاوی کورتون است و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود و داروخانه ها هم اغلب داروهای حاوی کورتون را بدون نسخه به بیماران نمی‌دهند و نیاز به نسخه پزشک و دستور مصرف پزشک است.پردنیزون بسیاری از وضعیت های مختلف از جمله اختلالات آلرژیک، بیماری های پوستی، کولیت اولسراتیو (التهاب زخمی شونده روده بزرگ ) ، آرتریت، لوپوس، پسوریازیس، و یا اختلالات تنفسی را درمان می کند. اگر شما یک عفونت قارچی را در هر نقطه از بدن خود دارید، نباید پردنیزون را مصرف کنید. درمان استروئیدی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و باعث سهولت ابتلای شما به دریافت یک عفونت شود. اجتناب از بودن در نزدیکی افرادی که بیمار هستند و یا عفونت دارند . هرگز یک واکسن “زنده” حالی که از پردنیزون، استفاده می کنید، دریافت نکنید. اگر شما دچار تنگی نفس، درد شدید در قسمت فوقانی معده، مدفوع خونی یا مدفوع قیری رنگ، افسردگی شدید، تغییرات در شخصیت و یا رفتار، مشکلات بینایی، یا درد چشم شدید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. شما نباید استفاده از پردنیزون را به طور ناگهانی متوقف کنید. دستورالعمل دکتر خود را، در مورد کاهش تدریجی دوز دنبال کنید.در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنم؟ اجتناب از نوشیدن الکل یا نوشیدنی های الکلی در هنگام مصرف این دارو. اجتناب از بودن در نزدیکی افرادی که بیمار هستند و یا عفونت دارند. با دکتر خود تماس بگیرید. اگر شما با موارد مبتلای به بیماری آبله مرغان یا سرخک، مواجهه پیدا کرده اید برای درمان پیش گیرانه (پروفیلاکسی ) به پزشک خود مراجعه کنید. ابتلای به این بیماری ها می تواند جدی و یا حتی منجر به مرگ در افرادی که در حال استفاده از یک استروئید هستند، شود. هرگز یک واکسن “زنده” را در حین استفاده از این دارو دریافت نکنید. پردنیزولون، می تواند خطر اثرات مضر یک واکسن زنده را افزایش دهد. واکسن های زنده شامل سرخک، اوریون، سرخجه (MMR)، روتا ویروس ، حصبه، تب زرد، آبله مرغان، زوستر (زونا)، و واکسن آنفولانزا است.

قرص پردنیزولون چیست

پردنیزولون (Prednisolone) جزو دسته‌ای از داروها است که به آن‌ها استروئید یا کورتیکواستروئید می‌گویند. این داروها در بین مردم به کورتون هم معروف هستند. پردنیزولون مانند دیگر استروئیدها مانع از ترشح موادی در بدن می‌گردد که موجب بروز التهاب می‌شوند. پس پردنیزولون یک داروی ضدالتهابی است. این دارو انتشار سریع در عضلات کبد، پوست، روده‌ها و کلیه‌ها دارد. در کبد متابولیزه می‌شود و عمدتا در ادرار دفع می‌شود. علاوه بر این پردنیزولون برای درمان جایگزینی در نارسایی غده فوق کلیوی استفاده می شود. این دارو همچنین در درمان علامتی اختلالات آلرژیک التهابی و در جهت سرکوب کردن سیستم ایمنی استفاده می‌شود. متیل پردنیزولون در هیپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیه، ادم مغزی و بیماری‌های روماتیسمی نیز مؤثر است.

مشخصات قرص پردنیزولون

پردنیزولون (به انگلیسی: Prednisolone) رده درمانی: گلوکوکورتیکوئید اشکال دارویی: آمپول٬ قرص است

موارد مصرف قرص پردنیزولون

پردنیزولون دارای خواص ضدالتهابی و اثر سرکوب دستگاه ایمنی بدن را دارد. پردنیزولون کمک می‌کند تا تورم، قرمزی، خارش، و واکنش‌های حساسیتی کاهش یابند. همچنین در درمان بیماری‌های گوناگونی مانند نفروتیک٬ آسم، آرتریت، مشکلات پوستی، حساسیت شدیدکاربرد دارد.این دارو باید بعد غذا مصرف شود. درهنگام مصرف این دارو باید مصرف سدیم کم شود ومصرف پتاسیم افزایش پیدا کند. آرتریت بیماری‌های خونی سرطان اختلالات کبدی، کلیوی و ریوی برخی بیماری‌های چشمی حساسیت و آلرژی‌های شدید اختلالات ناشی از سیستم ایمنی

مکانیسم اثر قرص پردنیزولون

مکانیزم ان به این گونه است که پردنیزولون با پیوند غیر قابل برگشت به گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئید نوع آلفا و بتا عمل می‌کند. گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئید نوع آلفا و بتا تقریباً در سراسر بافت‌های بدن وجود دارند. اگر شما به پردنیزولون حساسیت دارید، و یا اگر شما یک عفونت قارچی در هر نقطه از بدن خود دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. درمان استروئیدی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند و باعث سهولت ابتلای شما به دریافت یک عفونت شود و یا باعث بدتر شدن عفونتی که در حال حاضردارید، شود. با دکتر خود در مورد هر بیماری یا عفونت شما در عرض چند هفته گذشته تا به حال، اطلاع دهید.

مقدار مصرف قرص پردنیزولون

این دارو از راه خوراکی به راحتی جذب می‌‌شود. اوج اثر قرص پردنیزولون طی حدود یک الی دو ساعت حاصل می‌‌گردد. به منظور مصرف این دارو در ابتدا مقدار ۱۰ الی ۲۰ میلی‌گرم در روز و در صورت شدت یافتن بیماری میزان مصرف آن به ۶۰ میلی‌گرم در روز افزایش می‌یابد. بهتر است دارو در هنگام صبح و بعد از صبحانه مصرف شود. توجه: به شما توصیه می‌شود تا دوز داروی خود را به بیش از دوز تجویز شده برای شما افزایش ندهید. این کار شما را مستعد عوارض جانبی ناخواسته این دارو می‌کند. همچنین به شما توصیه می‌شود تا داروی خود را بدون مشورت با پزشک خود قطع یا کاهش ندهید. قطع ناگهانی این دارو ممکن است موجب بدتر شدن بیماری زمینه‌ای شما گردد. همچنین ممکن است به دنبال قطع ناگهانی این دارو دچار علایمی نظیر ضعف، کاهش وزن، تهوع، درد عضلانی، سردرد و گیجی گردید.

عوارض جانبی قرص پردنیزولون

عوارض گوارشی، بثورات جلدی٬ پوکی استخوان، افزایش فشار خون، واکنشهای آلرژیک، عفونتهای موضعی یا سیستمیک، سندرم کوشینگ، ادم، آتروفی بافتی، زخم یا خارش در محل تزریق، علائم التهاب و تاخیر در بهبود زخمها، تهوع٬ افزایش وزن سریع و اختلالات قاعدگی در زنان،معده درد

نکاتی در مورد مصرف قرص پردنیزولون

از عوارض مصرف پردنیزولون چاقی است. متاسفانه عده‌ای از افراد تحت تاثیر اطلاعات نادرست از این دارو برای چاق شدن خود استفاده می‌کنند و موجب بروز عوارض زیادی مانند پوکی استخوان و سیاه شدن سر استخوان ران برای خود می‌گردند. این دارو می‌تواند موجب افزایش سطح قند خون شما و بدتر شدن بیماری دیابت شما گردد، بنابراین در صورتی که به دنبال مصرف این دارو دچار علایم قند خون بالا نظیر افزایش دفعات ادرار و همچنین افزایش مصرف مایعات شدید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر به پردنیزولون حساسیت داشته و یا اگر در هر جایی از بدن عفونت قارچی دارید نباید از پردنیزولون استفاده کنید. این دارو هنگامی که همراه سایر داروهای رقیق‌کننده خون از قبیل کلوپیدوگرل، وارفارین، کلگزان و انوکساپارین مصرف می‌شود می‌تواند احتمال خونریزی ناشی از آن‌ها را افزایش دهد. بنابراین در مصرف این دارو با داروهای رقیق‌کننده خون محتاط باشید. در صورتیکه تحت استرس قرار بگیرید نیاز بدن شما به آن بیشتر می‌شود. در این موارد باید مصرف پردنیزولون را به پزشک اطلاع دهید. مصرف طولانی مدت این دارو می‌تواند شما را مستعد پوکی استخوان نماید. بنابراین مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین D و کلسیم و مصرف محصولات حاوی آن‌ها نظیر لبنیات و سبزیجات با برگ تیره بسیار توصیه می‌شود. مصرف پردنیزولون موجب ضعیف شدن دفاع ایمنی بدن شما می‌شود. مصرف این دارو موجب می‌شود شما زودتر دچار بیماری عفونی شوید و یا اگر عفونتی در جایی از بدن دارید شدت آن بیشتر شود. بنابراین از تماس نزدیک با افرادی که بیماری عفونی واگیردار دارند اجتناب کنید. مصرف قرص پردنیزولون در دوران بارداری تنها در صورتی مجاز است که جایگزینی برای برای آن وجود ندارد و مصرف آن الزامی است چراکه می‌تواند برای جنین عوارضی به همراه داشته باشد. در صورتی که شما حین استفاده از این دارو باردار شده اید یا قصد بارداری دارید، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و با وی درباره مصرف این دارو مشورت نمایید. برای مصرف این دارو در دوران شیردهی نیاز به مطالعات بیشتر وجود دارد با این حال مصرف آن در این دوران توصیه نمی‌شود و منع مصرف دارد.اگر موارد زیر را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید : تاری دید، درد چشم، و یا دیدن هاله در اطراف چراغ؛ تورم، افزایش وزن سریع، احساس تنگی نفس؛ افسردگی شدید، احساس شادی یا غم شدید، تغییرات در شخصیت و یا رفتار، تشنج؛ مدفوع خونی یا قیری رنگ، سرفه خونی؛ پانکراتیت (درد شدید در قسمت فوقانی معده و گسترش به پشت، تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع). سطوح کم پتاسیم در خون (گیجی، ضربان قلب ناهموار، تشنگی شدید، افزایش ادرار، ناراحتی پا، ضعف عضلانی و یا احساس لنگی)؛ فشار بالا و خطرناک خون (سردرد شدید، تاری دید، وزوز در گوش خود، اضطراب، سردرگمی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب ناهموار، تشنج).

مصرف قرص پردنیزولون در بارداری و شیردهی

– در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف قرص پردنیزولون

– مصرف دارو را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف نمایید . – در صورتی که پردنیزولون یک نوبت در روز تجویز شده باشد ، بهترین زمان مصرف آن صبح ها بعد از صبحانه می باشد . – بهتر است پردنیزولون همراه یا پس از غذا مصرف شود زیرا مصرف غذا به کاهش عوارض گوارشی ناشی از این دارو کمک می کند . – قرص های روکشدار با عنوان ( Enteric Coated ) به صورتی طراحی شده اند که داخل روده باز می شوند لذا می توانید آن ها را قبل یا پس از غذا مصرف نمایید . اما لازم است جهت جلوگیری به آسیب روکش، این قرص ها بطور کامل بلعیده شوند و از جویدن یا خرد کردن آنها خودداری شود . همچنین مصرف داروهای معده و شربت های ضد اسید معده با این نوع قرص ها باید حداقل ۲ساعت فاصله داشته باشد . – برخی از قرص های پردنیزولون را می توان در آب حل نمود لذا در صورتی که با بلع قرص مشکل دارید ، در مورد حل کردن دارو از داروساز خود مشورت دریافت نمایید . – طول درمان با این دارو باتوجه به شرایط و بیماری شما کوتاه مدت یا بلند مدت می باشد . لذا مصرف دارو را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است ادامه دهید . – در صورتی که درمان با این دارو بیش از ۳ هفته برای شما تجویز شده باشد ، قطع ناگهانی آن می تواند عوارضی در بر داشته باشد . لذا قطع دارو باید زیر نظر پزشک و به صورت تدریجی انجام شود . _در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.

عوارض قرص پردنیزولون

‎با وجود این که مصرف این دارو برای بسیاری از بیماری ها حیاتی می باشد و فواید آن برای بیمار بیشتر و ارزشمندتر است، اما عوارض دارویی متنوعی نیز می تواند با مصرف این دارو ایجاد شود که در صورت عمل به توصیه های پزشک و داروساز خود و پیگیری های منظم می توانید آن ها را کنترل نمایید . – عوارض گوارشی مانند دل درد ، سو ٔهاضمه یا تهوع با مصرف کورتیکواستروئید های خوراکی بسیار شایع می باشد که با مصرف دارو همراه یا پس از یک وعده غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پر چرب و پر ادویه می توان آن ها را کاهش داد. اما در صورتی که تهوع و استفراغ ادامه دار باشد و استفراغ محتوی خون باشد حتماً باید به پزشک خود مراجعه نمایید . – تغییر در خلق و خو و رفتار ، خصوصاً در ابتدای درمان ممکن است رخ دهد.در مورد افکار و نگرانی های خود با پزشکتان و یا مشاورتان صحبت نمایید . – در صورت اختلال در خواب ، احساس گیجی، ابتلا به عفونت ، ضعف ماهیچه ای ، خستگی و قاعدگی نامنظم حتماً با پزشک خود صحبت کنید . – مصرف طولانی مدت پردنیزولون نیاز به پیگیری های مناسب ، انجام آزمایشات خونی ، استخوانی و… به صورت دوره ای دارد تا بتوان از عوارض ناخواسته ی مصرف طولانی مدت این دارو ها جلوگیری کرد یا آنها را کنترل نمود لذا در صورتی که این دارو طولانی مدت برای شما تجویز شده است ، ارتباط خود با پزشکتان را قطع نکنید. -افزایش وزن یکی از عوارض شایع مصرف کورتیکواستروئید ها می باشد که اتفاقاً برخی سودجویان از آن در داروهای چاق کننده استفاده می کنند یا بصورت مستقیم جهت افزایش وزن توسط افراد استفاده می شود اما باید بدانید که این افزایش وزن در واقع ناشی از ورم و افزایش مایعات بدن می باشد و طبیعتاً ماندگار نمی باشد ضمن اینکه مصرف این دارو برای افزایش وزن،سایر عوارض کورتیکواستروئید هامانند پوکی استخوان و ضعف ایمنی را نیز در بر دارد .

مصرف قرص پردنیزولون در کودکان

تجویز قرص پردنیزولون به کودکان زیر سه سال اکیدا ممنوع است و برای کودکان بالای سه سال با دوز بسیار کمتر زیر نظر پزشک مصرف دارو بلا مانع است و انجام می‌شود. این تجویز با توجه به وزن، قد و سن کودک صورت می‌گیرد.

قطع ناگهانی قرص پردنیزولون

قطع ناگهانی پردنیزولون باعث کمبود ناگهانی این ماده در بدن و التهاب مجدد می‌شود؛ در این حالت ناراحتی‌های التهابی بروز مجدد می‌یابد از این جهت قطع ناگهانی دارو توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : قرص پرگابالین ♥ قرص پاراستامول ♥ قرص پنتوپرازول ♥ قرص پانادول قرص پروژسترون

  • مرجان فعلی

قرص امگا 3

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۳۹ ب.ظ

قرص امگا 3

قرص امگا 3 ,قرص امگا 3 و لاغری,قرص امگا 3 و چاقی,قرص امگا 3 بدون جیوه,قرص امگا 3 برای پوست,قرص امگا 3 و چاقی صورت,قرص امگا 3 در بدنسازی,قرص امگا 3 در بارداری,قرص امگا 3-6-9,قرص امگا 3-6-9 کانادایی,قرص امگا 3 برای لاغری,خواص قرص امگا 3 و لاغری

قرص امگا 3

توضیحاتی در مورد قرص امگا 3

شاید شما هم متوجه شده باشید که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری صحبت از امگا 3 می‌شود، اما ممکن است برخی از خانواده‌ها هنوز نسبت به نیاز تأمین امگا 3 از طریق تغذیه مناسب اطلاعات کافی نداشته باشند. انواع ماهی: ماهی آزاد، قزل‌آلا، تن، اسقومری و شاه‌ماهی تخم کدو کدو حلوائی تخم کتان گردو انواع روغن: روغن‌ سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد مواد غذایی غنی‌شده با امگا ۳: برخی از نان‌ها، آبمیوه‌ها، روغن‌ها و تخم‌ مرغ اگر فردی در هفته 3 تا 4 وعده ماهی مصرف نکند، از یک سالگی به بعد برای کمک به رشد مغزی و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مصرف مکمل امگا 3 یا شربت روغن ماهی برایش لازم است. همان‌طور که می‌دانید، اسید چرب امگا 6 در تمام روغن‌های مایع یافت می‌شود بنابراین اگر در هفته 3 تا 4 بار ماهی نخوریم، تعادل امگا 3 و امگا 6 به هم می‌ریزد.اگر در سبد غذایی خانوار به ‌طور متوسط 4-3 بار در هفته هر بار 120-80 گرم ماهی مصرف شود افراد به هیچ‌وجه نیازی به مصرف امگا 3 نخواهند داشت، اما اگر ماهی مصرف نمی‌شود، می‌توان از مکمل امگا 3 استفاده کرد. مقدار مکمل مصرفی در دوز غیر درمانی یک گرم و در دوز درمانی 3 گرم در روز است. مکمل امگا 3 باید زیر نظر پزشک و بعد از انجام آزمایش‌های لازم و تشخیص وضعیت اکسیداسیون بدن تجویز شود. می‌گوییم زیر نظر پزشک زیرا مصرف خودسرانه این مکمل عارضه دار است. وقتی مکمل امگا 3 بیش از مقدار مورد نیاز مصرف می‌شود، چون یک نوع اسید چرب است، با اسید چرب امگا 6 که برای عملکرد بینایی و مغزی لازم است، رقابت می‌کند و میزان جذب آن را پایین می‌آورد. از سوی دیگر، وقتی امگا 3 به طور خالص در برنامه غذایی گنجانده می‌شود، کلسترول که برای غشای سلول‌های بدن مورد نیاز است، کاهش می‌یابد و یکپارچگی غشاهای سلولی از بین می‌رود.در دوره‌های خاصی مثل بارداری یا شیردهی نیز مصرف مقادیر بالای امگا 3 می‌تواند خطرساز باشد. افزایش بیش از حد امگا 3 در بدن پاسخ‌های سیستم ایمنی را کند و واکنش‌های دفاعی مثل پاسخ به میکروب‌ها را ضعیف می‌کند. حتی می‌تواند تری‌گلیسیرید خون را به عنوان تأمین‌کننده انرژی بدن از حد طبیعی پایین‌تر آورد و فرد را دچار کمبود انرژی کند. به علاوه، اضافه دریافت آن در بدن اکسید می‌شود و بعد از اکسیداسیون به بافت‌های مختلف از جمله عروق و حتی کبد آسیب می‌رساند و می‌تواند کبد چرب ایجاد کند.

قرص امگا 3 چیست

امگا 3 یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی‌ها وجود دارد و ویژگی‌های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده‌اند که اولاً برای ادامه حیات بدن کاملاً ضروری است و ثانیاً چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، حتماً باید از طریق رژیم غذایی با مکمل‌ها تأمین شود. در واقع بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه‌ای ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد. اسیدهای چرب از اجزای تشکیل‌دهنده چربی‌هاست که بدن قادر به تولید انواع ضروری آن نیست و باید از طریق ماده غذایی تأمین شود.

تاثیر قرص امگا 3

کمل امگا ۳ با نام تجاری American Good Health Golden Deep Sea Fish Oil ترکیبی غنی از اسیدهای چرب آیکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) و هم چنین ویتامین E است که از روغن ماهی دریای عمیق آلاسکا بدست آمده است . دو اسید EPA و DHA در حفظ جریان خون متعادل بدن، کاهش میزان فیبرینوژن و پیش گیری از چسبیدن پلاکت های خون به یکدیگر نقش مهمی را دارند . DHA از مواد تشکیل دهنده بسیار مهم فسفولپیدهای غشای سلولی در بافت بدن انسان است که در تفکر و به خصوص در بینائی موثر است . اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن ماهی، کدوحلوائی، دانه های روغنی و گردو به میزان بالائی وجود دارد اما بدن انسان قادر به ساختن آن ها نیست . افرادی که قارد به تامین مقدار کافی امگا ۳ در برنامه غذایی روزانه خود نیستند می توانند با مصرف روغن ماهی امگا ۳ از عوارض ناشی از کمبود این ماده جلوگیری کنند .

خواص امگا 3

در زمینه شناسایی اسیدهای چرب اولین تحقیق به سال 1950 برمی گردد و بررسی ای که روی اسکیموها انجام شد.مطالعه روی خون اسکیموها نشان داد، با وجود آن که اسکیموها غذای اصلی خود را از گوشت حیوانات پرچرب شکاری تهیه می کردند ولی اسیدهای چرب موجود در خون آنها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوب و گرفتگی رگ ها می شد. در آن سال ها امگا 3 را مترادف با روغن ماهی می دانستند اما اسیدهای چرب امگا 3 در 30 تا 40 سال اخیر به خوبی شناخته شده اند و در دو دهه اخیر در مورد نقش آنها در سلامت، مطالعات بیشتری انجام شده است.چربی ها در ساختمان سلولی بدن و به خصوص سلول های مغزی شرکت دارند. اسیدهای چرب امگا 3 از این نظر نقش های به خصوصی ایفا می کنند. تحقیقات نشان داده اند امگا 3 تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش های عصبی و افسردگی دارد، به طوری که اگر روزانه 2 گرم امگا 3 خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد موجب کنترل بیماری آنها می شود.طبق مطالعات اخیر انجام شده، امگا 3 نه تنها در پیشگیری از برخی سرطان ها و بیماری های قلبی بلکه در کاهش عوارض شیمی درمانی نیز موثر هستند.مصرف امگا 3 در بیماران مبتلا به سرطان پستان به خصوص بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند و دچار اختلالات عصبی هستند و اعصاب دست و پای آنها دچرا گز گز و درد شدید می شود، مفید است.بهترین منابع غذایی اسید چرب امگا 3، انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، کتان و گردو است. در واقع منبع امگا 3 در ماهی هایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی وجود دارد. در گیاهان نیز روغن های سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد حاوی امگا 3 هستند. علاوه بر این، مواد غذایی غنی شده با امگا 3 مانند برخی نان ها، آب میوه ها، روغن ها و تخم مرغ مورد توصیه متخصصان تغذیه است.اگر در سبد غذایی خانوار به طور متوسط 3 تا 4 بار در هفته هر بار 80 تا 120 گرم ماهی مصرف شود، افراد به هیچ وجه یازی به مصرف امگا 3 نخواهند داشت ولی اگر ماهی مصرف نمی شود، می توان از مکمل امگا 3 استفاده کرد.قرص روغن ماهی به عنوان یکی از مکمل های امگا3 در دوران مختلف سنی تجویز و مصرف می شود. طبق تحقیقات اخیر دانشمندان، قرص های روغن ماهی که به اُمگا 3 معروف هستند می توانند مضرات فراوانی برای بدن داشته و بهتر است که از مصرف آنها خودداری شود.بسیاری از افراد متخصص و پزشکان از مزایای مصرف روغن ماهی و امگا 3 برای بدن انسان سخن می گویند و عملا در این زمینه هیچ تردیدی وجود ندارد ولی دریافت این ماده از طریق قرص های موجود می تواند برای بدن مضر باشد.دانشمندان دریافته اند که اسیدهای چرب موجود در این قرص ها عامل اصلی بروز عوارض جانبی مشهودی مانند خون ریزی بینی و اسهال محسوب می شوند.

علائم کمبود امگا 3

از علائم اصلی کمبود ان می توان به خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست صورت، جوش صورت، زخم دهان ، سردرد ، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، شکننده بودن موها و ناخن ها و عدم تمرکز اشاره کرد

فواید و عوارض امگا 3

مصرف دوز بالای امگا 3، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند؛ بنابراین کسانی که سیستم بدنشان ضعیف است، نباید آن را استفاده کنند.مصرف امگا 3 در واقع می تواند در عدم ابتلا به مجموعه ای از بیماری ها مفید باشد.اولین و مهمترین تاثیری که امگا 3 به آن معروف شده، نقش آن در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است، همچنین رژیم غذایی سرشار از امگا 3، مانع خشکی و ریزش مو می شود.به گفته پزشکان، سالمندان برای پیشگیری از آلزایمر باید غذاهای حاوی امگا 3 مصرف کنند. همچنین امگا 3 موجب بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت افراد می شود. فواید قرص امگا 3

مصرف قرص امگا 3

مصرف امگا ۳ توسط کودکان وافراد مبتلا به دیابت و یا در دوران بارداری و شیردهی، فقط با تجویز پزشک انجام شود به علت اینکه امگا ۳ باعث رقیق شدن خون می شود از مصرف آن پیش و پس از انجام هر گونه عمل جراحی خودداری شود . بیمارانی که تحت درمان دارویی خاص مانند داروهای رقیق کننده خون ( وارفارین، هپارین یا پنتوکسی فیلین ) و یا داروهای پیش گیری کننده از ایجاد لخته خون (مانند آسپرین) هستند برای مصرف امگا ۳ می بایست با پزشک خود مشورت کنند . روغن ماهی می‌تواند سطح قند خون ناشتا را در بعضی از افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ افزایش بدهد. به همین دلیل هم محققان دانشگاه مریلند، توصیه می‌کنند که این بیماران هرگز نباید بدون مشورت پزشک برای مصرف کپسول روغن ماهی اقدام کنند.

این مساله خصوصا زمانی حیاتی می‌شود که از داروهای قند خون مانند انسولین، گلایپیزید، گلوکواف و گلیبورید استفاده کنید. البته تمامی این مسائل به نظر پزشک بستگی دارند و پزشک می‌تواند دوز مصرفی داروها را در کنار کپسول روغن ماهی افزایش بدهد.اگر به ماهی یا مغزهای خام آلرژی دارید، اصلا نباید کپسول روغن ماهی مصرف کنید. در موارد نادری هم افرادی که به بعضی از مواد غذایی دیگر آلرژی داشته‌اند، بعد از مصرف کپسول روغن ماهی با بثورات پوستی مواجه شده‌اند. بنابراین، تغییرات ناشی از مصرف این کپسول‌ها را با دقت بررسی کنید.محققان دانشگاه مریلند می‌گویند که افراد زیر ۱۸ سال نباید کپسول روغن ماهی مصرف کنند، مگر این‌که این مصرف تحت نظر پزشک باشد. علاوه بر این، کودکان نباید ماهی‌هایی بخورند که شانس وجود جیوه در آن‌ها زیاد است.

شرایط نگهداری قرص امگا 3

در جای خشک و خنک دور از دسترس اطفال نگهداری شود .

تحقیقات در مورد امگا 3

در زمینه شناسایی اسیدهای چرب اولین تحقیق به سال 1950 برمی گردد و بررسی ای که روی اسکیموها انجام شد. مطالعه روی خون اسکیموها نشان داد، با وجود آن که اسکیموها غذای اصلی خود را از گوشت حیوانات پرچرب شکاری تهیه می کردند ولی اسیدهای چرب موجود در خون آنها مانع از تجمع پلاکت و در نتیجه مانع از رسوب و گرفتگی رگ ها می شد. در آن سال ها امگا 3 را مترادف با روغن ماهی می دانستند اما اسیدهای چرب امگا 3 در 30 تا 40 سال اخیر به خوبی شناخته شده اند و در دو دهه اخیر در مورد نقش آنها در سلامت، مطالعات بیشتری انجام شده است. چربی ها در ساختمان سلولی بدن و به خصوص سلول های مغزی شرکت دارند. اسیدهای چرب امگا 3 از این نظر نقش های به خصوصی ایفا می کنند. تحقیقات نشان داده اند امگا 3 تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش های عصبی و افسردگی دارد، به طوری که اگر روزانه 2 گرم امگا 3 خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد موجب کنترل بیماری آنها می شود. طبق مطالعات اخیر انجام شده، امگا 3 نه تنها در پیشگیری از برخی سرطان ها و بیماری های قلبی بلکه در کاهش عوارض شیمی درمانی نیز موثر هستند.

قرص امگا 3 و پوست

خوردن امگا ۳ به هر شکل چه از طریق مصرف مواد خوراکی ( مغز گردو، روغن گردو، روغن کلزا، ماهی های چرب، سویا، شاهدانه و جوانه ی گندم) و چه به صورت قرص برای بدن بسیار مفید است که برای خانمها می تواند در زیبایی پوست بسیار موثر باشد و از چروک شدن زود هنگام پوست جلوگیری کند. اگر از قرصهای امگا ۳ استفاده می کنید بهتر است بدانید که می توانید مثل تمام ماسکها هفته ای دو بار به فاصله ی ۳ روز همزمان با خوردن آن محتویات یک قرص را نیز به آرامی با حرکت دورانی به روی پوست خود به جز زیر چشم و اطراف لبها بمالید که دقیقا امگا ۳مثل یک کرم نرم کننده بر روی پوست شما عمل خواهد کرد و پس از مدتی جذب خواهد شد.

مقدار مصرف قرص امگا 3

کپسول‌های روغن ماهی در هر عدد،‌ معمولا حاوی ۱۲۰ میلی‌گرم از DHA و ۱۸۰ میلی‌گرم EPA هستند. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند،‌ هیچ فردی بدون تجویز پزشک مجاز نیست که روزانه بیشتر از ۳ هزار میلی‌گرم (۳ گرم) امگا-۳ مصرف کند. در ضمن، کپسول‌هایی را تهیه کنید که توسط شرکت‌های معتبر تولید شده‌اند و هیچ مقداری از آفت‌کش‌ها، جیوه، سرب یا کادمیوم ندارند.

مصرف قرص امگا 3 در بارداری و شیردهی

زنان باردار یا شیرده نباید بدون نظر پزشک از کپسول‌های امگا-۳ استفاده کنند. با این‌حال، احتمال ورود جیوه به دستگاه گوارش با استفاده از کپسول امگا-۳، نسبت به مصرف خود ماهی‌ها کمتر است. طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (USFDA)، جیوه می‌تواند به سیستم عصبی درحال رشد جنین آسیب برساند. به‌علاوه، روغن ماهی می‌تواند حاوی پلی‌کلره بی‌فنیل (PCBs) و دیوکسین‌هایی باشد که همگی برای سلامتی انسان‌ها مضر هستند.

بیشتر بخوانید : قرص آسنترا ♥ قرص آهن ♥ قرص آسیکلوویر ♥ قرص آرامبخش قرص آتورواستاتین

  • مرجان فعلی

خواص حنا گذاشتن کف پا

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۵۴ ب.ظ

مضرات و خواص حنا گذاشتن کف پا و برای پوست و دستگاه تناسلی

مضرات و خواص حنا گذاشتن کف پا و برای پوست و دستگاه تناسلی در سایت جسارت

خواص حنا گذاشتن کف پا,خاصیت حنا برای کف پا,حنای کف پا,حنا برای کف پا,حنا گذاشتن کف پا,خواص حنا کف پا,حنا بستن کف پا,حنا برای دستگاه تناسلی,خواص حنا برای دستگاه تناسلی,حنا پوست,حنا پوست ضخیم,حنا برای پوست,حنا برای پوست صورت,حنا و پوست صورت

خواص حنا گذاشتن کف پا , خواص حنا برای کف پا , خواص حنا گذاشتن کف پا , خاصیت حنا برای کف پا

در این مطلب از جذام، یرقان، سنگ کلیه، جرب و غیره ذکر شده است. از جمله خواص گیاه حنا در طب جدید نیز می توان به خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی، تب بری، ضد التهاب و محافظت از پوست در برابر آفتاب اشاره نمود. این موارد به عنوان خواص حنا به اثبات رسیده و حنا توانسته جایگاه خود را بعنوان یک گیاه دارویی حفظ کند. برخی از خواص گیاه حنا بسیار جالب و شگفت انگیز می باشد.یکی از گیاهان دارویی که از دیر باز در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد حنا است که اکنون نیز با وجود پیشرفت های صنعت داروسازی جایگاه خود را بین مردم حفظ کرده است و استفاده از خواص گیاه حنا در بین مردم جایگاه ویژه ای دارد. حنا چه بصورت مصرف موضعی و چه به صورت خوراکی در کتاب های طب سنتی ایران و چین بارها و بارها آمده است و برای آن مصارف متعددی از جمله درمان جذام، یرقان، سنگ کلیه، جرب و غیره ذکر شده است. از جمله خواص گیاه حنا در طب جدید نیز می توان به خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی، تب بری، ضد التهاب و محافظت از پوست در برابر آفتاب اشاره نمود. این موارد به عنوان خواص حنا به اثبات رسیده و حنا توانسته جایگاه خود را بعنوان یک گیاه دارویی حفظ کند. برخی از خواص گیاه حنا بسیار جالب و شگفت انگیز می باشد.

خواص حنا گذاشتن کف پا

استفاده از حنا از سالهای خیلی دور و از زمان پیامبران توصیه می شده است .حنا گیاهی پرخاصیت است که بیشتر از فواید آن برای مو می دانیم در حالی که پودربرگهای معجزه آسای این گیاه درمان دردهاست. حنا گیاهی به صورت درختچه یا درختی با برگهای سبز متمایل به خاکستری، بیضوی و گلهائی به صورت خوشه گرزن بزرگ، به رنگ سفید یا زرد بسیار خوشبو، با میوه های خشک و شکوفا که حاوی دانه هائی خیلی کوچک است . به فارسی حنا و در کتب سنتی و به عربی حنا، الهناء رقون و رقان گویند و گل آن را فاغیه می نامند. برگهای آن متقابل، ساده، چرمی، کامل به طول ۲ تا ۳ و به عرض ۱ سانتی متر، بیضوی و نوک تیز می باشد. برگهای گیاه حنا ، بخش داروئی آن را تشکیل می دهد . برداشت برگ حنا از سال دوم و سوم و کشت آن سالی دو بار صورت می گیرد. در اوایل تیرماه به نام حنای گرما و در اواخر آبان ماه به نام حنای قوس معروف است .

خواص حنا گذاشتن کف پا , خواص حنا برای کف پا , خواص حنا گذاشتن کف پا , خاصیت حنا برای کف پا

حنا چه بصورت مصرف موضعی و چه به صورت خوراکی در کتاب های طب سنتی ایران و چین بارها و بارها آمده است و برای آن مصارف متعددی از جمله درمان جذام، یرقان، سنگ کلیه، جرب و غیره ذکر شده است. از جمله خواص گیاه حنا در طب جدید نیز می توان به خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی، تب بری، ضد التهاب و محافظت از پوست در برابر آفتاب اشاره نمود. این موارد به عنوان خواص حنا به اثبات رسیده و حنا توانسته جایگاه خود را بعنوان یک گیاه دارویی حفظ کند. برخی از خواص گیاه حنا بسیار جالب و شگفت انگیز می باشد.

خواص حنا برای کف پا

مالیدن مخلوط برگ های له شده این گیاه با درد معده بعد از زایمان و همچنین برای رفع خشونت صدا تجویز می شود. از دیگر خواص حنا این است که برای رفع عرق بدبوی پا بسیار موثر است. یکی از مهمترین خواص حنا دفاع در برابر عفونت می باشد. حنا می تواند به بدن کمک کند تا در برابر عفونت، دفاع قوی تری داشته باشد و این باعث می شود که کم کم باکتری های مضر از پوست شما محو شود. این یکی از مهمترین خواص حنا برای پوست است. این باکتری ها سبب به وجود آمدن برخی از عفونت ها در بدن می شود که به روش های مختلفی تولید می شوند، و درمان پوست شما به طور منظم توسط حنا و استفاده از این خواص حنا تاثیر زیادی در حذف باکتری ها دارد.

خواص حنا گذاشتن کف پا

فواید و خواص حنا برای رفع مشکلات پوستی و داخلی : حنا به صورت موضعی در درمان بیماریهای قارچی پوستی بویژه در اگزما عارضه پوستی است که به ویژه در هنگام تغییرات فصلی افراد زیادی را درگیر خود می کند.از دیگر خواص حنا در درمان اختلالات کبدی می باشد. حنا به عنوان گیاه پزشکی کاملا مفید در نظر گرفته می شود از این رو پوست گیاه حنا در درمان بزرگ شدن کبد و یرقان موثر می باشد. برای رفع و درمان اگزما گرد برگ حنا با برگ هلو” مخلوط کنید و به صورت ضماد استفاده نمایید.

خاصیت حنا برای کف پا

مشکلی پوستی که رفع آن گاهی اوقات دردسر ساز است. در این مورد نیز به گفته متخصصان طب سنتی، می توان از گیاه حنا استفاده کرد.به عبارتی یکی دیگر از خواص استفاده از حنا رفع این مشکل است، پس اگر مبتلا به این عارضه هستید باید گرد برگ حنا با برگ هلو ا به خوبی مخلوط کرده و از آن به صورت ضماد استفاده کنید. نکته دیگر اینکه برای معالجه جوش و کورک سر کودکان ریشه حنا را خشک کرده و بعد به صورت ضماد آن را روی سر وی بگذارید.برای رویاندن ناخن شما باید روزی ۱۰ گرم از آب جوشانده حنا را تهیه و به مدت ۱۰ روز آن را استفاده کنید. برای این کار ۱۰ گرم برگ حنا را در ۲۵۰ سی سی آب خیسانده و بجوشانید تا به یک پنجم برسد سپس آن را شیرین کرده به مدت یک ماه میل کنید.حنا به صورت پرده ای، مانع تأثیر اشعه خورشید بر روی پوست بدن می شود.

خواص حنا گذاشتن کف پا , خواص حنا برای کف پا , خواص حنا گذاشتن کف پا , خاصیت حنا برای کف پا

حنا می تواند التهابی که منجر به درد می شود را کاهش بخشد، شما می توانید در مناطق آسیب دیده پوستتان، از حنا به عنوان مسکن ضعیف استفاده کنید. اگر شما آلرژی و یا تمایل به استفاده از انواع دارو ندارید، حتما از حنا و خواص حنا استفاده کنید و علاوه بر آنها حنا یک ماده طبیعی است که مزیت خاص آن محسوب می شود.

حنای کف پا

اگر شما از نقاط داغ و یا گر گرفتگی در مناطق خاصی از بدنتان رنج می برید، با استفاده کردن از حنا می توانید آن را بهبود بخشید. اما حنا نمی تواند نگرانی شما دراین موضوع را از بین ببرد و اگر وضع پوست شما گرم است به پزشک مراجعه کنید تا با دقت تمام مشکل شما را بهبود بخشد.برای تسکین درد اعصاب و مفاصل استفاده از روغن حنا به افراد توصیه می شود. برای اینکه این ضماد بهترین اثر را با خود به همراه داشته باشد باید گل حنا را در روغن زیتون بجوشانید، آن را صاف کرده و بعد از آن استفاده کنید.یکی از خواص حنا رفع جوش های دهان می باشد. برای رفع جوش های دهان، جوشانده حنا را مزمزه کنید و نتیجه خوبی بگیرید. از جوشانده برگهای حنا به صورت غرغره برای رفع پیله دندان استفاده می شود. در مصرف داخلی برای کاهش درد معده بعد از زایمان و همچنین برای رفع خشونت صدا تجویز می شود. از دیگر خواص حنا این است که برای رفع عرق بدبوی پا بسیار موثر است.

حنا برای کف پا

خواص حنا برای اسهال خونی و زخم روده : با توجه به این که حنا یکی از گیاهان، با مقدار قابل ملاحظه ای تانن است، لذا دارای خاصیت قوی قابض می باشد؛ به همین دلیل از آن به طور خوراکی در اسهال خونی، زخم های روده ای- معده ای و به عنوان ادرارآور استفاده می شود. یکی از خواص حنا رفع جوش های دهان می باشد. برای رفع جوش های دهان، جوشانده حنا را مزمزه کنید و نتیجه خوبی بگیرید. یکی از خواص حنا این است که با گذاشتن گل یا برگ حنا در لابه لای لباسهای خود از بید زدگی لباس جلو گیری می کنید. گذاشتن ضماد حنا بر سر باعث تقویت بینایی خواهد شد. این یکی از جالبترین فواید حنا می باشد. حنا کردن کف پا عث لطیف شدن کف پا شده وبوی بد پا را از بین خواهد برد و باعث تقویت نیروی جنسی خواهد شد. روغن گل حنا که آن را «دهن الفاعیه» نامند و مانند گل سرخ تهیه می کنند گرم و محلل مقوی مو برای روشنی و درخشانی رنگ چهره نافع است. برای معالجه ترشحات سوزاکی مهبل از جوشانده ریشه درخت استفاده می شود.از خواص حنا این است که غرغره آن با آب دم کرده برگ آن برای زخمهای دهان مفید است. خوردن دو گرم آن و یا خوردن آب خیس کرده 50 گرم آن برای یرقان، طحال، سنگ کلیه، مثانه و سختی ادرار نافع است. خواص حنا برای رویانیدن ناخن اصلی به جای ناخن کج اثر خوب دارد.

حنا گذاشتن کف پا

یکی از مهمترین خواص حنا دفاع در برابر عفونت می باشد. حنا می تواند به بدن کمک کند تا در برابر عفونت، دفاع قوی تری داشته باشد و این باعث می شود که کم کم باکتری های مضر از پوست شما محو شود. این یکی از مهمترین خواص حنا برای پوست است. این باکتری ها سبب به وجود آمدن برخی از عفونت ها در بدن می شود که به روش های مختلفی تولید می شوند، و درمان پوست شما به طور منظم توسط حنا و استفاده از این خواص حنا تاثیر زیادی در حذف باکتری ها دارد. از دیگر خواص حنا در درمان اختلالات کبدی می باشد. حنا به عنوان گیاه پزشکی کاملا مفید در نظر گرفته می شود از این رو پوست گیاه حنا در درمان بزرگ شدن کبد و یرقان موثر می باشد. حنا یک درمان طبیعی ضد ریزش مو و حفظ سلامت مو است. کوتیکول های مو را درمان میکند در نتیجه در بهبود سلامت ریشه مو نیز موثر است که این امر مانع از خرد شدن تارهای مو شده و درخشندگی موها را حفظ می کند. همچنین حنا PH پوست سر را در حد متعادل نگه می دارد تا از ریزش موی زودرس جلوگیری کند.

خواص حنا گذاشتن کف پا , خواص حنا برای کف پا , خواص حنا گذاشتن کف پا , خاصیت حنا برای کف پا

حنا و خواص حنا تاثیر زیادی در خنک کردن پوست شما دارد که با اثر گذاشتن در گردش خون بدن سبب این امر می شود. اگر شما از نقاط داغ و یا گرفتگی در مناطق خاصی از بدنتان رنج می برید، با استفاده از این خاصیت حنا می توانید آن را بهبود بخشید.

خواص حنا کف پا

برای پرپشت شدن مو با استفاده از خواص حنا باید ابتدا برگ های حنا را با روغن آب لیمو مخلوط کرده و آن را به موها بمالید. سپس یک ساعت صبر کنید و بعد موها را بشویید. بعد از اینکه موها را خشک کردید می توانید برق آن را در آینه تماشا کرده و لذت ببرید. حنا یک نرم کننده گیاهی بسیار عالی بشمار می آید. سبب می شود تا موهایتان شفاف و براق بنظر برسد همچنین مو را تغذیه می کند و آن را نرم و ابریشمی می سازد. بهترین راه جهت استفاده از فواید حنا برای نرم کردن مو خیساندن آن در ماست ساده و سپس مالیدن آن به تمام نواحی سر است. ماست مانع از خشکی مو شده و درخشندگی تارهای مو را سبب می شود. همچنین می توانید پودر حنا را با ماست و چند قطره آبلیمو مخلوط نمایید و به سر خود بمالید و بعد از یکساعت سرتان را بشویید. اگر می خواهید از حنا برای تیره کردن رنگ موهایتان استفاده کنید پودر حنا و آبلیمو را در یک ظرف آهنی مخلوط نمایید و بگذارید یک شبانه روز بماند.در مورد خواص حنا و هر ماده دیگر باید به این نکته مهم توجه داشت که به صرف گیاهی بودن، نباید یک ماده رابه هرشکلی مصرف نمود. حنا در عین حالی  که بسیار مفید است می تواند زیان آور نیز باشد.  حنا برای حلق و ریه زیان آور است و لذا باید به همراه کتیرا خورده شود. مقدار مجاز خوردن حنا 5 گرم است و مصرف بیشتر آن خطرناک است. حساسیت تماسی، آسم، سقط جنین واثر سوء بر روی حلق و ریه عوارض دیگر حنا هستند. به هنگام کار با گیاه حنا باید دقت کردتا از ورود آن به چشم جلوگیری شود.

حنا بستن کف پا

البته اگر می خواهید موهایتان رنگ ریحان و درخشندگی مو بشمار می آید. امکان دارد استعمال حنا در مقایسه با برخی از محصولات گرانقیمت بهداشتی اتلاف وقت بشمار آید اما صرفا زمانی به خواص آن پی می برید که آن را بطور منظم استفاده نمایید. حنا مضر حلق و ریه است، از این نظر باید با کتیرا خورده شود. مقدار خوراک آن تا ۵ گرم است و اگر از آن بیشترخورده شود خطرناک و اسراف موجب هلاکت می شود.

خواص حنا گذاشتن کف پا

  • مرجان فعلی

ویتامین ب

سه شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۴ ب.ظ

ویتامین ب

ویتامین ب ,ویتامین ب۱,ویتامین ب کمپلکس,ویتامین ب ۱۲,ویتامین ب۶,ویتامین ب1 300,ویتامین ب۲,ویتامین بیوتین,ویتامین ب 12,ویتامین بی,ویتامین ب۱۲,ویتامین ب۱ ۳۰۰

ویتامین ب , ویتامین ب۱ , ویتامین ب کمپلکس , ویتامین ب ۱۲

ویتامین یکی از چیزهایی است که برای سلامت بدن ما الزامی است.همه ما نام ویتامین را زیاد شنیده ایم و انواع مختلف آنرا میشناسیم.مثلا در بین ویتامین ها می توانیم به ویتامین ای , ویتامین سی , ویتامین ث , ویتامین دی , ویتامین b6 , قرص ویتامین e , قرص ویتامین d , ویتامین a , ویتامین c , ویتامین e , ویتامین b و ویتامین d اشاره کنیم.

توضیحاتی در مورد ویتامین ب

همه ما نام ویتامین را شنیده ایم.ویتامین‌های گروه ب دسته‌ای از ویتامین‌های محلول در آب هستند که نقش مهمی را در فرایند متابولیسم سلولی ایفا می‌کنند. این ویتامین‌ها شامل موارد زیر می‌باشد: تیامین (ب۱) ریبوفلاوین (ب۲) نیاسین (ب۳) کولین (ب۴) اسید پانتوتنیک (ب۵) پیریدوکسین (ب۶) بیوتین (ب۷) اسید فولیک (ب۹) کوبالامین (ب۱۲)در این مطلب از سایت جسارت در مورد ویتامین ب صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ویتامین ب کمپلکس‌

این ویتامین بسیار پر کاربرد است و همه نام آن را شنیده ایم.ویتامین ب کمپلکس‌ با نام لاتین Vitamin B Complex و رده درمانی: ویتامین . اشکال دارویی: قرص، آمپول، شربت. ویتامین ب کمپلکس برای درمان کمبودهای ویتامین ب تجویز می‌شود. این کمبودها اغلب تغذیه‌ای هستند. این ویتامین کاربرد زیادی برای ورزشکارانی که عملیات ورزشی سنگین انجام می دهند (برای جبران انرژی از دست رفته ) بسیار مفید می باشد… ب6 در برخی موارد ضد تهوع است.جبران کمبود ویتامین ب در بدن.این فراورده حاوی ویتامین‌های محلول در آب است که تقریباً هر یک به عنوان کوآنزیم اساسی در متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات یا اسید چرب عمل می‌نماید. در ضمن این ویتامین توسط نیکوتین و کافئین به سرعت سرکوب می شود. عوارض جانبی زیادی ندارد و چون محلول در آب است به راحتی قابل دفع است.در بعضی موارد، حساسیت غیر طبیعی به فشار یا لمس و سفتی عضلانی در محل تزریق(پس از تزریق عضلانی)، برافروختگی عمومی، بثورات جلدی و خارش با مصرف این فراورده مشاهده شده‌است. در موارد خاص نیز همراه با تپش قلب و مشکلات کبدی و تغییر در سوخت و ساز بدن ( به خاطر انرژی زا بودن آن )می باشد. ویتامین ب کمپلکس برای تبدیل کربوهیدرات به گلوکز نیاز است. گلوکز انرژی مورد نیاز بدن برای کارکرد مطلوب را تأمین می کند. همانطور که قبلاً اشاره شد، ویتامین های B1 ، B2 ، B3 و B7 با همدیگر در فرآیند تولید انرژی نقش دارد. پس، کمبود هریک از این ویتامین ها ممکن است منجر به خستگی بیش از حد و فقدان انرژی در بدن شود.

تاریخچه ویتامین ب

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ابتدا گمان می‌شد که تنها یک ویتامین ب وجود دارد؛ ولی پس از مدتی تفاوت‌هایی در ساختار و خواص شیمیایی این ویتامین‌ها که اغلب باهم در غذا یافت می‌شوند کشف شد؛ بنابراین، علاوه بر نام‌های جدیدی که به هر کدام از آن‌ها داده شد، نامگذاری ب۱، ب۲ و غیره نیز نگاه داشته شد.

مواد غذایی غنی از تیامین

تیامین هم در مواد غذایی موجود است .مواد غذایی غنی از تیامین: – ماهی: ماهی حاوی مقدار مناسبی از چربی‌های سالم و منبع خوبی از ویتامین B۱ است. یک وعده‌ی ۱۰۰ گرمی از ماهی پمپنو (پرستو ماهی) حاوی ۰.۶۷ میلی‌گرم تیامین است. ماهی تن دومین ماده‌ی خوراکی حاوی بیش‌ترین مقدار تیامین در میان تمام ماهی‌ها است. هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی از این ماهی ۰.۵ میلی‌گرم تیامین به بدن می‌رساند. – پسته: پسته یک میان‌وعده‌ی‌ عالی و منبع خوبی از تیامین و دیگر مواد معدنی مهم است. ۱۰۰ گرم پسته شامل ۰.۸۷ میلی‌گرم تیامین است. – ارده: ارده که به عنوان طهنگامه نیز شناخته شده‌است نه تنها منبع خوبی از آهن و روی است، بلکه مقدار مناسبی تیامین نیز دارد. ۱۰۰ گرم ارده شامل ۱.۶ میلی‌گرم تیامین است. – لوبیا: لوبیای سیاه، لوبیای سفید و لوبیا چیتی همگی دارای سطوح بالایی از ویتامین ب ۱ هستند. آنها همچنین حاوی پروتئینی هستند که برای سلامت قلب مفید است و جهت حفظ انرژی و سلامتی انسان ضرورت دارد. یک کاسه‌ی کوچک لوبیا میزان زیادی از مقدار توصیه شده‌ی روزانه از ویتامین B۱ را به بدن‌تان می‌رساند.

عملکرد ویتامین ب

ویتامین‌های گروه ب به‌طور کلی در چرخه متابولیسم سلولی نقش دارند لذا موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش می‌دهند. این ویتامین‌ها در عملکرد درست دستگاه ایمنی و عصبی نقش دارند؛ و برای سلامت پوست و ماهیچه‌ها ضروری هستند. ویتامین‌های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، و سلامتی پوست و اعصاب می‌گردند. همچنین در تحقیقی نشان داده شده‌است که افرادی که ویتامین ب زیادی در خون خود دارند حتی اگر سیگاری باشند با خطر کمتری در ابتلاء به سرطان ریه مواجه هستند

مواد غذایی غنی از ویتامین B۲

هویج: هویج یکی از محبوب‌ترین سبزیجات است. بهترین قسمت در مورد فواید هویج این است که فقط یک فنجان از آن، ۵٪ از مقدار توصیه شده‌ی روزانه به ویتامین B۲ را برای شما فراهم می‌کند. هویج‌های کوچک را به عنوان یک میان‌وعده میل کنید‌ یا آنها را به خاطر طعم و مزه‌ی فوق‌العاده و همچنین مواد مغذی‌اش به سالادتان اضافه کنید. – پنیر: زمانی که ساندویچ برای صبحانه‌تان آماده می‌کنید، یک تکه پنیر خوشمزه هم به آن اضافه کنید تا یک افزایش غیرمنتظره را در چند ویتامین و مواد معدنی ضروری تجربه کنید. هرچند پنیر یک ماده‌ی غذایی دارای کلسترول بالا است، اما منبع خوبی از ویتامین B۲ است. پنیر بالاترین میزان ویتامین ب ۲ را با ۰.۵۷ میلی‌گرم در هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی برای شما فراهم می‌کند. پنیر بری، لیمبرگر، رومانو و پنیر زیره دیگر غذاهای دارای ویتامین B۲ فراوان هستند. پنیر همچنین منبع خوبی از کلسیم و ویتامین D نیز هست. – شیر: هم شیر گاو و هم شیر بز منابع قابل‌توجهی از ویتامین B۲ هستند. آنها همچنین منبع خوبی از ویتامین B کمپلکس، کلسیم و دیگر مواد معدنی هستند. – بادام: بادام مغزی است که میزان بالایی از ریبوفلاوین دارد. بادام همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین E، کلسیم، پتاسیم و مس است. فوایدی که بادام برای سلامتی دارد ناشی از این واقعیت است که هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی از این ماده‌ی خوراکی ۱.۰۱ میلی‌گرم ریبوفلاوین به بدن‌تان می‌رساند یا هر ۲۸ گرم بادام ۰۰.۲۸ گرم ریبوفلاوین برای شما فراهم می‌کند.

ویتامین تیامین

“ویتامین B۱” یا “تیامین” برای آزاد کردن انرژی از چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها مورد نیاز است. این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول‌های خونی و عضلات انجام می‌دهد. این ویتامین برای رشد بچه‌ها و باروری در بزرگسالان ضروری است. نقش ویتامین B1 برای افراد عصبی، نگران و مضطرب بسیار مفید است. توانایی مغز را زیاد می‌کند. به رفع سو هاضمه کمک می‌کند. برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است. منابع خوب ویتامین B۱ عبارتند از برنج قهوه‌ای، تخمه آفتاب گردان، نخود، جو، لوبیا، نان‌های سبوس دار، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز و مخمر. ویتامین B۱ طی فرایند پختن، دما و گرمای زیاد، اضافه کردن نگه دارنده‌ها و خشک کردن از بین می‌رود. علائم کمبود ویتامین B۱ عبارتند از احساس خستگی و کم اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سو هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن، ضربان قلب و زود رنجی. اگر کمبود ادامه داشته باشد گرفتگی ماهیچه ساق پا، درد و سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتن و بی‌حس شدن انگشتان دست و پا احساس می‌شود. در صورتی که در این مرحله متوجه کمبود این ویتامین نشویم، فرد دچار بیماری بری بری و همچنین سندرم ورنیکه کورساکف((Wernicke-Korsakoff می‌شود و اگر در این مرحله فرد بیمار درمان نشود، می‌میرد. علائم هشدار دهنده بری بری: کمبود اشتها، گیجی، درست راه نرفتن، بیماری قلبی و آدم. علائم هشدار دهنده سندرم Wernicke-Korsakoff: دوبینی، کمبود حافظه و رفتارهای غیرعادی. «سیر» و «پیاز» حاوی ماده‌ای به نام «آلانین» می‌باشند که موجب جذب این ویتامین در بدن می‌گردد. برخلاف آنها سوسیس و کالباس دارای سولفور دی‌اکسید می‌باشند که از جذب ویتامین B۱ در بدن جلوگیری می‌کند..

مواد غذایی غنی از ویتامین B۳

مواد غذایی غنی از ویتامین B۳: – تخم‌مرغ: تخم‌مرغ فقط منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی نیست؛ این ماده‌ی غذایی حاوی سطح بالایی از نیاسین نیز هست. یک تخم‌مرغ بزرگ ۷ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه از ویتامین B۳ را برای ما تامین می‌کند. – چغندر: چغندر یک منبع فوق‌العاده‌‌ی آنتی‌اکسیدان است و از فرآیند سم‌زدایی نیز پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که چغندر یکی از بهترین غذاها برای کبد باشد. چغندر همچنین به عنوان یکی از بهترین منابع گیاهی نیاسین شناخته شده‌است. ۱۰۰ گرم چغندر شامل ۰.۳۳۴ میلی‌گرم نیاسین است. – کرفس: کرفس معمولا به عنوان یک ماده‌ی غذایی برای دفع کردن سنگ صفرا شناخته شده‌است، اما کم‌تر کسی آن را به عنوان یک ماده‌ی خوراکی دارای میزان بالایی از ویتامین B۳ می‌شناسد. فقط یک فنجان کرفس خام می‌دهد حدود ۳۴ میکروگرم ویتامین ب به بدن می‌رساند. این میزان ۲٪ از نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین B تامین می‌کند.

ویتامین B۲

ویتامین B۲، برای عملکرد صحیح غده تیروئید و سوخت و ساز بدن دارای اهمیت فوق‌العاده زیادی می‌باشد. منابع غذایی دارای این ویتامین عبارتند از: شیر، جگر و قلوه، بادام، پنیر، تخم مرغ، گندم، سبزیجات برگ سبز و غلات و سبزی شاهی

مواد غذایی غنی از ویتامین B۵

مواد غذایی غنی از ویتامین B۵: – کلم بروکلی: این نوع کلم سبز حاوی مقدار بسیار بالایی از پانتوتنیک اسید است. سعی کنید کلم بروکلی را به صورت بخارپز بخورید چرا که به این صورت شانس دریافت بیش‌ترین مواد مغذی موجود در این گیاه را خواهید داشت. جوشاندن کلم بروکلی باعث می‌شود که مقدار زیادی از مواد مغذی موجود در آن وارد آب شود. – قارچ: این ماده‌ی غذایی به طور طبیعی یک منبع خوب ویتامین B۵ و دیگر مواد مغذی مهم است. در هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی از قارچ پخته شده ۳.۶ میلی‌گرم ویتامین B۵ وجود دارد. از خوردن قارچ‌های وحشی پرهیز کنید چرا که آنها حاوی مواد سمی هستند و می‌توانند به سلامت شما آسیب برسانند. پودر آب پنیر پودر آب پنیر یک افزودنی رایج به نان است. اسموتی‌های پودر آب پنیر عمدتا توسط کسانی که باشگاه می‌روند و بدن‌سازی کار می‌کنند به دلیل مواد مغذی فراوانی که دارد، استفاده می‌شود. این ماده‌ی خوراکی اغلب در محصولات پخته و پنیر فرآوری شده استفاده می‌شود. ۱۰۰ گرم آب پنیر ۵.۶ میلی‌گرم ویتامین B۵ به بدن‌تان می‌رساند. این میزان ۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین B۵ تامین می‌کند.

ویتامین B۳

ویتامین B۳ نیز همانند ویتامین B۲، برای تولید هورمون تیروئید لازم می‌باشد. این ویتامین همچنین قسمتی از فاکتور تحمل گلوکز می‌باشد و هرگاه که قند خون بالا رود، آزاد می‌شود. منابع غذایی این ویتامین عبارت است از: سبوس گندم، جگر، تن، بوقلمون، مرغ، گوشت، تخم مرغ، ماهی سالمون (آزاد)، جو، پنیر، میوه خشک و برنج قهوه‌ای و مخمرآبجو یافت می‌شود.

غذاهای غنی از ویتامین B۱۲

غذاهای غنی از ویتامین B۱۲: – جگر: صد گرم جگر دارای بیش از ۳۰ میکروگرم ویتامین B۱۲ است. جگر فقط به خاطر داشتن مقادیر زیادی از ویتامین B۱۲ مفید نیست، بلکه یک بمب انرژی است که مواد مغذی دیگری نیز دارد. این ماده‌ی غذایی سرشار است از مواد معدنی و ویتامین‌هایی که انرژی، میل جنسی، رشد عضلانی، عملکرد و قدرت مغز را افزایش می‌دهند. – بوقلمون: بوقلمون یک غذای فوق‌العاده است که هر ۱۰۰ گرم از آن شامل ۱.۵ میکروگرم از ویتامین B۱۲ است. این ماده‌ی غذایی به طور طبیعی چربی کمی دارد و هر ۲۸ گرم گوشت آن ۱ گرم چربی دارد. بوقلمون دارای موادی مغذی است که سطح کلسترول را کنترل می‌کنند و از بدن در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند. – مرغ: مرغ اغلب به عنوان یک جایگزین سالم برای گوشت قرمز تحسین می‌شود. مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است، اما فاقد چربی و کالری است، چیزهایی که اغلب همراه گوشت قرمز هستند. ۱۰۰ گرم مرغ پخته شده ۸ درصد از مقدار توصیه شده از ویتامین B۱۲ را برای بدن فراهم می‌کند. مرغ حاوی مواد مغذی مانند پروتئین، سلنیوم و ویتامین B۳ نیز هست.

ویتامین B۵

ویتامین B۵ انرژی بدن را زیاد می‌کند، توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ذخیره شده افزایش می‌دهد و تحمل رژیم لاغری را برای شما قابل قبول تر می‌کند. هر گونه کمبود این ویتامین به مقدار چربی مصرف شده بستگی دارد. این ویتامین، در تولید انرژی و عملکرد صحیح غده فوق کلیه (آدرنال) نقش دارد. منابع این ویتامین عبارت است از: جگر و قلوه، گوشت، مرغ، آجیل، سبوس گندم، تخم مرغ، جو، لوبیا، نان گندم و سبزیجات برگ سبز.

ویتامین ب ۱۲ و شیر سویا

شیر سویا یک منبع عالی از ویتامین ب ۱۲ و یک جایگزین سالم برای گیاه‌خواران و افرادی است که نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند. از آنجا که ویتامین ب ۱۲ عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می‌شود، شیر سویا برای گیاه‌خواران بسیار مفید است. همچنین از آنجا که شیر سویا از گیاه سویا استخراج می‌شود، حاوی لاکتوز، کلسترول یا چربی‌های اشباع شده‌ نیست. شیر سویا به غیر از ویتامین ب ۱۲، حاوی مقدار کمی از ویتامین‌های دیگر گروه ب نیز هست.

ویتامین B۶

ویتامین B۶، به کمک عنصر معدنی روی، بر روی هضم مواد غذایی اثر می‌گذارد. همچنین در ساخت هورمون‌های تیروئیدی و سوخت و ساز بدن نقش دارد. منابع غذایی آن عبارتند از: سبوس گندم، جو، ساردین، مرغ، گوشت، برنج قهوه‌ای، کلم، میوه خشک و تخم مرغ.

ویتامین ب و اسفناج

اسفناج یکی از بهترین منابع ویتامین‌های گروه ب است که برای سلامت فرد بسیار مفید است. این گیاه شامل چندین نوع مختلف از ویتامین ب و در واقع سرشار از فولات است. یک فنجان اسفناج خام، ۱۵ درصد از نیاز روزانه ویتامین ب ۹ یا فولات را تأمین می‌کند. ویتامین ب ۹ باعث شکل گیری بافت‌ها، عملکرد مناسب سلول‌ها و همچنین تولید DNA می‌شود. دیگر همچنین این گیاه غنی از پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است.

بیشتر بخوانید : ویتامین ای ♥ ویتامین سی ♥ ویتامین ث ♥ ویتامین دی ویتامین b6

  • مرجان فعلی

نشستن طولانی در بارداری

دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۲۲ ب.ظ

عوارض و مضرات نشستن طولانی در بارداری چیست

عوارض و مضرات نشستن طولانی در بارداری چیست در سایت جسارت

نشستن طولانی در بارداری ,نشستن طولانی در بارداری نی نی سایت,نشستن طولانی در بارداری,مضرات نشستن طولانی در بارداری,عوارض نشستن طولانی در بارداری,نشستن طولانی در زمان بارداری,نشستن طولانی در توالت در بارداری

نشستن طولانی در بارداری , نشستن طولانی در بارداری نی نی سایت , عوارض نشستن طولانی در بارداری , مضرات نشستن طولانی در بارداری

توضیحاتی در مورد نشستن طولانی در بارداری

محققان دریافتند بین نشستن های طولانی مدت در دوران بارداری و ابتلا به افسردگی بعد از زایمان ارتباط وجود دارد. طبق پژوهش های محققان دانشگاه وارویک، آن دسته از زنان بارداری که از علائم افسردگی رنج می برند به احتمال زیاد در دوره دوم حاملگی (سه ماهه دوم) مدت طولانی را در حالت نشسته به سر برده اند. محققان دریافتند که این خود باعث، بالا رفتن وزن و خطر ابتلا به دیابت بارداری می شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد نشستن طولانی در بارداری صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

نشستن بر روی زمین در بارداری

نشستن بر روی زمین:رعایت این نکته ضروری است که ستون فقر ات باید کاملاً صاف باشد و گودی کمر توسط بالش کوچک تحت حمایت قرار گیرد و در صورت نشستن طولانی مدت، پاها را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید . برای بلند شدن از زمین باید روی دست ها و زانو ها برخیزید (به حالت چهار دست و پ ا ) به طوری که دست خود را بر روی یک زانو بفشارید و از دس ت مخالف برای حمایت استفاده کنید. سپس پاها را صاف کرده و بلند شوید.

عوارض نشستن طولانی در بارداری

دکتر «نیتیا سوکومار» از دانشگاه پزشکی وارویک، در این باره می گویند: «زنان باردار باید با اقدام به موقع و زودهنگام، از عواقب نشستن های طولانی بر سلامت ذهنی و فیزیکی، دوری کنند. دیابت بارداری، می تواند باعث افزایش خطر زایمان هم برای مادر وهم برای نوزاد شود. ما می توانیم این خطر را با کوتاه کردن زمان نشستن زنان باردار، به حداقل برسانیم.» قبلاً هم ارتباط میان نشستن های طولانی با دیابت، چاقی مفرط، بیماری های قلبی و عروقی و سلامت ذهنی مشخص شده بود. در این تحقیقات ارتباط میان نشستن های طولانی زنان باردار و دیابت بارداری و بالا رفتن وزن و ظاهر شدن علائم افسردگی، با تحت نظر گرفتن ۱۲۶۳ زن باردار، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. از افراد تت مطالعه خواسته شد تا میزان فعالیت های بدنی و سلامت عاطفی خود را در دوران بارداری و سپس در اواخر دوره اول بارداری، گزارش دهند. محققان دریافتند زنان بارداری که خود علائم افسردگی را گزارش داده اند، فارغ از فاکتور سن، وزن و موقعیت اجتماعی، بیشتر در حالت نشسته به سر می بردند. زنان بارداری که در دوره دوم حاملگی، زمان بیشتری را صرف نشستن کردند، فعالیت های فیزیکی متوسط و سنگین، کم و محدودی داشته اند و زنان بارداری که بیشتر در حالت نشسته بودند، مخصوصاً در دوران اولیه و ثانویه حاملگی، به صورت چشمگیری اضافه وزن پیدا کردند. نهایتاً محققان دریافتند که زنان بارداری که بیشتر می نشینند، گلوکز خون بالایی دارند و در طول ۲۸ هفته زمان بارداری، خطر ابتلا به دیابت بارداری در آنان، افزایش می یابد.

وضعیت خوابیدن در بارداری

خوابیدن: بعد از ماه چهارم بارداری وضعیت خوابیدن اهمیت بسیاری دارد به طوری که برای خونرسانی بهتر به جفت، از صاف دراز کشیدن به پشت (طاقباز) منع می شود. خوابیدن به پهلو بر روی یک تشک سفت مناسـب اسـت . پـای رویـی خمیده و بر روی یک بالش کوچک قرار بگیرد . استفاده از ملحفه تا شده زیـر شکم احساس راحتی ایجاد می کند. در صورت تمایل می توانید بازوی رویـی را خمیده و بر روی یک بالش کوچک قرار دهید . برای جابجـا شـدن از یـک پهلو به پهلوی دیگر ابتدا هر دو زانو ی خم شده را به هم نزدیـک کـرده و بـا چرخش همزمان زانوها با کل بدن به آهستگی تغییر وضعیت دهید (کف پاهـا در تماس با تشک است).دوش آب گرم و نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب را توصیه می کنیم. برای برخاستن از رختخواب در حالت خوابیده به پهلو، پاها را خمیده در کنار هم قرار داده و با تکیه بر روی دست و آرنج، . بنشینید سپس پاها را از کنـار تخت آویزان کرده و به آهستگی بایستید. ماندن در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی (نشستن، ایستادن و …)توصیه نشده و بهتر است هر از چندگاهی تغییر وضعیت داده شود. در هر شرایط و تغییر وضعیتی که به شـکم فـشار وارد مـی شـود انقباض همزمان عضلات کف لگن و شکم همراه با بازدم را فرامـوش نکنید. تغییر وضعیت به آرامی صورت گیـرد و از حرکـات سـریع و ناگهانی (تغییر حالت خوابیده به نشسته یـا نشـسته بـه ایـستاده ) پرهیز نمایید.

نشستن طولانی در بارداری و خطر دیابت‌

کاهش مدت زمان نشستن می‌تواند باعث کاهش خطر دیابت‌ بارداری در زنان باردار شود. زنان بارداری که خیلی زیاد می‌نشینند خطر آسیب به جنین داخل شکمشان وجود دارد. محققان دریافته‌اند که بیش از شش ساعت نشستن در روز خصوصا در سه ماهه‌ی دوم بارداری منجر به اضافه وزن و انواع دیابت در بارداری شده که می‌تواند مشکلات زایمانی به همراه داشته باشد. برخی پزشکان در این باره می‌گویند: زنان باردار می‌توانند با انجام یک سری اقدامات اولیه٬ سلامت جسمی و روانی خود را بهبود بخشیده و خطرهای مرتبط با حرکاتی را که توأم با نشستن طولانی است کاهش دهند. دیابت دوران بارداری می‌تواند خطر مشکلات زایمانی را هم در نوزاد و هم در مادر افزایش دهد٬ بنابراین باید تلاش کنید اگر باردار هستید این خطر را از طریق کاهش مدت زمان نشستن٬ کم کنید. طی این تحقیقات٬ از زنان درباره‌ی میزان فعالیت فیزیکی و تندرستی و سلامت احساسیشان در نخستین سه ماهه‌ی بارداری سؤالاتی شد و بعد در انتهای سه ماهه‌ی دوم هم همین سؤالات را مجددا پاسخ دادند. در کل٬ مشخص شد زنانی که اظهار کردند علائم افسردگی داشته‌اند مدت زمان بیشتری می‌نشستند. آن دسته از زنانی که اکثر وقت خود را در سه ماهه‌ی دوم صرف نشستن کرده و تحرک و ورزش کمتری داشتند٬ بین سه ماهه‌ی اول و دوم اضافه وزن پیدا کردند. پزشکان می‌گویند: ما معتقدیم که کاهش زمان نشستن می‌تواند به کاهش خطر دیابت بارداری و عوامل خطرزای متابولیسمی نوزادان کمک کند.

طرز نشستن صحیح در بارداری

طرز نشستن صحیح زن باردار: برای نشستن باید کمر صاف و شانه ها عقب نگه داشته شود و باسن تکیه گاه صندلی را لمس کند. در حالت نشسته حتما یک حمایت کننده در قوس کمر قرار گیرد(مثل یک حوله لوله شده یا بالش حاملگی). وزن بدن روی هر دو لگن تقسیم شود. زاویه قرارگیری لگن و زانوها باید 90 درجه باشد (می توان از زیر پایی نیز در صورت راحتی استفاده کرد). پا روی پای مقابل قرار نمی گیرد و کف پاها باید با زمین در تماس باشد. از نشستن بیش از 30 دقیقه ممانعت بعمل آید. در محل کار باید ارتفاع صندلی خود را متناسب با بلند شدن خود تنظیم کنید تا فشار زیادی را متحمل نشوید. آرنجها را روی دسته صندلی یا میز استراحت دهید و شانه خود را شل (relax) کنید. اگر صندلی تان چرخان است برای چرخش نباید از ناحیه کمر بچرخید بلکه باید کل بدن چرخیده شود. وقتی می خواهید از صندلی بلند شوید به جلو صندلی بیایید و با راست کردن زانو ها بلند شوید نه با خم کردن کمر به جلو.پس از ایستادن حرکات ایمن کششی برای کمر در حاملگی را انجام دهید. اگر شما مبتلا به کمردرد هستید سعی کنید در حد امکان کمتر بنشینید(حد اکثر 10 الی 15 دقیقه).

نحوه نشستن در بارداری

بارداری یک دوره حساس برای تمامی بانوانی که آن را تجربه می کنند، می باشد که همه چیز در این دوره حتی نحوه نشستن در بارداری هم بسیار مهم است و مورد توجه قرار می گیرد. بارداری از ماه اول تا روز های آخر شامل مراحل مختلفی است که نحوه نشستن در بارداری و ایستادن و خوابیدن در آن برای حفظ سلامت جنین و خون رسانی مناسب به وی بسیار حائز اهمیت می باشد.

طرز نشستن و خوابیدن در بارداری

هنگامی که بارداری سراغتان بیاید، تغییرات زیادی را هم با خود می آورد، هم در زندگی شخصی و هم در سلامتی شما. یک شکم محدب، عدم تعادل هورمونی، سینه های بزرگ و خستگی مداوم، فقط چند تا از آنهاست. این تغییرات می تواند باعث ناراحتی هر خانم باردار شود. بسیاری از این افراد در هنگام شب برای خوابیدن و نحوه دراز کشیدن و بلند شدن مشکل دارند و خوابیدنشان ممکن است حتی بدون داشتن تحرک در بدن نیز دشوار باشد. یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که برای زنان به طور کلی کارهای زیادی در خانه شان اهمیت دارد. حتی فعالیت های کوچک مانند راه رفتن، بلند شدن، استراحت روی صندلی و یا آشپزی در آشپزخانه، نیاز به انرژی زیادی دارند. در حالی که آشکار است که شما ممکن است نیاز به انجام کارهایی با سرعت بالا داشته باشید، هنگام بارداری، لازم است که از ایمنی و سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنید. اولین قدمی که شما باید برای اطمینان از ایمنی کودک خود بردارید این است که خودتان سلامت و ایمن باشید. برای کمک به شما در این مورد، یک راهنمای گام به گام برای نحوه دراز کشیدن و بلند شدن در جهت هرچه راحت تر طی شدن بارداری تان، ارائه شده است. هنگام خوابیدن در بارداری باید موقعیتتان چگونه باشد؟ – تعدادی بالش را در رختخواب خود قرار دهید. – با کمک دست همسرتان و یا روی تکیه گاه مخصوص نشستن روی تخت، بنشینید. – بهتر است که تخت هر چه به شما نزدیکتر باشد. چگونه دراز بکشیم؟ – پس از نشستن، تا جایی که ممکن است به عقب بروید. بدن خود را با دستتان مراقبت کنید و از یک سمت بدن خود را پایین بیاورید. – در نهایت، کمی زانوهای خود را خم کنید و آنها را بر روی تخت بکشید. – برای تسکین ناراحتی، در حین دراز کشیدن، بالش نرم بین پاهایتان بگذارید. به کدام پهلو دراز بکشیم؟ به گفته کارشناسان، بهترین حالت، دراز کشیدن به پهلوی چپ، گردش خون شما را بهبود می بخشد. این باعث می شود که خون حاوی مواد مغذی، یک مسیر قابل دسترس تر برای جفت شما داشته باشد که غذای مورد نیاز را برای کودک شما فراهم می کند. در صورتی که به خوابیدن زیاد به یک سمت در طول ساعات شب عادت ندارید، می توانید جهتتان را عوض کنید. این کار اطمینان حاصل خواهد کرد که در طول زمان خواب، راحت باشید. مواردی که باید از آنها اجتناب کرد – طی یک حرکت انفجاری و سریع روی تخت ننشینید؛ این کار باعث ایجاد کشیدگی در بدن شما خواهد شد. – پس از سه ماهه اول، از به پشت دراز کشیدن صاف و طاقباز خوابیدن بپرهیزید، زیرا ممکن است منجر به حالت تهوع، سرگیجه و کمر درد شود. – دمر خوابیدن بر روی شکم نه تنها بر کودک تاثیر منفی می گذارد، بلکه باعث اختلال در شکل گیری و رشد شکم شما خواهد شد. – درست قبل از خواب، هیچ گونه مایع یا آب مصرف نکنید. این کار ممکن است باعث شود به جهت استفاده از سرویس بهداشتی، بارها شما را از تخت خواب به دستشویی بکشاند. – از آنجا که سوزش سر دل یک بیماری معمول در زنان باردار است؛ توصیه می شود که وعده های غذایی تان حداقل ۲ ساعت قبل از خواب باشد. در حین بلند شدن موقعیتتان باید چگونه باشد؟ – در صورتی که به پهلو نخوابیده اید، کار را با غلطیدن به پهلو آغاز کنید. – زانوهای خود را به آرامی به سمت لبه تخت بچرخانید. – با کمک دست های خود به آرامی بنشینید.

نحوه نشستن صحیح در بارداری

-در سه ماهه اول بارداری تا زمانی که هنوز رحم افزایش حجم پیدا نکرده است، به روی پهلو بخوابید. بهتر است خوابیدن رو به پهلوی چپ باشد تا جنین از تغذیه بهتری برخوردار گردد. -برای نشستن روی صندلی نیز کمر خود را صاف و شانه هایتان را عقب ببرید. در نحوه نشستن در بارداری باسن باید تکیه گاه صندلی را لمس کند و یک حمایت کننده مانند یک بالشت کوچک و یا حوله در قوس کمر شما جای بگیرد. وزن بدنتان را بر روی هر دو لگن تقسیم نمایید. پاهای خود را روی هم نیندازید و کف هر دو پا را بر روی زمین قرار دهید. -هرگز بیشتر از سی دقیقه ننشینید و اگر مشغول به کار هستید ارتفاع صندلی را برای بلند شدن خود تنظیم کنید تا فشار کمتری را متحمل شوید. آرنج های دست خود را بر روی میز و یا دسته صندلی قرار داده و شانه های خود را شل کنید. -اگر برای نشستن از صندلی چرخ دار استفاده می کنید برای چرخیدن تمام بدن خود را بچرخانید و هیچگاه چرخش را تنها به ناحیه کمر محدود نکنید. برای بلند شدن از روی صندلی ابتدا به جلو صندلی بیایید و با زانوهای خود بلند شوید و به کمرتان فشار فشار نیاورید. -بعد از بلند شدن و ایستادن حرکات کششی حاملگی برای کمر را انجام دهید و در صورتی که از درد کمر رنج می برید هرگز بیشتر از یک ربع ساعت ننشینید. -از خم شدن مخصوصا با کمر و بلند کردن اجسام سنگین از ماه ششم بارداری به بعد جددا و حتما خودداری کنید و اگر مجبور به خم شدن هستید، بیشتر زانوهایتان را خم کنید و کمر و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. -برای بلند شدن از رختخواب نیز به کنار تخت خواب بیایید و به پهلو و بچرخید و با آویزان کردن پاها و منقبض کردن عضلات شکم سرپا شوید. -هنگامی که بلند می شوید سر را بالا و شانه ها را به عقب متمایل کنید و سینه ها را به سمت جلو بدهید. زانوهایتان را صاف نگه دارید. کف پاهایتان باید در یک امتداد باشد تا وزن بر روی هر دو پا به شکل مساوی تقسیم شود. -یک کفش نسبتا پاشنه کوتاه بپوشید تا با حمایت قوس پا از استرس ناحیه کمری کم کند. از ایستادن های طولانی مدت پرهیز کنید و اگر مجبورید مدت زمان زیادی را سرپا باشید، یک میز راحت و مناسب برای این کار انتخاب کنید و یک جعبه زیر میز قرار دهید تا هر ده الی پانزده دقیقه یک بار پاهایتان را یکی در میان روی آن بگذارید و استراحت کنید. -نحوه نشستن در بارداری و خوابیدن و ایستادن صحیح در این دوران برای مادر و جنین بسیار مهم می باشد و باید این اعمال در ماه های اول و روز های آخر به شدت رعایت شود. برای اطلاع از طرز خوابیدن در بارداری نیز به این مقاله در سایت آرگا سر بزنید.

طرز صحیح بلند شدن در بارداری

طرز صحیح بلند شدن – قبل از ایستادن، سعی کنید حداقل یک دقیقه در موقعیت نشستن روی تخت بمانید. بلافاصله بلند شدن می تواند موجب ایجاد سردرد در شما شود. – نفس عمیق بکشید و به آرامی بایستید. – در صورت نیاز، سعی کنید از کمک دیگران نیز استفاده کنید. در هر زمان که به مشکلی بر خوردید، نگران نباشید، شما تنها نیستید و هیچکس از شما انتظارات سابق را ندارد. همانطور که گفتیم، از این که کمک بخواهید، نترسید. سختی ای که در حال تحمل آن هستید، ارزشش را دارد و یک کوچولوی پر از شادی در راه است!

پوشش مناسب در بارداری

در طی دوران بارداری به علت ترشح هورمون ها و فشار رحم بـر روی سـایر اعضای بدن، تغییراتی در بدن ایجاد می شود که یک خانم باردار با آگـاهی از آنها و بکارگیری راهکارهای مناسب می تواند عـوارض ناشـی از شـل شـدن عضلات کف لگن و شکم را به حداقل برساند . شما باید بتوانید کارهای روزمره خود را بطور صحیح و درست انجام دهید. مجموعه زیر بدین منظور تهیه و خدمت شما ارائه می گردد. پوشش مناسب دوران بارداری: لباس های دوران بارداری باید آزاد و راحـت باشـد . پوشـیدن شـلوارها و جوراب های تنگ با کش سفت توصیه نمی شود و کفش های پاشنه بلنـد یـا بدون پاشنه مناسب نیستند. پاشنه کفش باید پهن باشد و کفش ترجیحاً مچ پا را حمایت کند. از سینه بندهای نرم با کش پهن و محکم و در اندازه مناسب استفاده شود.

وضعیت صحیح ایستادن در بارداری

وضعیت صحیح ایستادن: سرتان را صاف بگیرید و چانه خود را بصورت افقـی نگه دارید و بدن را در یک خط مستقیم قرار دهید . شانه ها به سـمت بـالا و عقب کشیده شود. عضلات باسن به سمت جلو کشیده شود تا پـشت صـاف شودهمانند حالتی که می خواهید شکم و باسن را به هم نزدیک کنیـد و وزن بدن بطور مساوی بین دوپا تقسیم شود.

نشستن بر روی صندلی در بارداری

نشستن بر روی صندلی: نزدیک صندلی قرار گرفته ، دست های خود را بر روی دسته صندلی قرار داده و روی صندلی بنشینید و به تدریج عقب رفته تا کاملاً به پشتی صندلی تکیه کنید . از یک ملحفه تا شده یا بالش کوچک (کوسن) برای پر کردن فضای خالی کمر استفاده نمایید . برای جلوگیری از آویزان ماندن پاها می توانید پاها را بر روی یک چهار پایه یا زیر پایی قرار دهید. از پا روی پا انداختن اجتناب کنید . برای بلند شدن از صندلی، دسته صندلی را گرفته و به آ رامی خود را به لبه صندلی رسانده و با منقبض کردن عضلات کف لگن و شکم همزمان با بازدم از روی صندلی بلند شوید . در صورتی که صندلی بدون دسته باشد با قرار دادن کف دست ها بر روی ران ها، روی صندلی بنشینید و یا بلند شوید.

نشستن طولانی در بارداری

مطالب مرتبط :

خواص و مدت زمان نشستن در سرکه سیب در دوران بارداری

فواید و عوارض و مدت زمان نشستن در سرکه برای دختر دار شدن

  • مرجان فعلی

شریان ساب کلاوین

يكشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۴۰ ق.ظ

آناتومی و انسداد و شاخه های شریان ساب کلاوین چپ

آناتومی و انسداد و شاخه های شریان ساب کلاوین چپ در سایت جسارت

شریان ساب کلاوین ,شریان ساب کلاوین چپ,آناتومی شریان ساب کلاوین,شاخه های شریان ساب کلاوین,تنگی شریان ساب کلاوین,انسداد شریان ساب کلاوین,محل شریان ساب کلاوین

شریان ساب کلاوین , شریان ساب کلاوین چپ , آناتومی شریان ساب کلاوین , شاخه های شریان ساب کلاوین

توضیحاتی در مورد شریان ساب کلاوین

شریان ساب کلاوین یکی از شاخه های اصلی شریان آئورت است که در سمت چپ مستقیماً از آئورت منشا گرفته و در سمت راست از تنه شریانی براکیوسفالیک جدا می شود. این شریان در شیار همنام خود از روی دنده اول گذشته و سپس تبدیل به شریان آگزیلاری می شود. شاخه های متعددی از شریان ساب کلاوین منشا می گیرند که به قفسه سینه، غده تیروئید و عضلات و احشا گردن خون رسانی می کنند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد شریان ساب کلاوین صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

شریان ساب کلاوین یا زیرترقوه ای

سرخرگ زیرترقوه ای (زیرچنبری) یا شریان سابکلاوین (به انگلیسی: Subclavian artery) یکی از سرخرگ‌های جدار قفسه سینه است که در تغذیه اندام فوقانی نقش دارد. همچنین شاخه‌هایی از این سرخرگ به گردن و مغز می‌روند. سرخرگ زیربغلی (آگزیلاری) که سرخرگ بازویی (براکیال) را ایجاد می‌کند، ادامه سرخرگ زیرترقوه‌ای است. یکی از شاخه‌های مهم سرخرگ زیرترقوه‌ای، سرخرگ مهره‌ای است. دو سرخرگ مهره‌ای در کنار پل مغزی، سرخرگ قاعده‌ای را تشکیل می‌دهند. سرخرگ‌های مهره‌ای و قاعده‌ای، دستگاه مهره‌ای قاعده‌ای را می‌سازند. این دستگاه وظیفه خونرسانی به قسمت پشتی مغز را برعهده دارد.

شریان آگزیلار

سرخرگ زیربغل یا شریان آگزیلار (انگلیسی:Axillary artery)٬ در کالبدشناسی انسان یک رگ خونی بزرگ است که انتقال خون اکسیژن‌دار را به ناحیه جانبی قفسهٔ سینه یا سینه‌گاه، زیر بغل و اندام فوقانی به عهده دارد. این شریان ادامه سرخرگ ساب کلاوین است که شروع آن حاشیه جانبی دنده اول، می‌باشد. پس از عبور از حاشیه پایین ماهیچهٔ تِرِس بزرگ٬ به شریان بازویی تبدیل می‌شود.

مبدا شریان ساب کلاوین

سرخرگ زیرترقوه‌ای چپ مستقیماً از قوس آئورت جدا می‌گردد. سرخرگ زیرترقوه‌ای راست از سرخرگ بازویی-سری (Brachiocephalic artery) یا تنه براکیوسفالیک که سرخرگ بی نام نیز خوانده می‌شود، منشعب می‌گردد.

شریان ورتبرال

سرخرگ مهره‌ای یا شریان ورتبرال (به انگلیسی: Vertebral artery) از شریان‌های سر و گردن است که از سرخرگ زیرترقوه‌ای همان طرف منشعب می‌گردد. شریان زیرترقوه‌ای (سابکلاوین) چپ به‌طور مستقیم از قوس آئورت جدا می‌شود، ولی شریان زیرترقوه‌ای راست از سرخرگ بازویی سری (براکیوسفالیک)منشعب می‌گردد . شریان مهره‌ای از محل انشعاب خود به طرف بالا رفته، از طریق سوراخ پس سری بزرگ (فورامن ماگنوم) وارد حفره جمجمه می‌گردد. دو شریان مهره‌ای در کنار تحتانی پل مغزی به یکدیگر می‌پیوندند و سرخرگ قاعده‌ای را به وجود می‌آورند . دو سرخرگ مغزی پشتی که از شریان قاعده‌ای منشعب می‌گردند، در حلقه ویلیس شرکت می‌کنند. به دو سرخرگ مهره‌ای و قاعده‌ای (بازیلر)، دستگاه مهره‌ای قاعده‌ای  گفته می‌شود که در خونرسانی به قسمت پشتی (خلفی) مغز نقش دارند (به ویژه مخچه، ساقه مغز و تالاموس). دستگاه سباتی  وظیفه خونرسانی به نواحی پیشین مغر را برعهده دارد (به خصوص عقده‌های قاعده‌ای، کپسول داخلی و قسمت اعظم قشر مغز).

شاخه های شریان ساب کلاوین

سرخرگ‌هایی که از سرخرگ زیرترقوه‌ای (زیرچنبری) جدا می‌گردند عبارتنداز : سرخرگ مهره‌ای سرخرگ سینه‌ای داخلی تنه تیروئیدی-گردنی تنه دنده‌ای-گردنی سرخرگ کتفی-پشتی

شاخه‌ های شریان مهره‌ای

شاخه‌های شریان مهره‌ای به دو گروه تقسیم می‌گردند : شاخه‌های گردنی که عبارتنداز: شاخه‌های نخاعی شاخه‌های ماهیچه‌ای شاخه‌های جمجمه‌ای که عبارتنداز: شاخه‌های مننژی سرخرگ نخاعی پشتی جهت تغذیه عروقی ریشه‌های پشتی اعصاب نخاعی سرخرگ نخاعی پیشین جهت خونرسانی به بصل النخاع و طناب نخاعی سرخرگ مخچه‌ای تحتانی پشتی سرخرگ‌های بصل النخاعی

نشانگان خون‌ دزدی زیرترقوه‌ای

نشانگان خون‌دزدی زیرترقوه‌ای (انگلیسی: Subclavian steal syndrome) نقص جریان خون مغز است در نتیجه مکیده شدن خون مغز به اندام بالایی هنگامی‌که سرخرگ زیرترقوه‌ای طرف ضایعه دیده قبل از انشعاب سرخرگ مهره‌ای مسدود شود. به این بیماری «سندرم خون‌دزدی شریان تحت ترقوه‌ای» و «سندرم سرقت ساب‌کلاوین» هم گفته‌اند. شایعترین محل آن ابتدای زیرترقوه‌ای (زیرچنبری) چپ است. معمولاً هیچگاه به گانگرن نمی‌رسد چون کلترال زیاد دارد. وقتی از دست زیاد کار بکشیم، تقاضا زیاد شده و از مهره‌ها خون می‌گیرد (از مغز) و در صورت تنگی کاروتید علائم دوبینی، سرگیجه و اختلال تعادل ایجاد می‌شوند. تشخیص با داپلر کاروتید است. داپلر تنگی ساب کلاوین را تشخیص نمی‌دهد اما دیدن حرکت معکوس خون در شریان مهرهای دلالت بر این سندرم است. گاه ساب کلاوین از قلب دزدی می‌کند. در هر صورت تنگی کاروتید را عمل می‌کنیم.

سرخرگ کاروتید درونی

سرخرگ کاروتید درونی (به انگلیسی: Internal carotid artery) از مهمترین سرخرگ‌های سر و گردن است که از سرخرگ کاروتید مشترک منشعب می‌گردد. به سرخرگ کاروتید درونی، خواب‌رگ درونی و شریان سبات داخلی هم گفته‌اند. دو سرخرگ کاروتید درونی وجود دارد که از سرخرگ کاروتید (سبات) مشترک همان طرف جدا می‌گردند. شاخه‌های سرخرگ کاروتید درونی در خونرسانی به نواحی پیشین مغز نقش دارند. تغذیه خونی بخش پشتی (خلفی) مغز از طریق سرخرگ مهره‌ای (ورتبرال) و سرخرگ قاعده‌ای (بازیلار) صورت می‌گیرد. دو شاخه انتهایی سرخرگ کاروتید درونی، سرخرگ مغزی میانی و سرخرگ مغزی پیشین نامیده می‌شوند. سرخرگ‌های کاروتید درونی و مغزی پیشین در حلقه ویلیس شرکت می‌کنند.

شریان فمورال چیست

سرخرگ رانی یا شریان فمورال (Femoral artery) شریان بزرگی است که در هر طرف از ادامه شریان ایلیاک خارجی تشکیل میشود. سرخرگ رانی خون پا را تامین میکند. نبض شریانی در ناحیه فمورال اغلب قابل لمس است. این شریان در بالای ران به دو بخش تقسیم میشود : شریان رانی عمقی (Deep femoral artery) که به عمق ران رفته و تغذیه عضلات و استخوان ران را به عهده دارد. شریان رانی سطحی (Superficial femoral artery) که در قسمت سطحی ران به سمت پایین تا پشت زانو آمده و در آنجا شریان پوپلیته را تشکیل میدهد. وظیفه اصلی این شریان خونرسانی به زانو و پایینتر از آن است. هر بخش خود به شاخه های متعددی تقسیم میشود مثلاً شاخه های شریان فمورال سیرکومفلکس خارجی از شریان رانی عمقی هستند و شاخه های ژنیکولر و سورال از شریان رانی سطحی. 

انسداد سرخرگ کاروتید درونی

آترواسکلروز در ۲ سانتی‌متر اول سرخرگ کاروتید درونی معمولاً شدید بوده و در غالب موارد به طرف پایین یعنی شریان کاروتید مشترک کشیده می‌شود. اگر جریان خون به واسطه حلقه ویلیس کافی باشد، انسداد شریان کاروتید داخلی در ابتدای سرخرگ بدون علامت است. شدت سکته‌های این شریان به واسطه گردش خون جانبی که به منظور جبران انسداد به صورت تدریجی و به‌طور پیشرونده ایجاد می‌شود، به میزان زیادی متغیر است. با توجه به اینکه شریان کاروتید داخلی علاوه بر تغذیه مغز در همان سمت، عصب بینایی و شبکیه را از طریق سرخرگ چشمی (افتالمیک) خونرسانی می‌کند، در موارد انسداد سمپتوماتیک کاروتید درونی، کوری گذرای یک چشم در ۲۵ درصد موارد ایجاد می‌گردد که شروع انسداد را هشدار می‌دهد که در توصیف آن ممکن است بیمار از وجود سایه، یا عدم دید در قسمت بالا یا پایین یا تاری دیدش را در یک چشم گزارش کند. انسداد سمپتوماتیک سرخرگ کاروتید درونی منجر به سندرمی مشابه سکته سرخرگ مغزی میانی می‌گردد که علایم آن عبارتند از: فلج نیمه بدن (همی‌پلژی) در سمت مقابل اختلال یا نقص حسی نیمه بدن (همی‌سنسوری) در طرف مقابل نیمه‌نبینی همنام (همی آنوپی همونیموس) سمت مقابل اختلال تکلم (آفازی) در صورت درگیر شدن نیمکره غالب

سرخرگ‌ های تاجی

سُرخرگ‌های تاجی یا شَرایین اِکلیلی ، سرخرگ‌هایی هستند که خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند. سرخرگ‌های تاجی از آئورت بیرون می‌آیند. آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می‌باشد که از بطن چپ، خون را خارج می‌سازد. شریان‌های کرونری از ابتدای آئورت منشأ می‌گیرند؛ بنابراین اولین شریان‌هایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌کنند. دو شریان کرونری (چپ وراست) نسبتاً کوچک‌ اند و هرکدام فقط ۳ یا ۴ میلی‌متر قطر دارند. این سرخرگ‌های تاجی از روی سطح قلب عبور می‌کنند و در پشت قلب به یکدیگر متصل می‌شوند و تقریباً یک مسیر دایره‌ای را ایجاد می‌کنند. وقتی پزشکان قدیم چنین الگویی از رگ‌های خونی قلب دیدند، آن را به تاج تشبیه کردند، به همین دلیل به این شریان‌ها، کرونری (Coronary یعنی تاجی) گفتند که امروزه نیز از این کلمه استفاده می‌شود. از آنجایی‌که شریان‌های کرونری قلب دارای اهمیت زیادی هستند، پزشکان، تمام شاخه‌ها و تغییراتی را که ممکن است در افراد مختلف وجود داشته‌ باشد، شناسایی کرده‌اند. شریان‌های کرونری چپ دارای دو شاخه اصلی می‌باشد که به آن‌ها نزولی قدامی و شریان سیرکومفلکس یا چرخشی می‌گویند و خود این شریان‌ها نیز به شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند. این سرخرگ‌ها، قسمت بیشتر عضله بطن چپ را خون‌رسانی می‌کنند. بطن چپ موظف است خون را به تمام قسمت‌های مختلف بدن پمپ کند بنابراین نسبت به بطن راست دارای عضلات بیشتری است. شریان‌های کرونری راست، معمولاً کوچک‌تر اند و قسمت زیرین قلب و بطن راست را خون‌رسانی می‌کند. بطن راست خون را به ریه‌ها پمپ می‌کند. شریان‌های کرونری دارای ساختمانی مشابه تمام شریان‌های بدن هستند با این تفاوت که فقط در زمان بین ضربان‌های قلب (حالت استراحت قلب)، خون دراین شریان‌ها جریان می‌یابد. 

سرخرگ ها

سُرخرَگ یا شَریان به رگهایی که خون را از قلب به سایر اندام‌ها منتقل می‌کنند می‌گویند. سرخرگ ششی و سرخرگ آئورت دو سرخرگ اصلی متصل به قلب هستند. شریان از سه بخش اینتیما و مدیا و ادوانتیش تشکیل شده است. بخش اینتیما درونی‌ترین که از بافت سنگفرشی تک لایه است و زیر آن بافت همبند پشتیبان و تیغهٔ الاستیک آن را از مدیا جدا می‌کند. در مدیا عروق خونی و عضله صاف داریم. سرخرگ دیواره ضخیم‌تری نسبت به سیاهرگ دارد ولی قطرداخلی آن کمتر از سیاهرگ است. بافت سرخرگ شامل بافت‌های پوششی، ماهیچه‌ای و پیوندی است. همهٔ سرخرگ‌ها خون روشن (خون حاوی اکسیژن) را منتقل می‌کنند به جز سرخرگ‌های ششی که خون تیره (خون حاوی کربن دی اکسید) را منتقل می‌کنند.

مویرگ ها

مویرگها رابط بین سرخرگچه‌ها‌ و سیاهرگچه‌‌ها بوده و به علت گستردگی زیاد خود، داشتن دیواره نازک و کاهش سرعت جریان در آنها، مناسب‌ترین جای برای مبادله مواد غذایی، اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و مایعات بافتی می‌باشد. مبادله مواد از راه پراکندگی، گذر از منافذ دیواره مویرگ‌ها، گذر از پیوندهای بین سلولی و بدست وزیکول‌های پینوسیتوزی انجام می‌گیرد. تمامی مویرگ‌ها از فقط یک لایه بافت پوششی سنگ‌فرشی تک‌لایه ساخته شده‌اند. این بافت پوششی دارای منافذی است که از طریق آن‌ها مواد شامل گازهای تنفسی، آب، مواد غذایی ساده و مولکول‌ها می‌توانند بین خون و سلول‌ها مبادله شوند. به‌طوری‌که در هر سانتی‌متر مربع از سطح مویرگ، چندین میلیون درز یا سوراخ ریز وجود دارد. مویرگهای مغز تنها مویرگهایی هستند که هیچ منفذی در سطح خود ندارند؛ تا بدین ترتیب خیلی از موادی که در متابولیسم سلول‌های مغزی نقش ندارند و همچنین میکروبها نتوانند وارد مغز شوند. (ایجاد سد خونی – مغزی برای محافظت بیشتر از مغز) توجه کنید که گلوکز و اکسیژن به راحتی می‌توانند توسط پروتئین‌های ویژه از مویرگهای مغزی عبور کنند و به سلول‌های مغزی بروند. هر مویرگ از ابتدا توسط دریچه‌ای از جنس بافت ماهیچه‌ای صاف حلقوی به سرخرگ متصل است. این دریچه که تحت فرمان نخاع می‌باشد، دارای دو نقش می‌باشد: ۱) فشار زیاد سیستولی خونی که قرار است وارد مویرگها که دارای مقاومت بسیار کمی هستند را تا حد زیادی کاهش می‌دهد تا این فشار زیاد باعث پاره شدن دیواره مویرگها نشود. ۲) این دریچه خون را فقط در موقع لزوم (مواقعی که سلول‌های بدن نیاز به تبادل مواد با محیط دارند) وارد مویرگها می‌کند. هر مویرگ از انتها نیز توسط دریچه‌ای به سیاهرگ متصل و مربوط می‌شود. انواع مویرگ‌ها بر اساس پیوستگی غلاف اندوتلیال و غشاء پایه: ۱-پیوسته (Continuous) یا سوماتیک: فقدان منفذ در دیواره- موجود در تمام انوع بافت‌های عضلانی، همبند، غدد برون ریز و دستگاه عصبی یافت می‌شود. ۲-منفذدار (Fenestrated) یا احشایی: با حضور روزنه‌های خلال سلولی حلقوی متعدد در غشاء اندوتلیوم که توسط غشاء سلول محدود می‌شود. لایه قاعده‌ای پیوسته است. در گلومرول کلیه دیده می‌شود. ۳- جیب‌مانند (Sinusoidal) یا ناپیوسته: مویرگهایی بسیار وسیع (تا ۴۰ میکرومتر) و دارای شکل نامنظم می‌باشند که سلول‌های آندوتلیال پوشاننده آن‌ها دارای منافذ بدون دیافراگم و تیغه پایه آن‌ها غیر ممتد است. علاوه بر این، وجود فضاهای بزرگ بین سلول‌های آندوتلیال باعث می‌شود که نه تنها پلاسما بلکه سلول‌های خونی نیز از آن فضاها به بیرون راه یابند که این فضاها گاهی بوسیله ماکروفاژها اشغال می‌شوند، سینوزوئیدها در کبد، مغز استخوان و طحال دیده می‌شوند. این مویرگ‌ها مسیر پر پیچ و خم زیادی دارند که باعث کندی جریان خون می‌شود. سلول‌های اندوتلیال لایه‌ای ناپیوسته می‌سازد که با فضاهای عریضی از هم جدا شده‌اند. دیافراگم ندارند. لایه قاعده‌ای ناپیوسته دارند. در کبد و اعضاء خونساز مثل مغز استخوان و طحال وجود دارد.

شریان ساب کلاوین

مطالب مرتبط :

شاخه های شریان افتالمیک یا سرخرگ کاروتید درونی چیست

آناتومی و شاخه های شریان فمورال مشترک و سطحی

همه چیز درباره آشنایی با تنگی و فشار شریان ریوی نرمال

تفاوت شریان و ورید چیست و انواع رگهای قلبی

آناتومی و شاخه های شریان کاروتید داخلی و خارجی چیست

  • مرجان فعلی

شربت شونیسل چیست؟

سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳ ب.ظ

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد شربت شونیسل چیست؟ + جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

شربت شونیسل مرکب از روغن سیاهدانه ۴ واحد + عسل دوواحد + یک واحدسرکه انگور طبیعی است

شربت شونیسل چیست؟ irnab ir شربت شونیسل چیست؟

شربت شونیسل چیست؟

قوت بخش و انرژی زا، موثر در درمان نازایی، افزاینده اسپرم و درمان ناتوانی جنسی، درمان فشار خون، رفع انسداد عروق کرونری، درمان تکمیلی سرطان سرد مانند سرطان برست، افزاینده جریان خون، کمک به درمان m.s ، درمان آرتریت روماتوئید، افزایش دهنده قوه باه و حجم منی، درمان تومور مغزی، کنترل کننده انزال زودرس، کمک به برطرف شدن نامنظمی عادت ماهانه، درمان ورم های عفونی بدن، کمک به بازشدن گرفتگی عروق بدن بخصوص عروق کرونی، منضج و مسهل بلغم، تقویت کننده تخمدان و بالا بردن فولیکول سازی تخمدان ها، کمک به درمان بزرگی پروستات و برطرف شدن عوارض ناشی از آن

روش مصرف شربت شونیسل:

حداکثر هر ۶ ساعت یک قاشق مربا خوری و حداقل هر شب یک قاشق مربا خوری

منع مصرف شربت شونیسل:

بیش از ۲ قاشق مربا خوری برای زنان باردار و در حین قاعدگی

شربت شونیسل چیست؟ – علمی دانش روانشناسی تعبیرخواب موفقیت مدل مو

  • مرجان فعلی