فروشگاه سیبالود

فروشگاه سیبالود

فروشگاه سیبالود

فروشگاه سیبالود

فروشگاه سیبالود

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

ورزش های هوازی کالری سوز

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲ ب.ظ

ورزش های هوازی کالری سوز

ورزش های هوازی ،ورزش های هوازی در منزل،ورزش های هوازی برای لاغری،ورزش های هوازی برای شکم،ورزش های هوازی در باشگاه،ورزش های هوازی شامل چیست،ورزش های هوازی کدامند،ورزش های هوازی برای کاهش وزن،ورزش های هوازی یعنی چه،ورزش های هوازی برای چربی سوزی،ورزش های هوازی در خانه

ورزش های هوازی

شاید برایتان جالب باشد که دکتر کنت کوپر (Kenneth Cooper) نخستین کسی بود که مفهوم و روش‌های تمرین ورزش هوازی را رواج داد. او برای شروع تحقیقاتش از این باور الهام گرفت که ورزش می‌تواند از بروز بیماری‌ها جلوگیری کرده و نقش پیشگیرانه‌ای داشته باشد و به همین منظور در سال ۱۹۷۰ مؤسسه شخصی خودش را با هدف تحقیق درباره‌ی طب پیشگیرانه تأسیس کرد. او به میلیون‌ها نفر انگیزه‌ی فعال شدن داد و امروزه به عنوان «پدر ورزش های هوازی» معروف است. در ادامه با تعریف ورزش هوازی، نحوه‌‌ی درست شروع آن و تاثیرش در پیشگیری از بیماری‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد ورزش های هوازی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.

آشنایی با ورزش های هوازی

ورزش هوازی که به آن «کاردیو» یا «ایروبیک» (به معنای با اکسیژن) هم می‌گویند، ورزشی است که در آن، خونِ اکسیژن‌دار توسط قلب پمپاژ می‌شود تا اکسیژن به تمام عضلاتِ در حال فعالیت برسد. ورزش هوازی سبب افزایش ضربان قلب و تنفس برای مدت نسبتا طولانی می‌شود. بر عکس، ورزش غیرهوازی (بدون اکسیژن) فعالیتی است مانند دو سرعت یا وزنه‌برداری که سبب می‌شود عضلات به صورت ناگهانی تحت فشار شدید قرار بگیرند و شما به سرعت از نفس بیفتید. نمونه‌های ورزش‌ های هوازی عبارتند از: دستگاه‌های ورزشی هوازی (کاردیو)، رکاب زدن، دویدن، شنا کردن، پیاده‌روی، کلاس‌های ورزشی هوازی، اسکی‌ صحرایی و کیک‌بوکسینگ، البته انواع بسیار دیگری هم وجود دارند. اگر شدت انجام ورزش‌ هوازی بیش از حد بالا باشد، به ورزش غیرهوازی تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، تفاوت بین ورزش‌ هوازی و غیرهوازی در شدت انجام آنها است. ورزش هوازی نه تنها به تناسب اندام کمک می‌کند، بلکه مزایای شناخته‌شده‌ای برای سلامتی جسمی و روحی دارد. ورزش هوازی به جلوگیری یا کاهش احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌‌ها، دیابت، افسردگی، بیماری‌های قلبی‌عروقی و پوکی استخوان کمک می‌کند. برنامه‌ی ورزش های هوازی باید ساده، عملی و واقع‌بینانه باشد. می‌توان از تجهیزات خاص (از قبیل دستگاه‌های ورزشی هوازی) استفاده کرد، اما استفاده از این تجهیزات برای انجام ورزش های هوازی ضروری نیست.

ورزش های هوازی چیست

تصور کنید در حال ورزش کردن هستید. از شدت فعالیت عرق می‌کنید، به سختی نفس می‌کشید، قلب‌تان تاپ‌تاپ می‌‌کند و خون در رگ‌های شما در جریان است تا برای ادامه‌ی فعالیت به عضله‌ها اکسیژن برساند و شما بتوانید مدت بیشتری به فعالیت ورزشی خود ادامه دهید. به این گونه ورزش‌ها هوازی (یا در اصطلاح کاردیو) می‌گویند. به عبارت دیگر، هر گونه ورزشی که فعالیت قلب، ریه‌ها و عضلات شما را زیاد کند تا شما مدت زمان بیشتری به ورزش ادامه دهید، هوازی (کاردیو) محسوب می‌شود. مهم نیست افزایش ضربان قلب و تنفس از چه طریقی باشد: دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و غیره. در ادامه به بررسی مکانیسم‌های ورزش‌ هوازی می‌پردازیم که عبارتند از: نقل و انتقال و مصرف اکسیژن، نقش قلب و عضلات، مزایای ثابت‌شده‌ی ورزش های هوازی و موارد دیگر.

ورزش های هوازی متوسط

برای کسانی که تازه شروع به ورزش کرده اند بهترین گزینه، ورزش هایی است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. با این ورزش ها شاید کالری زیادی مصرف نکنید ولی استحکام بدن خود را بالا می برید. پیاده روی انتخاب بسیار خوبی است، هر یک ساعت پیاده روی برای فردی با 72 کیلو گرم وزن، 277 کالری می سوزاند و ورزشی مانند ایروبیک آبی نیز در طول یک ساعت، 292 کالری می سوزاند.

ورزش های هوازی شدید

بعد از اینکه با ورزش های هوازی متوسط، استحکام بدنتان را بالا بردید، آن را با ورزش های شدیدتر بسنجید. بالا بردن شدت ورزش، میزان کالری که توسط بدن شما سوزانده می شود را نیز افزایش می دهد و باعث می شود چربی بیشتری از ناحیه شکم آب شود. یکی از انتخاب های شما، دویدن آهسته است که فردی با وزن 72 کیلوگرم در هر ساعت می تواند 584 کالری بسوزاند. طناب زدن هم یک انتخاب با تاثیر بسیار بالاست که 730 کالری در ساعت می سوزاند. شنا کردن نیز 511 کالری در ساعت می سوزاند.

نقش ورزش های هوازی در افزایش عضلات

معمولا هنگامی که از حجم عضلات صحبت می شود تاثیر ورزش‌های هوازی نادیده گرفته می‌شود و بیشتر تمرکز بر روی ورزش‌های قدرتی و استقامتی است. با این حال مطالعات اخیر نشان داده است مردانی که ۴ تا ۵ روز در هفته به مدت ۴۰ دقیقه ورزش هوازی شدید انجام می‌دهند شاهد ۵ تا ۶ درصد افزایش حجم عضلات پا خواهند بود. یکی از متخصصان ورزش دانشگاه بال استیت در این باره می‌گوید: ورزش‌های هوازی اگر درست انجام شوند باعث رشد عضلات می‌شوند و تاثیری مشابه تاثیر ورزش‌های استقامتی دارند.

فواید ورزش های هوازی

تقویت عضلاتی که در تنفس نقش دارند، شتاب دهنده جریان هوا ورودی و خروجی شش ها.
تقویت و بزرگ کردن عضلات قلب، بهبود تپش و کاهش مرتبه استراحت قلب – به این موارد تغییر وضعیت گفته می شود.
بهبود چرخش خون و کاهش فشار خون
افزایش تعداد گلبول های قرمز در خون، تسریع انتقال اکسیژن به بافت ها
ارتقاء سلامت ذهنی، که شامل کاهش استرس و نشانه های افسردگی می شود. از طرف دیگر، سطح هوشیاری افزایش پیدا می کند.
کاهش خطر ابتلا به دیابت؛ تحقیقات و مطالعات اخیر نشان داده است که ورزش هوازی در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار موثر است.

معایب وزش های هوازی

احتمال ایجاد مصدومیت به دلیل ورزش مداوم، با شدت بالا و طولانی زیاد است. البته در صورت پایین بودن آمادگی جسمی فرد این خطر بیشتر مورد توجه است. ورزش هوازی راه مناسبی برای ساخت و حجم سازی عضلات نیست.

ظرفیت هوازی چیست؟

ظرفیت هوازی به ظرفیت عملکرد سیستم تنفسی بدن گفته می شود. این ویژگی به بیشترین میزان اکسیژن مصرف شده حین یک تمرین پر شدت در یک زمان مشخص اشاره دارد. عملکرد سیستم تنفسی و توانایی قلب و عروق در رساندن و خارج کردن اکسیژن در گردش خون، مبانی تعریف ظرفیت هوازی هستند. یک متخصص ورزشی یا دکتر عمومی برای اندازه گیری ظرفیت هوازی ماکسیمم یک شخص، تست VO2 max را انجام می دهد. در این آزمایش، فرد بر روی تردمیل قرار گرفته و در یک بازه زمانی مشخض، راه رفتن در سرعت پایین را آغاز می کند و تا جایی که توان دارد در سرعت های بالاتر می دود. در این تست سرعت تردمیل به مرور افزایش پیدا می کند. بدن این فرد توسط سیم های مخصوص به دستگاه اندازه گیری میزان اکسیژن مصرفی، تعداد ضربان قلب و … متصل شده است. هر چه توان و استقامت این شخص در انجام آزامیش VO2 max بیشتر باشد، اکسیژن بیشتری در عضلات او مصرف شده است، و در نتیجه بهتر و بیشتر می تواند به انجام تمرینات فیتنس، تناسب اندام و هوازی بپردازد. ساده تر بگوییم؛ هر چه ظرفیت هوازی بیشتر باشد، سطح توانایی فرد در انجام فعالیت های فیزیکی بالاتر است.

نقش ورزش های هوازی در سلامت قلب و ریه

ورزش‌های هوازی به خصوص شنا باعث می‌شوند که بدن به صورت بهینه اکسیژن مصرف کند. این نوع ورزش‌ها میزان ضربان قلب در حالت استراحت را کاهش می‌دهند. کم بودن میزان ضربان قلب در حالت استراحت نشان دهنده سلامت قلب و عروق است. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۸ میزان فشار خون و کلسترول افراد مختلف که در رشته‌های ورزشی متفاوتی همچون دویدن و شنا فعالیت داشته مقایسه کرده است. محققان دریافتند افرادی که شنا می‌کنند و می‌دوند شرایط قلبی بهتری نسبت به افرادی که پیاده‌روی می‌کنند دارند و افرادی که پیاده‌روی می‌کنند شرایط قلبی‌شان بهتر از افرادی است که زندگی ساکن دارند.

انواع ورزش های هوازی

شناخته شده ترین فعالت هوازی دویدن است، اما بیشتر فعالیت های ورزشی در دسته بندی فعالیت های هوازی قرار می گیرند. اصولا سه دسته بندی برای ورزش های هوازی طراحی شده است:
1. ورزش هایی که با شدت ثابت انجام می شوند و به مهارت خاصی نیاز ندارند. بیشتر افراد با داشتن آمادگی جسمانی لازم می توانند به انجام این تمرینات هوازی بپردازند:
دوچرخه سواری
دوچرخه ثابت (نشسته، اسپینینگ، ایستاده)
دوی نرم (جاگینگ)
دویدن
راه‌پیمایی
قایقرانی
پله نوردی
ماشین پله
سوار کاری
2. ورزش هایی که با شدت ثابت یا متغیر انجام می شوند و به مهارت فردی یا گروهی نیازمند اند:
حرکات ایروبیک
اسکی
پیاده‌روی
اسکیت
طناب زدن
شنا کردن
فعالیتهای آبی (مثلاً واترپلو)
راه‌پیمایی در بین تپه ماهور (هاکینگ)
کیک بوکسینگ
3. فعالیت هایی که تا حد زیادی متغیر اند و به مهارت بالایی نیاز دارند:
بسکتبال
فوتبال
هندبال
والیبال
رقصهای فولکلوریک
ورزشهای راکتی
تمرین ایزوتونیک در سیستم دایره ای
تمرین ایزوتونیک در سیستم فوق دایره ای

نقش ورزش های هوازی در سلامت دستگاه گوارش

مطالعاتی که در ماه نوامبر منتشر شد نشان داد که ورزش هوازی باعث ایجاد تغییرات در دستگاه گوارش می‌شود. افرادی که ۳ تا ۵ بار در هفته ورزش می‌کنند تمرکز نوع خاصی از اسیدهای چرب را در دستگاه گوارش بیشتر خواهند داشت. این اسیدهای چرب عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

نقطه ی آغاز ورزش های هوازی

این ورزش‌ با تنفس شروع می‌شود. یک فرد بزرگسال سالم بطور متوسط در هر دقیقه حدود ۷ تا ۸ لیتر هوا را در عمل دم و بازدم در سیستم تنفسی خود جابه‌جا می‌کند. زمانی که ریه‌هایتان را از اکسیژن پر می‌کنید (هوا حاوی تقریبا ۲۰درصد اکسیژن است)، اکسیژن از شاخه‌های کوچکی از لوله‌ها (نایژک) عبور می‌کند تا به کیسه‌‌ی هوایی برسد. کیسه‌‌ی هوایی محل اصلی مبادله‌ی گازهای هوای تنفسی با گازهای خون است. مسیر رسیدن اکسیژن به قلب، یکراست از کیسه‌ی هوایی است.

نقش ورزش های هوازی در کلسترول خون

انجام ورزش هوازی میزان LDL را کاهش می‌هد که کلسترول بد خوانده می‌شود. کلسترول احتمال بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهند. ورزش همچنین باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) در بدن می‌شود.

علائم و راه کاهش کلسترول خون بالا و درمان آن چیست

نقش قلب در ورزش های هوازی

قلب چهار دریچه (دو دهلیز و دو بطن) برای دریافت خون و پمپاژ کردن آن و همچنین تعدادی شریان اکلیلی (یا سرخرگ تاجی) بسیار فعال دارد. قلب برای انجام تمام این مأموریت‌ها به ذخیره‌ی تازه‌ای از اکسیژن نیاز دارد و همان‌طور که پیش از این گفتیم، ریه‌ها این نیاز قلب را برآورده می‌کنند. زمانی که نیاز قلب برآورده شود، خون، اکسیژن و مواد مغذی دیگر را از طریق بطن بزرگ سمت چپ به بیرون پمپاژ می‌کند و آنها را از طریق سیستم گردش خون به تمام اندام‌ها، عضلات و بافت‌هایی می‌رساند که به این مواد نیاز دارند.ضربان قلب انسان در حال استراحت تقریبا بین ۶۰ تا ۸۰ بار در دقیقه، ۱۰۰،۰۰۰ بار در روز، بیش از ۳۰ میلیون بار در سال و حدود ۲/۵ میلیارد بار در یک طول عمر ۷۰ ساله‌ است. در هر ضربان قلب انسان، حجمی از خون (حجم ضربه‌ای) به همراه اکسیژن و بسیاری مواد مغذی دیگر در تمام بدن توزیع می‌شود. قلب یک فرد بالغ بزرگسال در هر دقیقه حدود ۵ لیتر خون پمپاژ می‌کند.

عضلات و مصرف اکسیژن در ورزش های هوازی

تمام اکسیژن پمپاژ شده توسط خون اهمیت دارد. حتما با اصطلاح «مصرف اکسیژن» آشنا هستید. در علم به آن VO2 یا حجم اکسیژن مصرفی می‌گویند. VO2 مقدار اکسیژنی است که ماهیچه‌ها از خون، استخراج یا مصرف می‌کنند و با واحدهای میلی‌لیتر/ کیلوگرم/ دقیقه محاسبه می‌شود (میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن). عضلات مانند موتورهایی هستند که برای کار کردن به سوخت احتیاج دارند (درست مانند ماشین که برای حرکت به بنزین احتیاج دارد)، با این تفاوت که این سوخت، چربی و کربوهیدرات است. اکسیژن بازیکن مهمی است، زیرا هنگام حضور در عضلات برای سوزاندن چربی و کربوهیدرات‌ها به کار می‌رود تا سوخت موتورهای ما را تأمین کند. هر قدر ماهیچه‌ها در مصرف اکسیژن مؤثرتر عمل کنند، ما می‌توانیم سوخت بیشتری بسوزانیم، به اندام متناسب‌تری برسیم و مهم‌تر از آن، زمان بیشتری ورزش کنیم.

نقش ورزش های هوازی برای سلامت پوست

مطالعات انجام شده نشان داده است که افراد بالای ۴۰ سال که ورزش هوازی انجام می‌دهند پوست سالم‌تری دارند. هنوز مشخص نیست که ورزش چگونه بر سلامت پوست تاثیر می‌گذارد.

نقش ورزش های هوازی در تناسب اندام

یک بزرگسال کم‌تحرک حین آزمایش راه رفتن روی تردمیل حدود ۳۵ میلی‌لیتر/ کیلوگرم/ دقیقه اکسیژن مصرف می‌کند (در این آزمایش از فرد می‌خواهند تا با حداکثر توان خود روی تردمیل راه برود). به عبارت دیگر، فرد به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنش در هر دقیقه ۳۵ میلی‌لیتر اکسیژن مصرف می‌کند. این میزان اکسیژن برای کل روز یک فرد معمولی کافی است، اما برای ورزشکاران حرفه‌‌ای این میزان می‌تواند به ۹۰ میلی‌گرم/ کیلوگرم/ دقیقه برسد. اما ورزشکاران چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ شاید ژن‌های خوب نقش داشته باشند، اما تمرینات سخت این ورزشکاران هم مؤثر است. بدن این ورزشکاران با تمرینات سخت سازگار می‌شود. خبر خوب این است که بدن ما هم می‌تواند با تمرینات سخت سازگار شود. در ادامه، بیشتر با روش این کار آشنا می‌شوید.

سازگاری بدن با ورزش های هوازی

با واکنش درونی بدن‌تان هنگام انجام منظم ورزش هوازی آشنا شوید: ۱. قلب شما قوی‌تر می‌شود و با هر ضربان، خون بیشتری پمپاژ می‌کند (حجم ضربه‌ای بیشتر). همان‌طور که پیش از این گفتیم، حجم ضربه‌ای در ورزشکاران حرفه‌ای می‌تواند دو برابر بیشتر از افراد معمولی باشد، اما موضوع فقط این نیست. قلب‌ افراد ورزشکار قطر و حجم بیشتری دارد. عجیب نیست، زیرا قلب نیز یک ماهیچه است و با ورزش بزرگ‌تر می‌شود. فعالیت قلب حین انجام ورزش هوازی باعث می‌شود، قلب و شش‌ها قوی شوند و خون را به نحو مؤثرتری پمپاژ کنند، در نتیجه، اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها و اندام‌ها می‌رسانند. ۲. حجم ضربه‌ایِ بیشتر در قلب‌های قو‌ی‌تر به این معنا نیست که قلب برای برآوردن نیازهای بدن هنگام ورزش سریع‌تر پمپاژ می‌کند. منظور ما از «کارایی» قلب قوی، حجم ضربه‌ای بیشتر و ضربان‌های کمتر است. به پمپی فکر کنید که آب یک سرداب لبریز از آب را خالی می‌کند. کارایی و دوام بهتر پمپ زمانی است که بتواند حجم بیشتری از آب را در هر دوره از سرداب خالی کند، نه اینکه با سرعت بیشتر و تحت فشار (عامل فرسایش و پایین آمدن دوام) این کار را انجام دهد. به این ترتیب، دلیل سریع پمپاژ نکردن قلب ورزشکاران حین ورزش حجم ضربه‌ای بالا است. حجم ضربه‌ای بالا میزان ضربان قلب ورزشکارن را در حالت استراحت نیز کم می‌کند، یعنی ۲۸ یا ۳۲ تپش در دقیقه (مثلا در قهرمانان دوچرخه‌سواری)، در حالی که این میزان برای افراد عادی بین ۶۰ تا ۸۰ تپش در دقیقه است. ۳. عضلات پایین دست قلب هستند که با مصرف اکسیژن حین ورزش‌های منظم هوازی کارآمدتر می‌شوند (یادتان باشد «مصرف» اکسیژن به این معناست که عضلات، اکسیژن را از خون دریافت می‌کنند). دلیل این اتفاق، افزایش فعالیت و تعداد آنزیم‌هایی است که اکسیژن را از جریان خون گرفته و وارد عضلات می‌کنند. تصور کنید ۱۰۰ مولکول اکسیژن از داخل یک عضله می‌گذرند. اگر عضله بتواند تمام این ۱۰۰ مولکول را مصرف کند (مثلا در مقایسه با ۵۰ مولکول)، تناسب اندام شما دو برابر می‌شود. به بیان دیگر، اگر حداکثر VO2 (حداکثر اکسیژن مصرفی) شما ۶۰ میلی‌گرم/ کیلوگرم/ دقیقه باشد و حداکثر VO2 فرد دیگری ۳۰ میلی‌گرم/ کیلوگرم/ دقیقه باشد، میزان سلامت شما دو برابر بیشتر از آن فرد است. عملکرد شما در این سناریو دوام بیشتری خواهد داشت، زیرا عضلات شما به واسطه‌ی بالاتر بودن مصرف اکسیژن، سوخت خود را دیرتر از دست می‌دهند. ۴. تعداد و فعالیت میتوکندری‌های درون عضله افزایش می‌یابد. میتوکندری‌ها، نیروگاه‌های سلول‌های ما هستند. تمام کارهای سنگین بر عهده‌ی آنها است تا ما به حرکت ادامه دهیم‌. آنها با استفاده از اکسیژن، چربی و کربوهیدرات‌ها را می‌سوزانند و سوخت حرکت ما را تأمین می‌کنند. خبر خوب این است که تعداد و فعالیت میتوکندری‌ها در واکنش به ورزش های هوازی منظم، تنها ظرف چند روز تا چند هفته، تا ۵۰ درصد در بزرگسالان افزایش می‌یابد.

نقش ورزش های هوازی برای روحیه

ورزش هوازی تاثیر زیادی بر آرامش بدن و کاهش افسردگی دارد. ورزش هورمون استرس مانند آدرنالین و کورتیزول را کاهش می‌دهد. فعالیت‌هایی مانند دویدن و شنا باعث افزایش جریان خون و افزایش سطح انرژی بدن می‌شوند.

فرق چربی ها و کربو هیدراتها در ورزش های هوازی

چربی و کربوهیدرات، سوخت‌هایی هستند که عضلات ما آنها را می‌سوزانند. فرق بین این دو سوخت در مقاوم‌تر بودن چربی است، به عبارت دیگر، چربی به ازای هر گرم، حاوی ۹ کالری است، در حالی که کربوهیدرات به ازای هر گرم، فقط ۴ کالری دارد؛ بنابراین از یک گرم چربی، انرژی بیشتری می‌گیریم تا یک گرم کربوهیدرات. شما مایل به سوزاندن چربی‌ هستید، چون سوخت کارآمدی است، همچنین با سوزاندن آن، از شرّ چربی‌های اضافه خلاص می‌شوید. نکته اینجاست که برای سوزاندن چربی به اکسیژن بیشتری نیاز داریم، چون چربی غلیظ‌تر از کربوهیدرات است. خبر خوب این است که بدن با استفاده از اکسیژن و سوزاندن چربی هنگام انجام منظم ورزش‌ هوازی بهتر می‌شود، به این صورت که قلب خون بیشتری پمپاژ می‌کند، عضلات اکسیژن بیشتری مصرف می‌کنند و میتوکندری افزایش می‌یابد.

ورزش های هوازی و پیشگیری از سرطان

سرطان روده‌ی بزرگ: تحقیقات نشان می دهد ریسک ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ در افراد فعال نسبت به افراد غیرفعال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر است. به نظر می‌رسد انجام روزانه‌ی ورزش هوازی به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان لازم است و هر چه میزان فعالیت بیشتر باشد، خطر ابتلا به آن کمتر می‌شود. سرطان سینه: شواهد منطقی روشنی وجود دارند مبنی بر اینکه زنان فعال در مقایسه با زنان کم‌تحرک، بسیار کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. انجام روزانه‌ی ورزش های هوازی به مدت ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان لازم و بالا رفتن میزان ورزش با پایین آمدن ریسک همراه است. سرطان ریه: در خصوص رابطه‌ی فعالیت‌های فیزیکی و پیشگیری از سرطان ریه، مطالعات نسبتا کمی انجام شده است. داده‌های موجود حاکی از آن است که احتمال ابتلا به این سرطان در افراد فعال پایین‌تر است. با وجود این، توضیح کامل خطرات سیگار کشیدن و اثرات دود آن بر غیرسیگاری‌ها، همینطور قرار گرفتن در معرض مواد رادیواکتیو دشوار است.

نقش ورزش های هوازی در افزایش حجم هیپوکامپوس مغز

مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش کردن باعث افزایش حجم قسمت هیپوکامپوس مغز می‌شود. این قسمت به حافظه مرتبط است. برای مشاهده تاثیر ورزش بر هیپوکامپوس مغز باید حداقل ۲ بار در هفته ورزش هوازی انجام شود. بهتر است این ورزش‌ها با ورزش‌های قدرتی همراه شوند.

درمان سرطان با ورزش های هوازی

چند خبر خوب برای افرادی که تحت درمان سرطان هستند! در مطالعه‌ای دریافتند انجام ورزش هوازی رابطه‌ی مستقیمی با کاهش «خستگی» در زنان تحت درمان دارد (توصیه: ۳۰ تا ۳۵ دقیقه، پنج روز در هفته، به مدت ۶ هفته، ۸۰ درصد حداکثر ضربان قلب). در مطالعه‌‌‌ی دیگری، انجام ورزش هوازی با کاهش افسردگی و اضطراب در زنان مبتلا به سرطان رابطه داشت (توصیه: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه، چهار روز در هفته، به مدت ۱۰ هفته، ۶۰ درصد حداکثر ضربان قلب). در مبحث سرطان، ورزش‌ هوازی دوای درد نیست، اما شواهد حاکی از آن است که این ورزش‌ها قطعا می‌توانند به درمان سرطان کمک ‌کنند.

درمان پوکی استخوان با ورزش های هوازی

کاهش تراکم استخوان مشخصه‌ی این بیماری است که می‌تواند منجر به خطر بالای شکستگی شود. خبر خوب این است که ورزش می‌تواند تراکم استخوان را بالا ببرد یا حداقل، سرعت رشد بیماری را در مردان و زنان پایین بیاورد. شاید این راه‌حل برای همه جواب ندهد، گذشته از این، میزان و نوع دقیق ورزش‌های لازم برای بهره بردن از مزایا ناشناخته است، اما شواهد نشان می‌دهد ورزش به درمان بیماری پوکی استخوان کمک می‌کند. در مورد کودکان هم خبر خوب این است، گویا تراکم استخوان کودکانی با فعالیت بیشتر بالاتر از کودکان کم‌تحرک است و این امر می‌تواند به پیشگیری از شکستگی استخوان کودکان در آینده کمک کند.

درمان و علائم پوکی استخوان در جوانی چیست و درمان آن

درمان افسردگی با ورزش های هوازی

اثرات ورزش بر روحیه‌ و خلق‌وخو برای بسیاری از ما که به‌طور منظم ورزش می‌کنیم، بدیهی است. برخی از مطالعات به‌طور ویژه به بررسی اثرات ورزش بر افسردگی پرداخته‌اند. یکی از تازه‌ترین این مطالعات نشان داد، ورزش میزان افسردگی را تا ۴۷ درصد کاهش می‌دهد (توصیه: ۳۰ دقیقه راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه‌سواری، ۳ تا ۵ روز در هفته، به مدت ۱۲ هفته). در صورت وجود افسردگی شدید، ورزش جایگزین درمان نیست، اما در افسردگی‌های خفیف، شواهد متقاعدکننده‌ای مبنی بر مفید بودن ورزش وجود دارند.

علت و درمان افسردگی شدید بعد از زایمان و در بارداری

درمان دیابت با ورزش های هوازی

در زمینه‌ی نقش تغییر سبک زندگی (رژیم غذایی و ورزش) در پیشگیری از دیابت، مطالعات بسیاری انجام شده است. در یکی از این مطالعات، بیش از ۳۰۰۰ نفر شرکت کردند. این افراد با خطر بالای ابتلا به دیابت‌، با تغییر سبک زندگی‌، وزن کم کرده و طی سه سال، هر هفته ۱۵۰ دقیقه پیاده‌روی کردند (هر روز ۳۰ دقیقه). ریسک ابتلا به دیابت در این افراد، ۵۸ درصد کاهش یافت. با در نظر گرفتن اینکه سالانه یک میلیون نفر به دیابت مبتلا می‌شوند، این میزان کاهش، چشمگیر است. ورزش هوازی مقاومت به انسولین را هم بهبود می‌بخشد. مقاومت به انسولین حالتی است که بدن به درستی از انسولین استفاده نمی‌کند. این حالت می‌تواند هم در افراد مبتلا به دیابت و هم دیگران رخ دهد. انسولین هورمونی است که به سلول‌های بدن برای تبدیل گلوکز (شکر) به انرژی کمک می‌کند. بسیاری از مطالعات، اثرات مثبت ورزش بر مقاومت به انسولین را تأیید کرده‌اند. در یکی از این مطالعات، ۲۸ زن چاق یائسه با دیابت نوع ۲، در مدت زمان ۱۶ هفته (هفته‌ای سه بار) به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دادند و حساسیت‌شان به انسولین ۲۰ درصد بهبود یافت.

علت و علائم و درمان انواع دیابت نوع یک و دو و بارداری و بی مزه چیست

درمان بیماری های قلبی عروقی با ورزش های هوازی

فهرست مطالعات انجام شده روی تأثیر ورزش هوازی در پیشگیری و کاهش وقوع بیماری‌های قلبی عروقی آنقدر زیاد است که کل این مقاله و احتمالا پنج مقاله‌ی دیگر را باید به بررسی آنها اختصاص داد. در یکی از مهم‌ترین این مقالات با حضور بیش از ۱۳۰۰۰ زن و مرد شرکت‌کننده ثابت شد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌-عروقی در افرادی با حداقل سلامت جسمانی بسیار بیشتر است و در برخی موارد، مقدار این ریسک در مقایسه با افراد سالم، دو برابر است. ورزش های هوازی به روش‌های مختلفی به پیشگیری از بیمارهای‌ قلبی کمک می‌کنند. دو مورد از مهم‌ترین مزایای این ورزش‌ها، کاهش فشار خون و مطیع‌تر کردن رگ‌های خونی است (مطیع‌تر کردن یعنی سفت‌شدگی کمتر رگ‌های خونی و پایین آمدن احتمال تجمع چربی و بسته شدن رگ‌ها). این یافته‌ها تا کنون بارها و بارها اثبات شده‌اند.

چاقی و کاهش وزن با ورزش های هوازی

بسیاری از دانشمندان بر این باورند، ورزش هوازی بهترین عامل کنترل وزن است. شما می‌توانید بدون ورزش و صرفا با کاهش جذب کالری، کاری کنید که سوزاندن چربی‌تان بیشتر از مصرف چربی‌تان شود، اما برای نگهداشتن وزن، باید به طور منظم ورزش کنید. این میزان به روشنی مشخص نشده است، اما بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش شدید (چندین بار در هفته) و ۴۵ تا ۷۵ دقیقه ورزش ملایم (پنج روز در هفته یا بیشتر) به نظر مفید است. تأثیر این برنامه در افراد مختلف، متفاوت است و زمانی که به وزن دلخواه‌تان رسیدید، باید مقادیر زمانی مختلف را امتحان کنید تا مناسب‌ترین آن را برای خودتان پیدا کنید. یک کالج پزشکی ورزشی امریکایی توصیه می‌کند افرادی که اضافه وزن دارند، میزان ورزش‌ خود را هر هفته، بطور فزاینده، حداقل تا ۱۵۰ دقیقه با فعالیت‌های ورزشی معمولی‌ افزایش دهند، اما برای کاهش وزن در درازمدت، نهایتا باید میزان ورزش خود را هر هفته به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت ورزشی معمولی ارتقا دهند. این دستورالعمل‌ کلی است، بنابراین باید آنها را امتحان کنید تا به مناسب‌ترین برنامه برای تغییر وزن خودتان دست یابید.

رژیم لاغری سریع شکم و صورت در یک هفته با موز

تأثیر ورزش هوازی روی عملکرد شناختی

دانشمندان اخیرا به تأثیر ورزش هوازی روی عملکرد شناختی علاقمند شده‌اند. در آزمایشات انجام شده روی موش‌ها دریافتند حرکت روزانه‌ی موش‌ها روی چرخ‌های متحرک، رشد سلول‌های جدید مغزی آنها را ظرف ۱۲ روز تحریک می‌کند. سلول‌های مغزی انسان‌ها را نمی‌توان مستقما بررسی کرد، اما می‌دانیم میزان زوال عقل و آلزایمر در افراد مسنی که سه بار در هفته یا بیشتر ورزش می‌کنند، کمتر است. در برخی از موارد، کاهش احتمال ابتلا به این بیماری‌ها به کمک ورزش به ۶۲ درصد می‌رسد. شواهد روزافزون حاکی از آن است که افراد فعال در آزمون‌های عملکرد شناختی از قبیل آزمون حافظه و روابط فضایی بهتر از افراد کم‌تحرک عمل می‌کنند.

میزان ورزش های هوازی مورد نیاز برای بدن

در ایالات متحده، دو دستورالعمل برای فعالیت‌های ورزشی وجود دارد. نخست، «گزارش رئیس کل بهداری ایالات متحده درباره‌ی سلامتی و فعالیت فیزیکی» که توصیه‌نامه‌ی سبک زندگی است. دوم، توصیه‌نامه‌ی کالج پزشکی ورزشی امریکایی (ACSM). گزارش رئیس کل بهداری ایالات متحده، توصیه‌نامه‌ای است که می‌توانید آن را متناسب با فعالیت‌های روزمره‌ی خودتان تغییر بدهید. در این گزارش توصیه شده است، تمامی بزرگسالان در اغلب روزهای هفته (اگر نگوییم تمام روزهای هفته)، باید ۳۰ دقیقه فعالیت، با شدت متوسط، انباشته کنند. واژگان کلیدی در این توصیه‌نامه عبارتند از «انباشته کردن» و «شدت متوسط». انباشته کردن به این معنا که شما می‌توانید روز خود را با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فعالیت آغاز کنید و سپس در طول روز، دو بار دیگر، این میزان فعالیت را تکرار کنید. برای مثال، ده دقیقه صبح، ده دقیقه ظهر و ده دقیقه شب. شدت متوسط یعنی احساس کنید هنگام فعالیت، «گرم شده و اندکی از نفس افتاده‌اید». توصیه‌ی دوم از سوی کالج پزشکی ورزشی امریکایی (ACSM) است. در این گزارش توصیه شده است، ۲۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت هوازی مستمر (دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، آهسته دویدن، رقصیدن، شنا)، به مدت سه تا پنج بار در هفته با حداکثر ضربان قلب ۶۰ تا ۹۰ درصد و دو تا سه روز تمرین قدرتی انجام شود. این توصیه‌نامه رسمی‌تر است، اما در مورد این توصیه‌‌نامه هم می‌توانید مطابق میل خودتان، فعالیت‌ها را به سه بخش ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید و در طول روز انجام دهید. با عمل به هر یک از این برنامه‌های ورزشی شاهد بهبود تناسب اندام و سلامتی‌تان خواهید بود. انتخاب هر یک از این دو روش با خود شما است، چون رقابتی بین این دو روش وجود ندارد و آنها در واقع مکمل هم هستند. برای مثال، توصیه‌ی رئیس کل بهداری شاید برای افراد بی‌میل یا ناتوان عملی‌تر باشد تا توصیه‌‌ی رسمی‌تر ACSM. البته فعالیت‌های بدنی منظم به کمک ورزش های هوازی و فعال‌تر شدن طبق توصیه‌‌های گفته شده، هیچ ضرری ندارد؛ بنابراین ادغام این دو توصیه تصمیم خوبی است. از پله‌ها بیشتر استفاده کنید، چمن‌های حیاط را با دست بزنید و ماشین‌تان را دورتر پارک کنید تا بیشتر راه بروید.

ورزش های هوازی را چگونه شروع کنیم

بهتر است سادگی، عملی بودن، راحتی، واقع‌بینانه بودن و دقت را مدنظر قرار دهید و سعی نکنید در جبران سال‌ها کم‌تحرکی عجله کنید. هر نوع فعالیت و هر مقدار زمانی را که می‌توانید انتخاب کنید، اما مطمئن شوید احتمال عمل به آن بالا است. ممکن است حوصله و امکان استفاده از تجهیزات ورزشی را نداشته باشید، اما اگر بتوانید اطراف خانه پیاده‌روی کنید، پس راه رفتن می‌تواند بهترین گزینه برای شروع فعالیت‌های هوازی باشد، چون کار راحتی است (بالاخره راه رفتن کاری است که همه‌ی عمر آن را انجام می‌دهیم)! منظور از «دقیق بودن»، تنظیم برنامه‌‌ی ورزشی است. برنامه‌ریزی برای تغییر رفتار خوب است و شاید بهتر باشد برای هر هفته اهدافی تعیین کنید. پیشنهاد ما نوشتن یک برنامه‌ی هفتگی است که نشان ‌دهد می‌خواهید چه روزهایی از هفته، چه اوقاتی از روز، چه مدت، کجا و چه نوع فعالیتی را انجام بدهید. تا حد امکان در نوشتن این برنامه، دقیق و واقع‌بین باشید و فراموش نکنید هنگام شروع فعالیت‌های هوازی، مقدار فعالیت مهم نیست، مهم شروع کردن است. شروع هر کاری معمولا سخت‌ترین بخش است. یک برنامه می‌تواند این گونه باشد: شنبه: ۲۰ دقیقه پیاده‌روی سریع، ساعت ۷ صبح، چهار بار اطراف محل سکونت؛ یکشنبه: تکرار فعالیت روز شنبه؛ دوشنبه: ۲۰ دقیقه پیاده‌روی، ساعت ۶:۳۰ بعد از ظهر (درست قبل شام) اطراف محل سکونت؛ سه‌شنبه: استراحت؛ چهارشنبه: ۲۰ دقیقه پیاده‌روی، ساعت ۷ صبح، اطراف محل سکونت؛ پنج‌شنبه: ۴۵ دقیقه راه رفتن در پارک؛ جمعه: ۶۰ دقیقه دوچرخه‌سواری، وسط روز. برنامه‌ی دیگر می‌تواند «پنج دقیقه رفت، پنج دقیقه برگشت» باشد. درست همان‌طور که از نامش پیداست، پنج دقیقه از نقطه‌ی شروع پیاده‌روی می‌کنید و سپس، پنج دقیقه‌ی دوم به نقطه‌ی شروع باز می‌گردید. این تمرین ساده و تقریبا برای همه عملی است. این تمرین، با وجود آسانی، در رفتار فیزیکی شما تغییر ایجاد می‌کند. شما می‌توانید به مرور زمان، مدت انجام این تمرین را افزایش دهید، مثلا با پنج دقیقه شروع کنید و پس از مدتی، آن را به ۷/۵ دقیقه رفت و ۷/۵ برگشت برسانید تا جمعا ۱۵ دقیقه فعالیت کرده باشید. می‌توانید پس از انجام تمرین پانزده دقیقه‌ای، به توصیه‌‌نامه‌ی دوم عمل کرده و تمرین خود را به ۳۰ دقیقه برسانید. اگر بلندپرواز هستید، می‌توانید پس از بازگشت از تمرین، درازنشست و شنای روی زمین را به فعالیت خود اضافه کنید. برای شنای روی زمین، اگر نمی‌توانید مدل استاندارد آن را انجام دهید، می‌توانید به جای زمین از دیوار یا میز به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده کنید، یا زانوان خود را روی زمین قرار دهید. هر چقدر بیشتر به زمین (یا هر تکیه‌گاه دیگری) نزدیک شوید، شدت تمرین سخت‌تر خواهد بود. با دو تا سه سِت ۱۲ تا ۱۵ تایی (درازنشست و شنا) در سه تا چهار روز هفته شروع کنید. پس از آسان شدن تمرین درازنشست، می‌توانید با آهسته‌تر انجام دادن یا خم کردن زانوها و بالا بردن پاها به هوا به شدت آن اضافه کنید. پس از آسان شدن تمرین شنا، وارد مرحله‌ای شوید که در آن، فاصله‌ی صورت‌تان با زمین کمتر می‌شود (مثلا از تمرین شنای دیواری شروع کنید، سپس شنای روی میز و در نهایت شنای زمینی). بهتر است روند پیشرفت تمرین‌های خود را یادداشت کنید یا حداقل در پایان یک هفته، برنامه‌‌ی آن هفته را تیک بزنید و برنامه‌ی هفته‌ی جدید را بنویسید و این کار را حداقل تا سه ماه ادامه دهید. در پایان سه ماه می‌توانید پیشرفت‌تان را ارزیابی و تغییرات لازم را اِعمال کنید. از کجا بدانید دیگر به نوشتن برنامه‌ی هفتگی برای فعالیت‌های هوازی نیاز ندارید؟ از خودتان بپرسید: «آیا می‌توانم در این شش ماه به‌طور منظم ورزش کنم؟» اگر جواب شما «مطمئن نیستم» یا «نه» است، پس باید به برنامه‌های هفتگی اکتفا کنید. اما اگر مطمئن هستید، این تغییر رفتار را حفظ و به‌طور منظم در شش ماه پیش رو ورزش می‌کنید؛ بنابراین نیازی به نوشتن برنامه‌ی هفتگی نیست، اما با دیدن نخستین نشانه‌های لغزش به برنامه‌ی قبل بازگردید.

بیشتر بخوانید : ورزش برای لاغری شکم

  • مرجان فعلی

قرص فلوکونازول 150 برای چیست

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۵۲ ب.ظ

قرص فلوکونازول 150 برای چیست

کپسول فلوکونازول ,کپسول فلوکونازول برای پسردار شدن,کپسول فلوکونازول 100,کپسول فلوکونازول 150 میلی گرم,کپسول فلوکونازول 50,کپسول فلوکونازول برای چیست

کپسول فلوکونازول

توضیحاتی در مورد کپسول فلوکونازول

قرص فلوکونازول (Fluconazole) یک داروی‌ ضد قارچ‌ است‌ که‌ برای‌ درمان برخی از عفونت‌ها تجویز می‌شود. تهوع و اسهال از عوارض قرص فلوکونازول است.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد کپسول فلوکونازول صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

مشخصات کپسول فلوکونازول

فلوکونازول (به انگلیسی: Fluconazole) رده درمانی: عوامل ضد قارچ اشکال دارویی: قرص، کپسول

کپسول فلوکونازول چیست

قرص فلوکونازول (Fluconazole) یک داروی‌ ضد قارچ‌ است‌ که‌ برای‌ عفونت‌های‌ کاندیدایی‌ دهان‌ (برفک)، گلو و واژن‌ و دیگر عفونت‌های‌ قارچی‌ کمتر معمول‌، تجویز می‌شود. این دارو با از بین بردن قارچ ها و مخمرها باعث از بین رفتن عفونت می‌شوند. البته مصرف این دارو تنها با تجویز پزشک مجاز می‌باشد و مصرف خودسرانه، بدون نسخه پزشک می‌تواند زیان‌آور باشد. پیشگیری از عفونت مخمر در بیمارانی که خطر ابتلا به عفونت در آن‌ها بیش از سایر افراد است مانند بیماران شیمی درمانی و پرتو درمانی از دیگر موارد استفاده از داروی فلوکونازول می‌باشد. درواقع این دارو رشد قارچ‌ها را که سبب ایجاد عفونت می‌شوند کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که فلوکونازول تنها برای درمان عفونت‌های قارچی موثر است و نمی‌تواند به درمان عفونت‌های ویروسی مثال سرماخوردگی و یا عفونت‌های باکتریایی کمک کند. این دارو بصورت کپسول و قرص خوراکی 50، 100، 150 و 200 میلی‌گرم و همچنین سوسپانسیون خوراکی موجود می‌باشد. این دارو بطور عمده از طریق ادرار دفع می‌شود.

موارد مصرف کپسول فلوکونازول

کاندیدیازیس واژینال کاندیدیازیس دهانی-حلقی و مری مننژیت کریپتوکوکی عفونت ادراری پیشگیری و کاهش عفونت در بیمارانی که شیمی درمانی یا پرتو درمانی می‌شوند

تداخل دارویی کپسول فلوکونازول

داروهای ضد دیابت، داروهای ضد صرع (فنی تویین)، داروهای قلبی (وارفارین، وراپامیل و سیزاپراید)، داروهای گوارشی (سایمتیدین)، داروهای کاهنده قندخون (گلی بنکلامید، گلی بوراید)، آستمیزول، سیزاپراید، یک آلکالوئید ارگوت مانند ارگوتامین، اریترومایسین، پیموزاید، کینیدین، ترفنادین، وریکونازول و الکل.بسیاری از دارو ها ممکن است با فلوکونازول تداخل داشته باشند و باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته یا خطرناک گردند. در صورتی که هر کدام از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، به دکتر خود اطلاع دهید؛ چرا که ممکن است نیاز به تغییراتی در برنامه‌ی درمانی شما باشد: هالفانترین؛ پردنیزون؛ تئوفیلین؛ ویتامین آ؛ توفاسیتینیب؛ داروهای ضد افسردگی – مثلاً: آمیتریپتیلین، نورتلیپتیلین؛ سایر داروهای ضد قارچ – مثلاً آمفوتریسین B یا وریکونازول؛ داروهای فشار خون– مثلاً: هیدروکلروتیازید (HCTZ)، لوزارتان، آملودیپین، فلودپیین، نیفدپیین، وراپامیل؛ رقیق کننده‌های خون – مثل: وارفارین، کومادین، جانتوون؛ داروهای سرطان – مانند: سیکلوفسفامید، وین کریستین، وینبلاستین؛ داروهای کلسترول – مانند: آتورواستاتین، سیمواستاتین، فلوتواستین؛ داروهای ایدز یا اچ آی وی – مثل: ساکویناویر، زیدوودین و غیره؛ داروهای جلوگیری از رد پیوند عضو – مانند: سیکلوسپورین، تاکرولیموس یا سایرولیموس و داروهای مخدر (فنتانیل، آلفنتانیل، متادون)؛ داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی- مانند: سلکوکسیب، ایبوپروفن، ناپروکسن؛ داروهای خوراکی برای درمان دیابت (glyburide, tolbutamide, glipizide)؛ داروهای تشنج – مثل: کاربامازپین، فنیتوئین؛ داروهای سل – مثل: ریفامپین، ریفابوتین؛ البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با فلوکونازول تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی. در دوره درمان خود، هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. لیستی از تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید به همراه خود داشته باشید و به دکتر خود نشان دهید.

مقدار مصرف کپسول فلوکونازول

مقدار تجویزی‌ فلوکونازول‌، طول‌ درمان‌، و برنامه‌ زمانی‌ درمان‌ براساس‌ محل‌ عفونت‌ قارچی‌ و پاسختان‌ به‌ دارو متفاوت‌ است‌. بنابراین میزان دقیق مصرف این دارو باید حتما توسط پزشک تعیین گردد. معمولا دوز مصرفی از 100 میلی‌گرم تا 800 میلی‌گرم به صورت روزانه می‌باشد. در برخی عفونت‌ها از جمله عفونت واژینال، درمان با مصرف یک عدد کپسول ۱۵۰ میلی‌گرم توسط پزشک تجویز می‌شود لذا از مصرف بیش از حد تجویز شده خودداری نمایید.

عارضه نادر کپسول فلوکونازول

در موارد نادری مصرف داروی فلوکونازول موجب آسیب جدی به کبد و در نتیجه مرگ شده است. این مسئله به ویژه برای بیماران خاص بیشتر رخ می‌دهد. بنابراین در صورت بروز علایمی مانند تیره شدن ادرار، از دست دادن اشتها، کم رنگ شدن مدفوع، درد شدید معده و زرد شدن پوست و چشم باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

فراموش کردن دوز مصرف کپسول فلوکونازول

در صورت فراموش کردن دوز دارو در اولین فرصت آن را مصرف نمایید و از دو برابر نمودن دوزهای بعدی پرهیز کنید.

نکاتی در مورد مصرف کپسول فلوکونازول

توصیه می‌شود جهت کاهش عوارض گوارشی، دارو را همراه با غذا مصرف نمایید. در صورت بروز زردی، تغییر رنگ ادرار، بی رنگ شدن مدفوع، خارش و کاهش حجم ادرار به پزشک مراجعه نماید. حتی‌ در صورت‌ احساس‌ بهبودی‌ دارو را تا آخر مصرف‌ کنید. اگر ظرف‌ 3 روز از درمان‌ با فلوکونازول‌ احساس‌ بهبودی‌ ندارید با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید. همزمان با این دارو به‌ هیچ‌ وجه‌ الکل‌ یا داروهای‌ حاوی‌ الکل‌ (برخی‌ از داروهای‌ سرماخوردگی‌) مصرف‌ نکنید. در صورت مصرف بیش از ۱۴ روز این دارو، نیاز به آزمایشات خونی برای پایش وضعیت کبدی و کلیوی می‌باشد. در صورتی که با مصرف این دارو علائم شما برطرف نشد و یا بدتر شد،به پزشک خود مراجعه نمایید. خانم‌ها در صورتی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، در مدت درمان با این دارو باید از یک روش دیگر ضدبارداری علاوه بر قرص جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایند. در صورت بروز لکه‌های قرمز بر روی پوست به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت تیرگی ادرار ،ضعف و خستگی شدید و زردی پوست یا چشم به پزشک خود اطلاع دهید. توصیه می‌شود از مصرف این دارو در زمان رانندگی و یا انجام اموری که نیاز به هوشیاری کامل دارد، اجتناب شود. در صورت مصرف این دارو قبل از انجام هر گونه عمل جراحی یا اقدام پزشکی جراح را از مصرف این دارو مطلع کنید. مصرف این دارو در افراد مسن باید با احتیاط صورت گیرد.

مصرف کپسول فلوکونازول در بارداری و شیردهی

مصرف فلوکونازول برای زنان باردار و شیرده مضر است. چرا که این دارو اثرات منفی بر جنین درون رحم می‌گذارد. از طرف دیگر چون این دارو به درون شیر مادر منتقل می‌شود مصرف آن در زمان شیردهی نوزاد توصیه نمی‌شود.انتظار نمی‌رود که یک بار استفاده از این دارو برای درمان عفونت واژن، برای جنین خطری داشته باشد. در صورتی که باردار هستید، بیشتر از یک بار (یک دوز مصرفی) از این دارو استفاده نکنید. استفاده‌ی طولانی مدت از این دارو، آن هم در دوز مصرفیِ زیاد، ممکن است باعث آسیب به جنین و یا ایجاد نقص هایی در هنگام تولد نوزاد بشود. در صورتی که در دوره‌ی درمان، باردار شدید، به دکتر اطلاع دهید.

علائم عفونت باکتریایی واژن چیست

علائم شایع عبارتند از ترشحات بیش از حد واژن، گاهی اوقات همراه با بوی ماهی، همراه با خارش و درد در هنگام ادرار. متخصصین مطمئن نیستند که چه چیزی باعث می‌شود باکتری ها از تعادل خارج شوند، اما عوامل خاصی ریسک عفونت شما را افزایش می‌دهند. چنین عواملی عبارتند از داشتن بیش از یک شریک جنسی، شریک جنسی جدید، سیگار کشیدن بیش از حد، و انجام بیش از حد دوش واژینال. باکتری واژینوز معمولا جدی نیست و اغلب به خودی خود از بین می‌رود. اما ایده‌ی خوب برای درمان آن، شروع به درمان آن به محض بروز علائم می‌باشد. برخی درمان‌های خانگی به شما کمک می‌نمایند تا از این مشکل آزار دهنده خلاص شوید.

مکانیسم اثر کپسول فلوکونازول

فلوکونازول اثر ضد قارچ خود را، از طریق مهار آنزیم سیتوکروم P-۴۵۰ اعمال می‌کند. با مهار این سیتوکروم، تولید ارگوسترول که یک جزء حیاتی در غشاء سلولی قارچ است، مختل می‌گردد. آزول‌ها (فلوکونازول، کتوکونازول و ایتراکونازول) در برابر قارچ‌ها، توکسیسیته انتخابی دارند، زیرا در سنتز ارگوسترول، که استرول منحصربه‌فرد غشای سلولی قارچ‌ها می‌باشد، تداخل می‌نمایند و با غشای سلولهای بدن کاری ندارند. آزول‌ها با مهار تولید ارگوسترول، نفوذپذیری غشای سلولی قارچ را مختل می‌کنند.

عوارض کپسول فلوکونازول

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید. اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید: سردرد به همراه درد در قسمت قفسه‌ی سینه و سرگیجه‌ی شدید، غش، ضربان قلب تند یا نامنظم؛ تب، لرز، درد بدن، علائم آنفولانزا؛ به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شدن، ضعف غیر معمول؛ تشنج؛ مشکلات کبدی – علائم: حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره‌رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن چشم‌ها یا پوست) ؛ بثورات پوستی (جوش) یا زخم های پوستی؛ واکنش‌های پوستی شدید – مثلاً تب، گلودرد، التهاب صورت یا زبان، سوزش چشم، درد پوست که به همراه جوش‌های قرمز یا ارغوانی رنگ باشد و این جوش ها خصوصاً در نواحی صورت و قسمت بالای بدن، گسترش پیدا کنند و باعث ایجاد تاول یا پوسته‌پوسته شدن شوند. عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی فلوکونازول عبارت است از: دل درد، اسهال، معده درد؛ سردرد؛ سرگیجه؛ تغییر در احساس چشایی؛ البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

معرفی کپسول فلوکونازول

داروی دیفلوکان (Diflucan)، که با نام عمومی فلوکونازول (fluconazole) نیز شناخته می‌شود، برای درمان عفونت‌هایی که به وسیله‌ی قارچ‌ها به وجود آمده‌اند و قادرند به هر ناحیه‌ای از بدن حمله کنند (از جمله دهان، گلو، مری، مثانه، شش ها (ریه ها)، دستگاه تناسلی، خون) استفاده می‌شود. این دارو در افرادی که در اثر پیوند مغز استخوان، داروهای‌ سرطان یا ایدز، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی مصرف می‌شود.

نکاتی در مورد مصرف کپسول فلوکونازول

اگر نسبت به فلوکونازول حساسیت دارید، یا از داروهای کویینیدین، سیساپرید، اریترومایسین یا پیموزید استفاده می‌کنید، نباید از داروی دیفلوکان استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه داروی مورد نظر برای شما خطراتی را در پی نخواهد داشت، اگر موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید: بیماری کبدی؛ ویروس اچ آی وی یا بیماری ایدز؛ سرطان؛ بیماری قلبی یا اختلالات ضربان قلب؛ سابقه‌ی فردی یا خانوادگی ابتلا به سندروم QT؛ بیماری کلیوی؛ اگر نسبت به سایر داروهای ضد قارچ حساسیت دارید (مثلاً کتوکونازول، ایتراکونازول، میکونازول، پوزاکونازول، وُریکونازول و غیره) ؛ محلول دهانی (مایع) این دارو، حاوی ساکارُز است. در صورتی که در مورد هضم قند یا شکر مشکلاتی دارید، قبل از استفاده از این نوع فلوکونازول، با دکتر خود صحبت کنید.

کپسول فلوکونازول و قرص‌ های ضد بارداری

مصرف فلوکونازول باعث کاهش تاثیر قرص‌های ضد بارداری می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر از یک بار از این دارو استفاده کنید و در این مدت باردار نشوید، در مورد استفاده از لوازم پیشگیری از بارداری (مثلاً کاندوم و دیگر روش‌ها) با دکتر خود مشورت کنید. فلوکونازول می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، بدون اینکه به دکتر خود اطلاع دهید، از این دارو استفاده نکنید.

کپسول فلوکونازول و تجویز پزشک

فلوکونازول را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. میزان دوز مصرفی شما از این دارو، بستگی به نوع عفونتتان دارد. برای مثال، برای درمان عفونت‌های واژن معمولاً فقط نیاز به مصرف یک قرص است. در مورد سایر عفونت‌ها ممکن است نیاز باشد تا میزان بیشتری از داروی فلوکونازول را مصرف کنید؛ در این مورد به دستورالعملی که دکتر برای شما تجویز می‌کند، عمل کنید.می‌توانید داروی مورد نظر را به همراه غذا یا بدون آن مصرف نمائید. قبل از مصرف نوع مایع این دارو، آن را به خوبی تکان دهید. داروی فلوکونازول را در تمام مدت زمانی که دکتر برای شما تجویز کرده، مصرف کنید. علائم شما ممکن است قبل از اینکه عفونت به طور کامل از بدن شما خارج شده باشد، بهبود بیایند. قطع مصرف این دارو ممکن است احتمال ابتلا به عفونت‌های دیگر را – که نسبت به داروهای ضد قارچ نیز مقاوم هستند – افزایش دهد. دیفلوکان یا فلوکونازول، برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا به کار نمی‌رود. در صورتی که علائم شما بهبود پیدا نکردند و یا اینکه در طول دوره مصرف شما از این دارو، بدتر شدند، به دکتر مراجعه نمائید. قرص فلوکونازول را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید. نوع مایع این دارو را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید اما آن را از یخ زدگی محافظت کنید. مایعِ این دارو را بعد از دو هفته، دور بریزید.

بیشتر بخوانید : قرص ترامادول ♥ قرص فلوکستینکپسول فارماتون ♥ قرص راکوتانقرص مترونیدازول

  • مرجان فعلی

علت حالت تهوع شبانه در بارداری

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶ ق.ظ

علت حالت تهوع شبانه در بارداری

تهوع ,تهوع سارتر,تهوع و استفراغ,تهوع بارداری,تهوع شبانه در بارداری,تهوع صبحگاهی,تهوع در کودکان,تهوع و سردرد,تهوع حاملگی,تهوع و استفراغ بارداری

تهوع , تهوع و استفراغ , تهوع بارداری , تهوع شبانه در بارداری

توضیحاتی در مورد تهوع

وقتی تهوع به‌وجود می‌آید راهی برای فرار از آن وجود ندارد. این احساس یکی از علائم همیشگی بیماری حرکت (Motion sickness) و آنفولانزا و همینطور یکی از عوارض جانبی و متداول شیمی درمانی است. همیشه یک علت مشخص و قابل تشخیص برای حالت تهوع وجود دارد- چیزی مثل تهوع بارداری یا زیاده روی در نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی. با این وجود، برخی اوقات علت اصلی تهوع چندان آشکار نیست و به بررسی‌های کاملی نیاز دارد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد تهوع صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

تهوع چیست

تَهَوُّع احساس بالا آوردن غذا و به هم خوردن دل. نوعی احساس است همراه با حرکت معکوس اندامهای گوارشی که معده برای بیرون‌راندن چیزی که در داخل آن است، انجام می‌دهد. در این حالت انسان وادار به استفراغ می‌شود

دلایل تهوع

این حالت در بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های بدن دیده می‌شود مانند مشکلات گوارشی، مسمومیت، عفونتها به خصوص عفونت‌های روده‌ای، عارضه جانبی بسیاری از داروها، مشکلات گوش میانی و سرگیجه، بیماری‌های کبد، اختلالات مغز و دستگاه عصبی مرکزی.

درمان تهوع

برای درمان این حالت اگر علت اصلی قابل درمان نباشد از آنتی‌هیستامینها، بوتیروفنونها ، آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین مانند اندانسترون یا متوکلوپرامید استفاده می کنیم. در حاملگی از ویتامین ب۶ نیز استفاده می‌شود.

استفراغ چیست

استفراغ یا بالا آوردن یا هَراش * خروج با فشار محتویات درون معده جانداران از راه دهان و گاه از راه بینی به بیرون است. این محتویات می‌تواند غذای خورده شده یا دیگر مواد درون دستگاه گوارش مانند زردآب (صفرا) باشد. هراش یا استفراغ ممکن است به دلیل نوع ماده بلعیده شده (مثلاً غذای فاسد) یا واکنش مغز به علت وجود تومور، حاملگی، استرس‌های عصبی و غیره باشد. به حالتی که پیش از استفراغ (هراش) در بیمار ایجاد می‌شود تهوع (بالا آوردن) می‌گویند. اگر هراش (استفراغ) ادامه داشته باشد، برای جلوگیری از پیامدهایی همچون دهیدراسیون (ازدست دادن آب بدن) باید درمان گردد. استفراغ با قی کردن (برگشت غذا) که غذای هضم شده از راه مری به دهان برمی‌گردد اما بدون فشار است و منجر به جهیدن به بیرون نمی‌شود تفاوت دارد. استفراغ یک واکنش محافظتی در پاسخ به علل متعددی هستند این علل شامل طیف وسیعی ازاختلالات، مانند شرایط کاملاً خوش‌خیم تا شرایط اورژانسی است. تهوع و استفراغ هر کدام می‌تواننند به‌طور مستقل رخ دهند اما معمولاً با یکدیگر مرتبطند. معمولاً تهوع منجر به ایجاد استفراغ می‌شود. تهوع با رنگ‌پریدگی، تعریق، و احساس گرگرفتگی همراه است. استفراغ تخلیهٔ همراه با فشار محتویات معده از دهان است. آروغ زدن انقباضات مکرر عضلات دیافراگم و دیوارهٔ شکم است که اغلب منجر به استفراغ می‌شود یا با استفراغ همراه است

تهوع و اضطراب

استفراغ می‌تواند یکی از علائم رایج اضطراب و نگرانی باشد. اتفاقی که در چنین شرایطی می‌افتد به این شکل است: وقتی شما در گیر و دار یک وحشت زدگی یا حمله پانیک (Panic attack) هستید، بدن شما به حالت ” جنگ یا گریز” تغییر حالت می‌دهد. آدرنالین وارد جریان خون شما می‌شود و شما را برای روبه‌رو شدن با دشمن شناخته شده خود یا پا به فرار گذاشتن آماده می‌کند. در همین حال، فعالیت‌های بدنی مثل گوارش بطور مجازی متوقف می‌شوند و به دنبال آن سموم خاصی در بدن انباشته می‌شوند. در نهایت، علائم و نشانه‌های شیمیایی به مغز می‌رسند و موجب به‌وجود آمدن احساس حالت تهوع در شما می‌شوند.

تهوع و مشکلات معده

استفراغ و دردهای شکمی علائم نشان دهنده یکی از مشکلات معده هستند. الیزابت هالت- دستیار استاد مشاور پزشکی در مدرسه پزشکی دانشگاه دوک- می‌گوید: ” این علائم می‌توانند پرچم قرمزی برای یکی از مشکلات جدی مرتبط با دیابت نوع ۱ باشند “. کتواسیدوز دیابتی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های گرسنه ی انرژی( که قند مورد نیاز خود را به دلیل تولید نشدن انسولین کافی در بدن دریافت نمی‌کنند) آغاز به سوزاندن چربی برای تامین سوخت مورد نیاز خود می‌کنند و باین ترتیب سطوح بالایی از ماده‌ای شیمیایی به نام ” کتون‌ها ” در ادرار و خون تولید می‌شود. در نتیجه فرد احساس ناخوشایندی را تجربه می‌کند و وقتی دچار کتواسیدوز می‌شود، حالت تهوع را تجربه می‌کند. این شرایط بویژه در افرادی که از بیماری دیابت خود آگاهی ندارند یا علائم هشدار دهنده آن مثل تشنگی بیش از اندازه و تکرر ادار را نمی‌شناسند می‌تواند منجر به کما یا مرگ شود.

تهوع و اختلال هورمونی

این اختلال هورمونی نشان دهنده این است که غده‌های آدرنال یا فوق کلیوی شما- که درست در بالای کلیه‌ها قرار گرفته اند- قادر به تولید مقادیر کافی از برخی هورمورن‌های مشخص نیستند. یکی از علت‌های نارسایی غدد فوق کلیوی عبارت است از بیماری آدیسون. این بیماری نوعی بیماری خودایمنی است که به غدد فوق کلیوی آسیب رسانده و تولید کورتیزول( هورمونی حیاتی برای رشد)، سوخت و ساز و دیگر عملکردها را محدود می‌کند. چطور می‌توانید تشخیص بدهید که غدد فوق کلیوی شما به درستی کار نمی‌کنند؟ دکتر هالت می‌گوید: علائم نشان دهنده این مشکل جسمی عبارت است از تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش وزن و درصورت تداوم می‌تواند منجر به افت زیاد فشار خون و قرار گرفتن شما در حالت شوک شود. افراد مبتلا به نارسایی غدد فوق کلیوی که این نشانه‌ها را در خود مشاهده می‌کنند باید سریعا تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرند. این شرایط بدون درمان می‌تواند منجر به مرگ شود.

تهوع و حمله قلبی

حتی اگر در قفسه سینه خود احساس درد نمی‌کنید اما به حالت تهوعی یا احساسی ناخوشایند در شکم خود دقت کنید. این علائم می‌تواند به معنای آن باشد که شما در معرض حمله قلبی قرار دارید. آمن بنیامینوویتز- متخصص بیماری‌های قلبی عروقی در مرکز قلب منهتن واقع در نیویورک- میگوید: این علائم قلبی که شیوع کمتری هم دارد در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. او بیمارانی داشته است که با علائمی مانند رفلاکس اسیدی مراجعه کرده‌اند و درواقع از حملات قلبی رنج می‌برده‌اند. بنابراین کنترل‌ها و معاینات پزشکی بسیار حائز اهمیت است. او می‌گوید: برخی اوقات علائم نشان دهنده حمله قلبی دردهایی مثل درد شکمی یا درد در قسمت میانی شکم فوقانی است. حمله قلبی دردی شدید و دردناک ندارد بلکه چیزی شبیه به احساس ناراحتی یا سنگینی یا حتی سوءهاضمه می‌تواند علائم چنین شرایطی باشد.

درمان سریع تهوع

راه‌هایی برای درمان فوری استفراغ از این قرارند: دستشویی اگر حالت تهوعی دارید قبل از مصرف هر دارویی به دست‌شویی بروید. گاهی اوقات دلیل حالت تهوعی و درد دل در افراد مختلف نیاز به اجابت مزاج است. آب و مایعات اغلب اوقات حالت تهوعی با استفراغ همراه است. استفراغ باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، حالت تهوعی شدیدتر می‌شود. نوشیدن نعناع، بابونه و یا چای زنجبیل با عسل اثر مثبتی در کم شدن حالت تهوعی دارند.بدن برای حفظ انرژی نیاز به مواد مقوی دارد، خوردن غذایی شیرین و مطلوب به حفظ انرژی کمک می‌کند. البته غذا باید هضم آسانی داشته باشد. غذاهای تند، چرب یا بسیار شیرین، مناسب نیستند. در حالت تهوعی از خوردن لبنیات هم پرهیز کنید چرا که لبنیات باکتری‌هایی طبیعی دارند که ممکن است با معده سازگار نباشند. غذاهایی که بوی تند و شدیدی دارند یا زیاد چرب هستند، حالت تهوعی را بدتر می‌کند. غذاهایی مانند سیب زمینی له شده، پلوی سفید مخصوصا کته یا رشته فرنگی به آرام کردن معده و درمان حالت تهوعی کمک می‌کنند. خوردن پلوی کته با برنجی که خوب شسته شده و نیم ساعت خیس خورده است، مفید است.خوردن شربت نوشابه؛ مایع غلیظی که طعم کولا می‌دهد. زمانی که نوشیدنی کولا در دسترس نیست و فرد بیمار تمایلی به خوردن غذا نیز ندارد، خود نوشابه می‌تواند مفید باشد. نوشابه قند بالایی دارد اما هر بار پیش از نوشیدن باید آن را تکان داد که گازش خارج شود. جوش شیرین جوش شیرین را باید در یک لیوان آب ولرم حل کرد و نوشید. این نوشیدنی کمک زیادی به درمان حالت تهوعی می‌کند. 

درمان خانگی تهوع

نوشیدن سرکه سیب به درمان این حالت کمک می کند. دو قاشق سرکه سیب را باید با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرد و نوشید. پروتئین وعده‌های غذایی که بیشتر حاوی غذاهای پر پروتئین هستند نسبت به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات طبق تحقیقات برای کاهش این حالت بهتر هستند. اگر دچار این حالت هستید بهتر است به جای استفاده از غذاهای کربوهیدراتی مثل سیب زمینی سرخ شده، مرغ کبابی ساده را جایگزین کنید. چای نعنا نوشیدن چای نعناع. چای نعناع در تسکین فوری این حالت بسیار مؤثر است. یک قاشق کامل برگ خشک نعناع را در آب جوش ریخته شود و بعد از نیم ساعت می‌توان آن را صاف کرد ولی خوردن برگ‌های نعناع همراه با چای نیز کمک امدادی به درمان این حالت است. دارچین براساس یک تحقیق انجام یافته در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به کاهش این حالت ایجاد شده بوسیله درد قاعدگی کمک کند. دارچین معمولا در کلوچه‌ها و نانهای معطر به عنوان یک طعم دهنده استفاده می‌شود زنجبیل خوردن زنجبیل برای کاهش این حالت خوب است. برای کنترل این حالت بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود. زنجبیل را می‌تواند با چای یا دمنوش نیز مصرف کرد.استنشاق بوی لیمو ترش تازه و یا سایز مرکبات در تسکین این حالت مفید است. خوردن لیمو ترش خصوصاً به شکل یخ‌زده نیز خوب است. کمپرس سرد قرار دادن کمپرس سرد پشت گردن در حالت درازکش، باعث بهتر شدن این حالت می‌گردد. استراحت بدن برای مبارزه با باکتری یا ویروس موجود در معده به انرژی نیاز دارد بنابراین استراحت لازم است. فردی که دچار این حالت است بهتر است دراز بکشد و از انجام ورزش و حرکت زیاد خودداری کند. خواب مفید است. فرد بیمار ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب احساس بهتری داشته باشد یا همچنان این حالت ادامه داشته باشد اما حداقل در این بین رنج نکشیده است.

تهوع و استفراغ

جلوی استفراغ را نگیرید، استفراغ راه بیرون آمدن باکتری یا ویروس از معده است و پاکسازی است. اگرچه استفراغ ممکن است ناراحت کننده باشد ولی به بهبود بیماری کمک می‌کند. برای حفظ آرامش هنگام خواب، میتوان یک سطل را در دسترس فرد بیمار قرار داد. اگر این حالت خیلی شدید و ناراحت کننده باشد، می‌توان از داروهای ضد تهوع استفاده کرد.

تهوع در صبح

اگر فردی صبح از خواب بیدار شد و این حالت را داشت، می‌تواند مقداری نوشابه را کم کم بنوشد یا چوب شور خشک، غلات خشک، نان تست خشک را کم کم بخورد. خوردن این خوراکی‌ها در طول روز، این حالت را کنترل کرده و به درمان کمک می‌کنند.

خوراکی هایی برای تهوع

بیسکوییت همان‌طور که در بالا گفته شد، در هنگام این حالت باید خوراکی‌های سبک و ساده خورده شود. بیسکوئیت از جمله این خوراکی‌هاست اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد. غذا های ساده با فیبر بالا خوردن این مواد غذایی می‌تواند مواد شیمیایی که محرک این حالت هستند را از بدن خارج کند. خوردن سبزیجات و میوه‌های خام مانند سیب و هویج می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. آجیل خوردن مواد کم حجم و سرشار از پروتئین مانند گردو و بادام زمینی انرژی از دست رفته را به بدن فرد بیمار باز می‌گرداند و حالت تهوع را کمرنگ‌تر می‌کند. موز موز علاوه بر فیبر بالا حاوی پتاسیم است که علائم این حالت را بهبود می‌بخشد.

تهوع و رایحه درمانی

برخی اعتقاد دارند که رایحه درمانی می‌تواند به کاهش این حالت کمک کند و چندین نوع رایحه مختلف از جمله لیمو، اسطوخودوس، بابونه، میخک و پرتقال توصیه شده است. بعضی تحقیقات هم دریافتند که بخصوص اثر رایحه درمانی نعناع می‌تواند تهوع را رفع کند. یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ایزوپروپیل الکل بر اساس رایحه درمانی در کاهش تهوع موثر بود اما هیچ مدرکی برای روغن نعناع موجود نبود. نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند که رایحه درمانی مفید است اما نسبت به داروی ضد تهوع اثر کمتری دارد.

نکاتی در مورد رفع تهوع

هنگام داشتن این حالت از باید خوردن غذاهای فناوری شده همانند چیبس، همبرگر، شیرینی، دونات، کنسرو، نان سفید، غذاهای سرخ شده یا غذاهای چرب و شور خودداری کرد. اگر تهوع همراه با استفراغ باشد باید بدن بوسیله خوردن وعده‌های کوچک آب بصورت منظم آبرسانی شود. خوردن غذاهای شور یا نوشیدن یک نوشیدنی قندی بدون گاز می‌تواند به جایگزینی قندها و نمکهای از دست رفته با استفراغ ضروری است. سوپ ساده سبزیجات، داغ خورده شود. عرق کردن هنگام خوردن سوپ داغ، نشانه خوبی برای بهبودی است. استفاده از مواد مخدر، الکل و کافئین باعث تحریک بیشتر معده شده و حالت تهوع را بدتر می کند. فردی که دچار احساس تهوع شده است باید از قرار گرفتن در محیط‌های گرم، دم کرده پرهیز کند. بودن در هوای خنک و تازه احتمال شدیدتر شدن حالت تهوع را کاهش می‌دهد. وعده‌های غذایی باید حجم کم داشته باشند. 6 تا هشت وعده کوچک در روز و یک میان وعده پیش از خواب، مفید است. بعضی از فعالیتهای روزمره و وضعیتهایی مثل خم شدن به جلو و یا منقبض کردن شکم نیز می‌تواند باعث افزایش تهوع شود. با خودداری از خم شدن به جلو می‌توان از فشار وارده روی شکم و معده که ممکن است علائم را بیشتر کند، خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که نفس‌های عمیق و آهسته و به طور مرتب می‌تواند به کاهش احساس تهوع کمک کند. این ممکن است مدیتیشن ذهنی را به کار گیرد که بر تکنیکهای تنفسی کنترل شده متمرکز است. این روش به خصوص برای تهوع ناشی از دردهای قاعدگی بسیار موثر است. با اجرای این تکنیک هم گرفتگی عضلانی و هم تهوع به طور همزمان کاهش می‌یابد. دهانشویه قبل از غذا و بعد از آن باعث از بین بردن طعم و مزه بد در دهان می‌شود و در درمان و بهبود حالت تهوع بی اثر نیست. بین هر وعده غذایی و خواب باید حداقل یک ساعت فاصله باشد. استفاده از غذاهای ساده می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند. هر غذایی با مواد طعم دهنده زیاد ممکن است باعث ناخوشی بیشتر معده شود. برای مثال رژیم غذایی BRAT اغلب اوقات برای رفع علائم مسمومیت‌های غذایی یا عفونت استفاده می‌شود. همچنین این رژیم همیشه برای بیمارانی که دچار اسهال هستند توصیه می‌شود این رژیم غذایی شامل موز، برنج، سیب و نان تست شده می‌شود. اگر تهوع و یا استفراغ مداوم باشد و یا با علائم شدیدی مانند درد شکم، تب، زردی پوست (یرقان)، یا خونریزی همراه باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید

بیشتر بخوانید : استفراغدل دردمعده درددرد قولنجکلیه درد

  • مرجان فعلی

درمان سرفه کودکان در شب

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۲۶ ق.ظ

درمان سرفه کودکان در شب

سرفه کودکان ,سرفه کودکان زیر یک سال,سرفه کودکان در خواب,سرفه کودکان زیر دو سال,سرفه کودکان در شب,سرفه کودکان طب سنتی,سرفه کودکان هنگام خواب

سرفه کودکان , سرفه کودکان زیر یک سال , سرفه کودکان در خواب , سرفه کودکان زیر دو سال

توضیحاتی در مورد سرفه کودکان

سرفه کودکان معمولا همراه با سرماخوردگی در آنان رخ می دهد. اما شما به عنوان پدر یا مادر، هر زمانی که کودک تان سرفه می‌کند، احساس درماندگی می‌کنید. شب‌ها خواب نه به چشم شما می‌آید و نه به چشم فرزندتان. سرفه مداوم نشان‌دهنده‌ی وجود یک عامل تحریک‌کننده در گلو است. در اغلب موارد، سرفه‌های مرتبط با سرماخوردگی می‌توانند با داروهای طبیعی کنترل شوند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد سرفه کودکان صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

انواع سرفه کودکان

بدن از سرفه کردن برای از بین بردن مخاط اضافی که ممکن است مجاری تنفسی را مسدود کرده باشد، استفاده می‌کند. یک کودک ممکن است به علت احساس سوزش در گلو، عفونت، سرماخوردگی، آلرژی یا آسم و برخی اختلالات دیگر سرفه کند. نوع سرفه‌ی فرزند شما، توسط علت بروز آن تعیین می‌شود.

سرفه خشک کودکان

سرفه خشک معمولا به علت سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می‌دهد. این نوع سرفه همچنین ممکن است به علت عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی مانند برونشیت، آسم یا آلرژی ایجاد شده توسط عوامل مضر مثل دود سیگار رخ دهد.

سیاه‌ سرفه کودکان

سیاه‌سرفه به عنوان پرتوزیس نیز شناخته می‌شود و شبیه به سرفه خشک ناشی از سرماخوردگی است. با این حال، این نوع سرفه ممکن است حتی پس از بهبودی آنفلوآنزا هم ادامه بیابد و بعد از مدتی بدتر شود. این مشکل معمولا به حملات مکرر سرفه می‌انجامد و سبب می‌شود که کودک (یا بزرگسال) به سختی تنفس کند و در هنگام نفس کشیدن خس‌خس کند.

سرفه مربوط کودکان

این نوع سرفه نتیجه‌ی وجود موکوس (مخاط) یا مایعات بیش از حد است که سبب مسدود شدن مجاری تنفسی در گلو می‌شوند. سرفه مرطوب معمولا به از بین رفتن مایع اضافی از ریه‌ها کمک می‌کند.

سرفه پارس مانند کودکان

این سرفه ناشی از نوعی عفونت ویروسی است که مسیر تنفسی فوقانی را مسدود می‌کند و موجب سرفه‌ی خاصی می‌شود، طوری که انگار یک فوک در حال عوعو کردن است.

سرفه همراه خس خس کودکان

هنگامی که کودک شما سرفه‌ی همراه با خس‌خس داشته باشد، ممکن است هنگام تنفس صدای سوت‌مانندی از گلویش خارج می‌شود. این نوع سرفه زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری هوایی مسدود و باریک شده باشند.

سرفه کودکان و ماساژ

ماساژ همیشه سبب می‌شود که کودک احساس بهتری پیدا کند. این کار بدن را تحریک می‌کند تا خود را به طور کامل درمان کند. ماساژ توئینا را همیشه می‌توانید برای درمان سرفه کودکان استفاده کنید، صرف نظر از این‌که فرزند شما چه نوع سرفه‌ای دارد، خشک، مرطوب، پارس‌مانند و یا مزمن. – کودک را با روغن خردل گرم و سیر ماساژ بدهید. – حتما ابتدا روغن و سیر را با هم حرارت بدهید تا تاثیرشان بیش‌تر شود. – همچنین، کف دست و پای کودک را ماساژ دهید تا راحت‌تر بخوابد.

سرفه کودکان و استراحت

بدن در زمان استراحت سریع‌تر بهبودی می‌یابد. اگر فرزند شما سرفه مداوم دارد، او را در خانه نگه دارید تا تمام روز را استراحت کند. استرس کار مدرسه، رفتن به مدرسه و هر گونه آلرژن در خارج از خانه می‌تواند سرفه را تشدید کند. همچنین، از آن‌جایی که سرفه میکروب را در محیط اطراف گسترش می‌دهد، نگه داشتن او در خانه برای جلوگیری از سرایت عفونت به بچه‌های دیگر کار بسیار درستی است. – شما می‌توانید فرزند خود را سرگرم فعالیت‌های آرام مانند رنگ‌آمیزی یا نقاشی کنید یا اجازه دهید او بازی ویدئویی مورد علاقه‌ی خود را انجام دهد. – همچنین می‌توانید یک کتاب برای او بخوانید یا با یکدیگر پازل بازی کنید. – چرت زدن هم یک ایده‌ی عالی است اگر کودک‌تان دوست دارد.

سرفه کودکان و بخار

اگر کودک شما سرفه‌ی مرطوب داشته باشد، و در عین حال بینی و مجاری تنفسی‌اش مسدود شده‌ باشد، استنشاق بخار می‌تواند یک گزینه‌ی مناسب باشد. هوای گرم بخار کمک می‌کند تا مخاط موجود در مجاری تنفسی شل شوند و از بدن خارج شوند. – آب را در یک کاسه بجوشانید. شما همچنین می‌توانید ظرف را با آب داغ پر کنید. – چند قطره روغن اوکالیپتوس را به آب اضافه کنید و اجازه دهید کودک شما بخار را از طریق بینی اشتنشاق کند. در صورتی که از آب جوش در یک کاسه استفاده می‌کنید، کودک خود را کمی دور از آن نگه دارید. – شما همچنین می‌توانید آب گرم را در حمام باز کنید، ‌در را ببندید و اجازه بدهید چند دقیقه دوش باز باشد. این کار فضای حمام را با بخار پر می‌کند و سبب می‌شود سرمارخوردگی کودک تسکین بیابد.

علل سرفه مزمن در کودکان

1- یکی از علل شایع سرفه مزمن در کودکان، بیماری آسم است. بیماری آسم، با توجه به التهابی که در راه‌های هوایی کودک ایجاد می کند، باعث سرفه مزمن می‌شود که این مساله با عفونت تنفسی ویروسی (مثل سرماخوردگی) تشدید خواهد شد. این نوع سرفه در خواب و بیداری وجود دارد و معمولا شب ها، موقع فعالیت و در هوای سرد تشدید می‌شود. 2- از علل دیگر سرفه مزمن کودکان، درگیری سینوس‌ها (سینوزیت) است که گاهی سرفه مزمن می‌تواند تنها علامت عفونت سینوس ها باشد. در کودکان مصرف خودسرانه داروهای ضد سرفه توصیه نمی‌شود، چون این امر می‌تواند برای کودک بسیار خطرناک باشد 3- رینیت آلرژیک (حساسیت تنفسی) یا آلرژی‌های فصلی یا تب یونجه که معمولا در بهار و تابستان و پاییز دیده می‌شود نیز می‌تواند باعث سرفه مزمن شود. 4- از علل دیگر سرفه مزمن برگشت محتویات معده به گلو است که بیماری ریفلاکس (ترش کردن غذا) نام دارد و نیاز به درمان پزشکی دارد. 5- عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی و تحتانی نیز هر کدام به نوعی باعث سرفه مزمن می‌شوند. 6- تماس با دود سیگار و آلاینده‌های محیطی مثل دود‌ حاصل از سوختن چوب و مواد سوختی نیز از علل دیگر سرفه مزمن در کودکان هستند.

سرفه مزمن کودکان

طی یک مطالعه 40 کودک – با سن متوسط 9 سال- با مشکل سرفه مزمن (سرفه آنها بیش از 8 هفته طول کشیده است) مورد بررسی قرار گرفتند. هیچ کدام از این کودکان در معرض دخانیات نبوده یا تولد زودرس نداشتند (این دو فاکتور نقش موثری در سرفه دارد). محققان این مطالعه، به این نتیجه رسیدند که آلرژی، رفلاکس معده و آسم در 90 درصد موارد، از دلایل اصلی سرفه مزمن در کودکان هستند. این یافته می تواند کمک موثری در رابطه با درمان سرفه مزمن کودکان باشد.

سرفه کودکان همراه تب

فرزندتان چند روزی است که علائم سرماخوردگی دارد اما همچنان تب دارد و سرفه می‌کند. سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا علل بروز سرفه همراه با تب هستند. سرفه کودک به همراه تب و آبریزش بینی احتمالا سرماخوردگی معمولی است، اما سرفه به همراه تب ۳۹ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر گاهی اوقات سینه پهلو است، به ویژه هنگامی که تنفس تند و ضعیف باشد. روش های درمان: خوردن عسل و مصرف شلغم برای درمان سرفه همراه با تب توصیه می شود.

سرفه کودکان و دستگاه رطوبت‌ ساز

فضای خشک و دارای رطوبت کم سبب می‌شود که مخاط در گلو و مجاری تنفسی بماند. این امر باعث تحریک گلو و منجر به بروز سرفه خشک می‌شود. استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز ممکن است سرفه را درمان نکند، اما می‌تواند آن را کمی کاهش دهد. در واقع، این یک راه موثر برای ممانعت از سرفه کردن فرزند شما در هنگام شب است. – دستگاه بخور سرد سبب می‌شود که راه‌های تنفسی کودک مرطوب و پاک بماند. – صبح‌ها پنجره را باز کنید تا رطوبت از بین برود و از رشد کپک در اتاق جلوگیری شود.

سرفه کودکان و ویکس

ویکس حاوی روغن‌های گیاهی و رایحه‌ای است که می‌تواند باعث رفع انسداد مجاری تنفسی کودک شود. برای استفاده از ویکس جهت کاهش سرفه‌ همراه با خس‌خس و سرفه‌ی مرطوب مطابق با روش زیر عمل کنید: – مقداری ویکس بردارید و قفسه‌ی سینه‌ی کودک را با استفاده از آن ماساژ دهید. ویکس را روی ناحیه‌ی تنفسی فوقانی که در اثر مخاط مسدود شده‌است، پخش کنید. – شما همچنین می‌توانید ویکس را در ناحیه‌ی پشت، گردن، و بینی بمالید. – ویکس را داخل بینی و اطراف چشم استفاده نکنید. گاهی کودک ممکن است احساس سوزش ناچیز و کمی داشته باشد اما در نهایت احساس بهتری خواهد داشت.

سرفه خروسکی کودکان

فرزندتان با گرفتگی بینی به خواب می‌رود اما فقط چند ساعت می‌تواند بخوابد چون ناگهان با صدای سرفه‌ای شبیه خروس از خواب بیدار می‌شود. این سرفه‌ها معمولا به دلیل التهاب و تورم در قسمت پایین راه تنفسی، حلق، ‌نای و حنجره و معمولا بین کودکان ۶ ماه تا ۳ سال اتفاق می‌افتد زیرا این کودکان مسیرهای تنفسی باریک‌تری دارند. این مشکل معمولا دلیل ویروسی دارد. این سرفه‌ها معمولا طی روز بهتر می‌شود اما شب‌ها دوباره برمی‌گردد. در این حالت خشونت در صدای کودک به وضوح مشخص است. خروسک می‌تواند والدین را نگران کند اما در بیشتر مواقع می‌توان علائم آن را برطرف کرد. روش های درمان: استفاده از بخور گرم، خوردن عسل، حمام گرم و مصرف شلغم روش های درمان خانگی سرفه خروسکی هستند.

سرفه خشک شبانه کودکان

کوچولوی شما در طول زمستان مدام سرفه خشک می‌کند و این مشکل شب‌ها تشدید می‌شود. آسم و سرماخوردگی علل سرفه خشک شبانه هستند. در آسم راه‌های هوایی تنگ شده و ریه ملتهب می‌شود که همین، ترشح اضافه ایجاد می‌کند. اگرچه بیشتر والدین فکر می‌کنند که خس‌خس سینه علامت اولیه آسم است اما سرفه های خشک شبانه اغلب بارزترین علامت کودک است. از علائم دیگر می‌توان به سرفه همراه با ورزش، آلرژی،‌ سرماخوردگی یا هوای سرد اشاره کرد. سرفه آسمی زمانی باید مدنظر قرار گیرد که سرفه پایدار (مزمن) به وسیله سرما یا فعالیت تشدید شده یا در شب‌ها بدتر شود. روش های درمان: استفاده از بخور گرم و حذف آلرژن ها روش های درمان سرفه خشک شبانه به شمار می روند.

سرفه همراه با استفراغ در کودکان

فرزندتان آنقدر سرفه می‌کند که درنهایت به استفراغ منجر می‌شود. این نوع سرفه می تواند ناشی از سرماخوردگی یا آسم باشد. سرفه زیاد کودکان باعث تحریک حلق می‌شود و بازتاب آن استفراغ است. خلط بیش از حد در معده باعث تحریک و حالت تهوع می‌شود که بیشتر در شب اتفاق می‌افتد و معمولا این دلیل نگران‌کننده نیست مگر اینکه استفراغ متوقف نشود. روش های درمان: استفاده از بخور گرم، خوردن عسل ، حذف آلرژن ها و مصرف شلغم برای درمان سرفه همراه با استفراغ در کودکان مفیدند.

مهم‌ترین راهکار درمان سرفه کودکان

در تمام موارد سرفه باید علت آن مشخص شود، بنابراین مراجعه به پزشک اولین و مهم‌ترین راهکار درمان سرفه کودکان است. برخی والدین بدون هیچ اطلاع و آگاهی اقدام به خوددرمانی برای کودکان‌شان می‌کنند که این بزرگ‌ترین اشتباه است زیرا حتی مصرف استامینوفن هم نباید بدون تجویز پزشک و بدون توجه به وزن و سن کودک باشد. حتی قاشق و پیمانه‌ای که با آن به کودک دارو داده می‌شود بسیار اهمیت دارد. بنابراین قبل از هر اقدامی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. استراحت، لازمه درمان انواع سرفه در کودکان اصلی‌ترین درمان برای بسیاری از موارد سرفه که ناشی از بیماری‌های گوناگون از جمله سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و… است، فقط و فقط استراحت است. معمولا یک هفته استراحت، هم باعث بهبود سریع کودک می‌شود و هم اگر عامل بیماری ویروس باشد از انتقال آن به دیگر کودکان جلوگیری می‌شود. مایعات گرم برای درمان سرفه کودکان همیشه برای درمان انواع سرفه بسیاری از مایعات تسکین‌دهنده هستند. از جمله این مایعات می‌توان به چای و شیر گرم اشاره کرد. علاوه بر این نباید از سوپ مرغ غافل شد. مصرف غذاهاى آبکى و گرم مانند سوپ مرغ، انواع آش‌ و سوپ‌هاى ساده همواره در طول بیمارى سرماخوردگى، سینه‌درد و سرفه ازجمله تجویزهاى پزشکان بوده است. در حال حاضر افزودن ادویه‌جات تند مانند فلفل، پودر سیر یا خود سیر و پودر کارى به این غذاها نیز توصیه می‌شود. این ترکیب به واقع یک اکسپکتورانت طبیعى محسوب مى‌شود زیرا هنگام سرفه‌هاى خلط‌دار اینگونه مواد اخلاط موجود در شش‌ها را کنده و سبب خروج آنها توسط سرفه مى‌شود. استفاده از هویج و گشنیز در سوپ نیز توصیه می‌شود چون این مواد آنتی‌اکسیدان دارند، می‌توانند به بهبود سریع کودک کمک کنند. درمان سرفه خشک کودک با بخور گرم در سرفه خشک باید از بخور آب گرم به مدت ۱.۵ تا ۲ ساعت در یک آپارتمان ۱۰۰ متری استفاده کرد زیرا هوای خشک ممکن است ایجاد سرفه کند. اگر بیشتر از این زمان از بخور استفاده شود باعث به وجود آمدن مایت‌ها می‌شود و خود ایجاد حساسیت می‌کند. شاید برای بخور از حوله استفاده کنید اما نباید آن را مستقیم روی پوست کودک قرار دهید. استفاده‌ از بخور فواید زیادی‌ دارد و موجب‌ رفع‌ گرفتگی‌ بینی، مرطوب‌ شدن‌ مجاری‌ تنفسی‌ و بهبود سرفه ‌های‌ خشک‌ و همچنین‌ تسهیل‌ خروج‌ خلط‌ می‌‌شود. اگر دستگاه‌ بخور ندارید، می‌‌توانید یک‌ ظرف‌ آب‌ را روی‌ شعله‌ بگذارید تا به‌ جوش‌ آید. حذف مواد آلرژی زا برای کمک به درمان سرفه کودکان مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های خانگی و نیز در خوشبوکننده‌های هوا می‌توانند مخاط گلو را اذیت کرده، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم‌ها، گلو و دهان شوند. اگر علت سرفه‌ها ناشی از آسم یا حساسیت باشد برای بهبود فرزندتان نباید از مواد شیمیایی پاک‌کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید بنابراین هر چیزی که باعث آلرژی کودک می‌شود باید حذف شود. این می‌تواند شامل برخی مواد غذایی نیز باشد. حمام گرم و سرفه کودک بهتر است کودکتان را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حمام مرطوب نگه دارید و آب گرم را باز کنید (دقت کنید ممکن است هوای گرم به‌رغم رطوبت زیاد، حال او را بدتر کند) یا او را به فضای بیرون از خانه ببرید. کافی است لباس گرم و کلاه به او بپوشانید. آنچه کودک شما نیاز دارد تنفس هوای سرد و مرطوب است. بهتر است او را به صورت قائم یا ایستاده نگه دارید، چون این حالت به آسان شدن تنفس‌اش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : سرفه خشک ♥ سرفه های آلرژیک ♥ سرفه خلط دار ♥ سرفه های شبانهسرفه‌ مزمن

  • مرجان فعلی

ورم پا بعد از سزارین نشانه چیست

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۲۵ ق.ظ

ورم پا بعد از سزارین نشانه چیست

ورم پا ,ورم پا در بارداری,ورم پا بعد از زایمان,ورم پای راست,ورم پا بعد از سزارین,ورم پا در اثر ضربه,ورم پاها,ورم پای چپ,ورم پاشنه پا,ورم پاها بعد از سزارین

ورم پا , ورم پا در بارداری , ورم پا بعد از زایمان , ورم پای راست

توضیحاتی در مورد ورم پا

ممکن است شما هم دچار ورم پا شده باشید و بخواهید درمان ورم پا و دست را بدانید. تورم پا و مچ پا، عارضه‌ای شایع است و معمولاً مسئله نگران کننده‌ای به شمار نمی‌آید، به خصوص اگر در اثر سر پا ایستادن و یا راه رفتن به مدت طولانی ایجاد شده باشد. اما اگر تورم پا و مچ پا تداوم یابد و یا همراه با علائم دیگر باشد، می‌تواند نشانگر وجود یک مشکل جدی‌ باشد و درد مچ پا شود. عوامل متعددی‌ برای تورم مچ پا و پا وجود دارد، از جمله: • تورم وابسته (ادم) • بارداری • داروها • صدمات و دررفتگی مچ پا • بیماری (به عنوان مثال، نارسایی احتقانی قلب، اعتیاد به الکل و نارسایی کبدی) • عفونت • ورم لنفاوی • لخته شدن خون • سایر علت‌ها (علل نادر) علائم و نشانه‌های این عارضه به علل ذکر شده در بالا بستگی دارد.به طور کلی ورم پای راست شایع تر است. • به طور کلی، تورم ناشی از ادم وابسته، پا درد در بارداری ، داروها و بسیاری از بیماری‌ها، یک تورم دو طرفه است (در هر دو پا یا مچ پا) که معمولاً در ابتدا به صورت یک برآمدگی نرم و پف کرده در پوست پا بروز می‌کند و به‌سرعت (اغلب در عرض چند ساعت) تا مچ پا گسترش می‌یابد. • با فشار انگشت روی پوست پای متورم، پوست به‌راحتی فرو می‌رود و زمانی که فشار انگشت برداشته شود، پوست به‌آرامی به حالت پف کرده‌ باز می‌گردد. • ازعلائم کلاسیک تورم، مشاهده تورفتگی در پوست پف کرده هنگام درآوردن کفش یا جوراب از پاهاست. • رنگ پوست متورم، اغلب نرمال و یا اندکی کم رنگ است. اما جای تورفتگی کمی تیره‌تر از بافت متورم اطراف آن‌ است. بسیاری از افراد برای رفع تورم موقتی، می‌توانند به‌سادگی در حالت خوابیده به پشت، پاهای خود را بالا قرار دهند (بالاتر از قلب خود)، با این کار بعد از مدتی (معمولاً چند ساعت) تورم به طور کامل برطرف می‌گردد. اما تورم ناشی از برخی بیماری‌های و نیز مصرف طولانی مدت برخی از داروها، به‌تدریج مزمن می‌شود. در این حالت، پوست پا سفت و محکم و مایل به قرمز شده و گاهی اوقات کمی بی‌رنگ یا لکه لکه می‌شود. تورم مزمن با بالا بردن پاها به مدت چند ساعت، به حالت عادی باز نمی‌گردد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی مزمن (CHF)، دچار تورم دو طرفه مزمن پاها و مچ پا همراه با تغییرات پوست پا هستند. • آسیب یا عفونت مچ پا. آسیب یا عفونت مچ پا معمولاً یک‌طرفه است، اما می‌تواند در هر دو پا نیز رخ دهد. این عارضه در مراحل اولیه، اغلب محدود به یکی از پاهاست، اما ممکن است به پای دیگر نیز گسترش یابد. ورم پا ناشی از تروما معمولاً به صورت موضعی در محل آسیب دیده بروز می‌کند. (برای مثال، پیچ خوردگی مچ پا و یا التهاب تاندون کف‌ پا). در برخی موارد، بخش متورم پوست ممکن است توسط سایش، پارگی و یا کبودی آسیب ببیند. معمولاً درد، همراه با ترومای پا یا آسیب مچ پا بروز می‌کند. برخی عفونت‌های پا ممکن است باعث بروز تورم موضعی ناشی از آبسه (پوست صاف و محکم، گرم و گاهی اوقات با ترشحات چرکی) گردد، در حالی که سایر عفونت‌ها (سلولیت) موجب تورم سراسری، گرمی پوست و اغلب قرمزی آن می‌شود. غالباً محل عفونت، دردناک است.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد ورم پا صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

تشخیص ورم پا

تشخیص مچ پا و پای متورم، از طریق مشاهدات بالینی و معاینه‌ است. پزشک با پرسش‌هایی در مورد ورم پا، اطلاعات مورد نظر را برای درک علت تورم کسب می‌کند. پس از تعیین علت تورم، پزشک می‌تواند برنامه درمان را برای کمک به بهبودی بیمار تنظیم کند. ممکن است صرفاً مشاهده ساده و توضیحات کلامی بیمار در خصوص منطقه متورم، برای تشخیص تقریبی علت‌ تورم، کافی باشد. برای مثال: • تورم مچ پای “پیچ خورده” احتمالاً به دلیل رگ به رگ شدگی پای بیمار طی یک حادثه است. • ورم پا همراه با گرمی پوست مایل به قرمز در یک فرد مبتلا به دیابت، با وجود یک بریدگی کوچک در پای بیمار، به احتمال زیاد ناشی از عفونت است. • تورم دو طرفه پا و مچ پا در یک بیمار قلبی که داروهای دیورتیک تجویزشده را مصرف نکرده باشد، احتمالاً ناشی از ترکیب عوامل ادم وابسته، کنترل ضعیف مایع و افت عملکرد قلب است. تست‌های آزمایشگاهی معمولاً برای تشخیص ورم پا و مچ پا استفاده می‌شود. اما این تست‌ها برای بعضی از بیماران به منظور تشخیص علل زمینه‌ساز تورم نیز ممکن است تجویز شود.

ورم پا بعد از زایمان

ورم پا بعد از زایمان بسیار شایع است.درمان تورم پا و مچ پا بستگی به علت‌های زمینه‌ساز آن دارد. برای بسیاری از افراد، فقط بالا بردن پاهای خود (بالاتر از قلب) و یا صرفاً استراحت دادن به پای خود به‌طور منظم در طول روز، تورم را کاهش می‌دهد، یا کاملاً آن را برطرف می‌سازد. اما برای بسیاری از افراد دیگر، درمان علت زمینه‌ای تورم شامل تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت، قرار دادن آتل یا باندپیچی مچ پای رگ به رگ شده، مصرف داروهای مناسب برای نارسایی احتقانی قلب CHF)) یا نقرس می‌باشد. مراجعه به اورژانس و درمان فوری تورم پا و مچ پا، به‌ندرت لازم است، اما ممکن است در مورد برخی از بیماری‌های زمینه‌ای خاص که در آن تورم کلی یا تورم موضعی، یک علامت مهم و گاهی اوقات علامت عمده است، مورد نیاز باشد. نمونه‌های آن عبارتند از: • پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) • تشدید نارسایی احتقانی قلب • نارسایی کبدنارسایی کلیهشکستگی پا و مچ پا • آبسه • تشدید سلولیت و نقرس هر زمان که تورم همراه با سایر نشانه‌های عمده مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه یا تب باشد، بلافاصله به مرکز مراقبت‌های پزشکی مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی ورم پا

یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای تورم مچ پا، پا و انگشتان پا این است که اندام متورم را کمی بالاتر از سطح قلب قرار دهید. به این منظور می‌توانید طاقباز روی یک تخت و یا نیمکت دراز بکشید و سپس زیر پاشنه‌های خود یک بالش بگذارید، به طوری که پاها بالاتر از قفسه سینه شما قرار گیرد. نشستن به مدت طولانی در هر زمان و هر مکان ( مانند نشستن بر صندلی هواپیما و یا بر صندلی اداره) ممکن است باعث تورم اندام‌های تحتانی شود. تحرک عضله ساق پا به سادگی از طریق کشش و انقباض عضله و هر از گاهی راه رفتن، به رفع تورم پا کمک می‌کند. برخی از پزشکان برای درمان درد کف پا پوشیدن جوراب های ورزشی و داشتن رژیم غذایی مناسب را توصیه می‌کنند.

عوارض ورم پا

عوارض ناشی از ورم پا تورم پا و مچ پا می‌تواند منجر به ناراحتی و درد پا هنگام راه رفتن یا دویدن شود. تورم مزمن می‌تواند موجب تغییرات رنگ پوست و زخم‌های پوستی ‌گردد. این زخم‌های پوستی گاهی اوقات می‌تواند عفونی شوند. عفونت‌های پوستی ممکن است با تشکیل آبسه، سلولیت، التهاب فاسئیت نکروزان و مرگ، ابعاد پیچیده‌تری به خود بگیرد. نتایج درمان ورم پا اکثریت افرادی که دچار تورم پا ومچ پا هستند، نتایج درمان خوب تا عالی خواهند داشت، زیرا تورم معمولاً قابل برگشت است و هیچ عوارض ماندگاری ندارد. با این حال، تعداد قابل توجهی از بیماران مبتلا به‌ بیماری‌های زمینه‌ای مزمن و مقاوم به درمان، دارای طیف وسیع‌تری از نتیجه درمان (خوب تا ضعیف) هستند، که وابسته به پاسخ بیمار به تغییر سبک زندگی و مصرف داروها خواهد بود.

ورم پا بر اثر ایستادن

مسئولین باجه، پزشکان، پرستاران و کسانی که موقع کار زیاد می‌ایستند اغلب در انتهای روز احساس می‌کنند که کفشهایشان خیلی تنگ است. اینجا دلیلش را به شما می‌گوییم. وقتی شما به هنگام ایستادن حرکت نمی‌کنید، عضلات در ساق، مچ و پاهایتان هیچ فرصتی برای انقباض ندارند، که این موجب می‌شود گردش خون در داخل پاهای شما کند شود. همان موضوع برای کسانی اتفاق می‌افتد که به مدتی طولانی می نشینند. کاهش جریان خون تحریک کننده ورم است که موجب می‌شود کفشها به نظر تنگ و ناراحت بیایند. جیسون یوهانینگ استاد جراحی عروق دانشگاه نبراسکا می‌گوید: این موضوع آزار دهنده است، این نوع ورم در پایان روز نشان دهنده یک مشکل بزرگ نیست و باید از بین برود، هنگامی که شما یک پیاده روی طولانی رفته باشید و دچار تورم پا شده باشید، نیازی به راهنمایی سخت و سریع نیست اما اگر شما در تمام روز سرپا هستید، منطقی است که در هر ساعت ۵ دقیقه بنشینید. اگر با وجود این کار ورم همچنان ادامه داشته باشد، یا شما نمی‌توانید بین ایستادنهایتان وقفه بیندازید، یک جفت جوراب واریس را امتحان کنید. روی سیلوراستاین معاون رئیس انجمن هماتولوژی آمریکا و رئیس بخش پزشکی در دانشکده پزشکی ویسکانسین می‌گوید: جورابهای واریس همانند راه رفتن عمل می‌کنند و یک مقدار به عمل پمپاژ اضافه می‌کنند تا جریان خون را کمی سریعتر کنند.

ورم پا و مصرف نمک

دکتر یوهانینگ می‌گوید: سدیم موجود در نمک بزرگترین مقصر در رژیم غذایی است که با حفظ آب در کل بدن ارتباط دارد. به این معنی که موجب ورم پا می‌شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان هر روز بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم یا حدود ۱ قاشق چایخوری نمک در روز مصرف نکنند. چیزی که هست اینکه بیشتر مصرف سدیم مردم از طریق غذاهای فرآوری شده رستورانها و غذاهای بسته بندی شده است نه نمک پاش که اغلب این نمک در لیست مواد تشکیل دهنده این محصولات نشان داده نمی‌شود و از آن به عنوان یک نگهدارنده استفاده می‌شود. منابع اصلی شامل کالباس، تنقلات فرآوری شده، غذاهای یخ زده، غذاهای کنسروی، نان و سس سالاد است. به جای همه اینها خیلی راحت بروید و از سدیم میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و دانه‌های خوراکی و غلات کامل استفاده کنید و در عین حال از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

ورم پا در بارداری

برای بسیاری از زنان، پاهای متورم یک امر اجتناب ناپذیر در دوران بارداری است. این معمولا در سه ماهه دوم شروع می‌شود. جیل رابین، مدیر کل بخش مراقبت‌های ویژه، برنامه‌های بهداشت زنان در نورث ول می‌گوید: هنگامی که کودک رشد می‌کند، روی رگهای لگن فشار می‌آورد و گردش خون شما کمی در معرض خطر قرار می گیرد. در طول بارداری، بدن شما هورمون آرامش تولید می‌کند که موجب آرام شدن و بزرگ شدن مفاصل و رباطهای پاها و لگن می‌شود. تورم پا با پیشرفت بارداری به ویژه در روزهای پایانی و زمانی که درجه حرارت بالاتر از حد است، بدتر می‌شود. معمولا تورم جای نگرانی نیست اما اگر به سرعت در حال رخ دادن باشد، خصوصا در دست و صورت با پزشک خود تماس بگیرید. این می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت بالقوه تهدیده کننده حیات به پره اکلامپسی باشد که منجر به فشار خون بالا می‌شود و برای مادر و کودک خطرناک است. با اینکه ورم پا بخشی از طبیعت بارداری است اما شما برای کاهش آن به مدت طولانی نایستید و ننشینید و پاهایتان را به طور مرتب بالاتر از قلب قرار دهید تا گردش دوباره پیدا کند. جوراب‌های واریس نیز می‌توانند به شما کمک کنند و گذاشتن کمپرس سرد روی پا و خوابیدن روی پهلو. دکتر رابین می‌گوید: اگر باردار هستید و شکم شما بزرگ است، روی کمر دراز کشیدن باعث فشرده شدن رگهای خونی می‌شود. این باعث مشکل بیشتر برای گردش به سمت قلب می‌شود و گاهی اوقات موجب می‌شود که بیرون ریختن مقداری مایع در رگها، دیده شود.

ورم پا و چاقی

ورم پا را به لیست اثرات جانبی چاقی یا افزایش وزن بر سلامتی بدن، اضافه کنید. بریت مارکوسن استادیار پزشک خانواده در دانشکده پزشکی دانشگاه آیووا یکی از مهمترین دلایلی که مردم با ورم پا مشکل دارند این است که هیکل آنها خیلی بزرگ است. شکمهای آنها پر از چربی است و چربی بدن گردش خون در پاها را فشرده می‌کند و فشار آن به سمت پایین جریان می‌یابد و فشار برگشتی خون بسیار پایین می‌آید، در این وضعیت پاها متورم می‌شوند مثل شیلنگ باغ که روی آن را منگنه کنیم تا آب خارج نشود. برای ورم مربوط به وزن با پزشک خود مشورت کنید تا پس از رد عوامل دیگر و محرز شدن ورم پا به علت چاقی، به دنبال تغییراتی در تغذیه و عادات فیزیکی خود باشید تا وزن اضافه خود را کاهش دهید.

ورم پا و عفونت پوستی

ورم پا می‌تواند به وسیله یک عفونت پوستی ایجاد شود. داشتن عفونت باکتریایی می‌تواند سلولیت روی پا را به دنبال داشته باشد. دکتر مارکوسن می‌گوید: تورم معمولا با قرمزی، گرما، درد پوست همراه است. افراد مبتلا به دیابت و بیماری عروق محیطی در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت قرار دارند و به دلیل کاهش جریان خون به اندام‌های بدن از جمله پاها به سرعت مبتلا به عفونتها می‌شوند. اگر شما نوروپاتی دیابتی دارید، یک عارضه رایج دیابت اثر آن بر عملکرد اعصاب است که ممکن است شما دچار عفونت شوید اما متوجه آن نشوید و به این ترتیب عفونت بدتر می‌شود. عفونت‌ها همچنین می‌توانند پس از بریدگی پوست بوجود آیند که باز گذاشتن پوست برای وردود باکتری است یا حتی از کفشهایی که اندازه پای شما نیستند یا ناخنهای در حال رشد. بعضی بیماری‌ها از جمله لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز خطر عفونت پا را افزایش می‌دهند. اقدامات ساده مانند مرطوب کردن پوست پا به طور مرتب به صورتی که انعطاف پذیری خود را حفظ کند و به راحتی ترک برندارد می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌ها کمک کند. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا عفونت‌هایی باکتریایی را که اخیرا دارید را پاک می‌کنند اما لازم است که پزشک خود را ببینید تا سریعا برای شما دارو تجویز کند. عفونت‌های قارچی را می‌توان با داروهای ضد قارچ درمان کرد.

ورم پا و مصرف دارو

داروهای ضد بارداری هورمونی و درمانهای جایگزین هورمونی تنها داروهایی نیستند که موجب تورم پا می‌شوند. بنابراین ممکن است بر اثر داروهای دیگر و معمولا بنا به دلایل مختلف باشد. قرصهایی که برای کنترل قند خون در افراد دیاببتی مصرف می‌شوند همچون آواندیا (روزیگلیتازون) یا آکتوز (پیوگلیتازون) خروج سدیم را از بدن سخت‌تر می‌کند که منجر به تورم می‌شود. داروهای قلبی که جزو گشاد کننده‌های مستقیم عروق خونی هستند نیز می‌توانند باعث ایجاد تورم شوند. گشاد کننده عروق به این معنا که این داروها منجر به باز کردن عروق خونی می‌شوند تا جریان خون را آزادتر کند. مثلا لونیتن (مینوکسیدیل) و آپرزولین (هیدرالازین). مسدود کننده‌های کانال کلسیم رگها را با آرام کردن ماهیچه‌ها در دیوار‌ه‌های مویرگ گسترش می‌دهند. این می‌تواند باعث تورم پا نیز شود، همچنان که روی مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتنسین اثر بگذارد که از خارج شدن سدیم از بدن جلوگیری می‌کند. داروهای ذکر شده، داروهای تحت تجویز پزشک هستند اما داروهای بدون نسخه نیز برای تورم مورد سوء ظن هستند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن (ادویل، مورتین) می‌تواند موجب تورم بدتر در افرادی شود که دچار نارسایی قلبی یا کبدی هستند، به دلیل اینکه این داروها موجب می‌شوند بدن سدیم را نگه دارد. داروهای دیگر نیز می‌توانند بدون هیچ دلیل مشخصی موجب تورم در پا شوند. این دارها شامل داروهای ضد تشنج همچون گاباپنیتین، داروهای شیمی درمانی همچون دوستاکسل و سیپلاتین و داروهایی که برای پارکینسون استفاده می‌شوند همچون میراپکس (پرامیپکسول) و رکوئیپ (روپینیرول) هستند.

ورم پا , ورم پا در بارداری , ورم پا بعد از زایمان , ورم پای راست

ورم پا و بیماری لنفودم

لنفودم بیماری است که به هنگامی رخ می‌دهد که مشکلی در سیستم لنفاوی شما بوجود آید، که بخشی از سیستم ایمنی بدن است. مایع لنف گلبولهای سفید خون را برای مبارزه با عفونت به بخشهای مختلف بدن حمل می‌کند. مجموعه‌ای از گره‌های لنفاوی در سراسر بدن شما انتقال این ماده را کنترل می‌کند. اما اگر گره‌های لنفاوی آسیب ببینند یا برداشته شوند، مثلا به هنگام جراحی سرطان، این مایع نمی‌توانند به درستی تخلیه نمی‌شود و موجب تورم می‌شود. در کل، عفونت در پا وقتی اتفاق می‌افتد که گره‌های لنفاوی لگن که کنترل حرکت لنف را در پاهای شما کنترل می‌کنند، آسیب دیده یا از بین رفته‌اند. به گفته دکتر یوهانینگ، عروق لنفاوی بسیار نازک و انعطاف پذیر هستند بنابراین وقتی شما عمل جراحی در ناحیه کشاله ران داشته باشید، حتی با مراقبتهای دقیق جراحی، آنها آسیب می‌بیند و می‌توانند مانع از بازگشت مایع لنفاوی شوند. لنفودم گاهی اوقات یک بیماری ارثی است اما اغلب به بر اثر چاقی، سرطان یا عفونت به وجود می‌آید. اگر مشکوک به ورم پا ناشی از هر یک از این شرایط گفته شده هستید، با پزشک خود مشورت کنید. با این حال، جوراب واریس را امتحان کنید و تا آنجا که ممکن است تحرک داشته باشید. دکتر مارکوسن می‌گوید: ماهیچه‌ها مایع لنف را خارج از کانال‌های لنفاوی پمپ می‌کنند. اگر پاهایتان را بالا ببرید و کمی به اطراف حرکنی کنید، خیلی بیشتر می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

ورم پا و مشکلات قلبی

شما فکر می‌کنید که ربطی به هم ندارند اما پاهای متورم نشانه‌ای غیر معمول از نارسایی احتقانی قلب هستند. نارسایی قلبی به این معنا نیست که قلب شما کار نمی‌کند، فقط قلب نمی‌تواند خون کافی پمپاژ کند. این یعنی خون در وریدها تجمع می‌یابد که منجر به ایجاد مایع می‌شود. محل تورم می‌تواند به شما در رد نقش نارسایی قلبی کمک کند. معمولا تورم در پا به نارسایی سمت راست قلب اشاره دارد و اگر نارسایی قلب دارید، تورم در پاهای شما معمولا بیشتر از تورمی است که به هنگام سرپا ایستادن در کل روز بوجود می‌آید. اگر خیلی این حالت طول بکشد ممکن است منجر به پارگی نیز شود که وقتی رخ می‌دهد که پوست پس از اینکه روی آن فشار وارده شده، تو رفته باقی بماند. دکتر مارکوسن می‌گوید: اگر این وضعیت و کوتاه شدن تنفس با هم باشند به شدت بدتر می‌شود و شما در طول روز بیش از ۵ پوند افزایش وزن پیدا می‌کنید، این باید نگران کننده باشد.

ورم پا و کلیه ها

کلیه‌های شما مسئول تعادل مایعات در بدن و حرکت مایعاتی هستند که سیستم شما به آنها نیازی ندارد. وقتی یک کلیه یا هر دوی آنها به درستی کار نمی‌کنند، شما ممکن است با پای متورم مواجه شوید. دکتر مارکوسن توضیح می‌دهد: در حالت عادی مردم با تورم پا به خانه برمی‌گردند و پای خود را بالا می‌برند و بدن آن مایع اضافی را باز جذب می‌کند و کلیه‌ها فقط آن را بیرون می‌برند. با مشکلات کلیوی، بدن شما برای از بین بردن این مایع دچار مشکل می‌شود، پس این ورم مشخص و چشمگیر است. بسیاری از مردم در نقاط دیگر نیز دچار تورم می شوند مانند دستها و صورت. شما فکر می‌کنید که درمان بیماری کلیه به مشا کمک خواهد کرد اما نه با دیالیز که اغلب برای موارد پیشرفته نارسایی کلیه است. دستگاه‌های دیالیز همچون کلیه‌های مصنوعی هستند که انجام دهنده همان وظایفی هستند که کلیه‌های شما دیگر نمی‌توانند انجام دهند. هر چند با دیالیز هم بدن شما نمی‌تواند مایع کافی را از بدن خارج کند. در این موارد داروها می‌توانند کمک کنند. دکتر مارکوسن می‌گوید: کسانی که مشکلات ناشی از نارسایی قلبی یا کلیوی دارند، مشکلات اغلب با دیورتیک‌ها حل می‌شود، داروهایی که میزان آب و نمک را در ادرار شما افزایش می‌دهند. آنها در اصل به کلیه کمک می‌کند تا مایع را بهتر تخلیه کند.

ورم پا و سیروز کبدی

سیروز کبدی یعنی اینکه کبد زخم‌های گسترده، احتمالا ناشی از هپاتیت یا از نوشیدن زیاد الکل برای سالهای طولانی دارد. جای زخم با جریان خون و در کبد تداخل پیدا می‌کند. این باعث فشار خون بالا در وریدهای ورودی به کبد (به نام افزایش فشار خون ورودی) می‌شود که به طور بالقوه منجر به تورم در هر دو پا و همچنین در شکم (به نام آسیت) می‌شود. سیروز همچنین باعث تولید پروتئینی به نام آلبومین می‌شود که عامل دیگری است که منجر به ورم پا می‌شود. داروها یعنی دیورتیک‌ها و سبک زندگی همچون محدود کردن نمک می‌تواند به کاهش علائم از جمله ورم پا کمک کند. اگر چه کاهش میزان ورم در هر پا یا شکم به کبد شما نمی‌کند اما می تواند حرکت و تنفس را آسان‌تر کند. همیشه این کار تحت نظر پزشک انجام دهید، زیرا افراد مبتلا به نارسایی کبدی باید آب اضافی بدن را به آرامی دفع کنند.

ورم پا و پیاده روی

اگر هر یک ساعت پیاده روی کنید، تجمع مایع را در هر قسمت بدن سخت می‌کند و باعث می‌شود که جریان خون به همه جاهای بدن حرکت کند. هر چیزی که زانوها را حرکت می‌دهد و مچ پای شما را انعطاف بدهد، کمک می‌کند.

ورم پا و مراجعه به پزشک

اگر پاهای شما متورم است و تنفس کوتاه یا درد قفسه سینه دارید به دنبال درمان باشید. اینها می‌تواند نشانه‌های مایع یا لخته خون در ریه‌های شما باشد. در این چند مورد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید: پای متورم شما پس از فشرده شدن کمرنگ می‌شود. پوست شما در ناحیه متورم به نظر کشیده یا شکسته است. درد و تورم شما از بین نمی‌رود.

بیشتر بخوانید : پای پرانتزی ♥ میخچه پا ♥ درد مچ پا ♥ سوزش کف پاالتهاب کف پا

  • مرجان فعلی

برگ گزنه و دیابت

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۴:۴۷ ق.ظ

برگ گزنه و دیابت

گزنه ,گزنه برای مو,گزنه چیست,گزنه خواص,گزنه و دیابت,گزنه به انگلیسی,گزنه+خواص دارویی,گزنه برای دیابت,گزنه برای مو خوبه,گزنه برای موخوره,فواید گزنه برای مو

گزنه , گزنه برای مو , گزنه چیست , گزنه خواص

توضیحاتی در مورد گزنه

گَزَنه (نام علمی: Urtica) نام سردهای از تیرهٔ گزنه‌ایان است. گیاهی علفی و پایا با ساقه‌ای منشعب است. ساقه آن راست و چهارگوش بوده و برگ‌های آن پوشیده از کرک‌های گزنده‌ای است.خواص گزنه برای سلامتی و پوست و مو واقعا شگفت انگیز است. گزنه دوپایه یا گزنه معمولی به دلیل محبوبیتی که در فرهنگ عامیانه در سراسر جهان دارد، به عنوان یکی از داروهایی که در”طب سنتی” به کار می‌رود، شناخته شده‌است. هرچند این گیاه اغلب به عنوان یک علف هرز ریشه‌کن می‌شود. این کار مایه‌ی تاسف است زیرا گزنه فواید فراوانی برای سلامتی دارد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد گزنه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

پراکنش جغرافیایی گزنه

در ایران در ییلاقات اطراف تهران، شمیرانات و در کرج در دامنه‌های البرز، کندوان، پل زنگوله، در مناطق شمالی در مازندران و گیلان درهرزویل و جنگل نودی، عمارلو، راه کبوترچاک به زردچیان، رودبار، آستارا، بندرگز و در آذربایجان در دامنه‌های سهند ،همچنین در دامنه‌های کوه‌های قافلانکو و بزگوش شهرستان مراغه و میانه ، زنقاب، دیلمان وارسباران، لرستان (در کنار رودخانه کشکان) و منطقه سرمشهد کازرون و فراشبند در استان فارس بطور خودرو دیده می‌شود. و در مشهد در روستای زشک این گیاه را به نام محلی (سوگوزو) میشناسند .در منطقه استان گلستان هم نیز مشاهده شده است

خواص دارویی گزنه

مداوای مجاری ادرار (پروستات)، درمان دستگاه تنفسی، کاتاره معده، ضد قند خون، افزایش دهنده گلبول‌های قرمز خون. صرف نظر از جنبه‌های خوراکی که به صورت پخته همانند اسفناج خورده می‌شود و سرشار از مواد معدنی و مغذی است این گیاه حاوی ماده‌ای به نام سکرتین است که بهترین عامل جهت تحریک و به کار انداختن غدد ترشحی هاضمه در معده، روده، کبد، لوزالمعده وکیسه صفرا است. خاصیت مهم دیگر آن کمک به ساخته شدن گلبول‌های سرخ و در نتیجه تنفس مناسب سلول‌های بدن است. ضد اسهال است به ویژه در اسهالهای خطرناک که در هنگام شیوع وبا پیدا می‌شود بکار می‌رود، خونروشها (خون روش بینی، سینه و انواع دیگر) و خلط‌های ناراحت‌کننده (در سرماخوردگی و گرفتگی مجاری تنفسی) را آرام می‌کند. مقوی است و به مادران شیرده جهت زیاد شدن شیر کمک می‌کند وعادت ماهانه زنان را تنظیم می نمایدویاچنان تأثیری دارد که اگر قاعده گی بطور غیرطبیعی قطع شود مجددأ آن را برقرارمی کند. خون را تصفیه کرده و ضدکرم است. استعمال خارجی آن درموارد رماتیسم موفقیت آمیزبوده است. غرغره دهان با فراورده دارویی این گیاه یک ماده ضروری جهت ضدعفونی کردن دهان، رفع ورم و جراحات لثه ومداوای آنژین به‌شمار می‌رود، لوسیون و کمپرس‌های گزنه در مراقبت‌های زیبایی مانندتمیزکردن پوست، از بین بردن آکنه، اگزما و جلوگیری از ریزش موی سر به کارمی رود. برطبق مطالعات وسیع و منابع علمی موجود خاصیت ضد التهابی گیاه گزنه ثابت شده‌است. ترکیبات فنولی و کافئیک اسید موجود در مواد مترشحه برگ گزنه قادر به مهار سنتز اسید آراشیدونیک و متابولیتهایش می‌باشد. اسید فنولیک سنتز لکوترین B4 را نیز مهار می‌کند. امروزه خواص ضد آلرژی گیاه گزنه ثابت شده‌است. به گونه‌ای که این گیاه اثر مهاری بر آنزیمهای لیپواکسیژنازو سیکلواکسیژناز دارد. این دو آنزیم مسئول تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستا گلاندینها و لکوترینها می‌باشد. استفاده از این گیاه در رینیت آلرژیک بسیار مؤثر بوده‌است. بنابر نتایج تحقیقات دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا گزنه به علت دارا بودن ترکیبات آنتی هیستامین و ضد التهابی داروی طبیعی برای بیماری اگزما است. از طرف دیگر پژوهش‌های متخصصان میکروبیولوژی نشان می‌دهد که گیاهان وحشی مانند گزنه به دلیل آنکه در شرایط سخت رشد می‌کنند انرژی بسیار زیادی دارند. ارتعاشات درون سلولی بدن یک انسان سالم ۷۰ مگاهرتز است. این ارتعاشات در سلول‌های یک بافت سرطانی به ۴۰ مگاهرتز کاهش پیدا می‌کند. زمانی که ارتعاشات به زیر ۴۰ مگا هرتز سقوط می‌کند سلول کم‌کم می‌میرد. سلول‌های گوشت مرغ پخته و همبرگر ارتعاشاتی بین ۳ تا ۵ مگا هرتز دارند، در حالی که سبزیجات تازه و جوانه گندم برگ کاهو ۷۰ مگاهرتز ارتعاشات دارند. گیاهان وحشی مانند گزنه انرژی بسیار زیادی دارند زیرا در شرایط سخت رشد می‌کند.

استفاده از گزنه

برگها، سرشاخه‌های گلداروریشه گزنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیراً حلقه‌های پپتیدی ای از عرق گزنه جداسازی شده‌است که نام اختصاری گزلین دارند (ترکیبی از گزنه+انسولین) این حلقه‌ها که اثر ضد دیابت را به آن‌ها نسبت می‌دهند قادرند با روی هم قرار گرفتن ایجاد منفذ(pore) نموده و گلوکز را به درون سلول انتقال دهند. تحقیق فوق در دانشگاه‌های تهران و تورنتو کانادا صورت پذیرفته

طرز تهیه آش گزنه برای چهارشنبه سوری

در مازندران به خصوص در روستاهای جنوب ساری از جمله تاکام و آقامشهد در شب چهارشنبه سوری از شاخه‌های ظریف و نورسته آشی پخته می‌شود که طعم خاص و مطبوعی دارد. این آش مخصوص چهارشنبه سوری است و بر خلاف انتظار طعم تند و گزنده نداشته و کمی شیرین است. ساقه و برگ‌های گزنه به دلیل تیغ‌های سوزن مانند بسیار و خاصیت اسیدی که مانند اره عمل می‌کند در صورت برخورد به پوست بدن سبب گزش پوست و واکنش التهابی پوست شامل تورم، اریتم و خارش می‌شود، برخورد زیاد با این گیاه می‌تواند موجب تب شود. به صورت سنتی برای درمان آن از مالیدن گیاه پلم با نام علمی Sium sisarum استفاده می‌شود. در مازندران اغلب این دو گیاه با هم دیده می‌شوند.

خواص گزنه برای پوست

گزنه به دلیل مزایایی که برای پوست، مو و سلامتی دارد از زمان قرون وسطی شناخته شده‌است. ریشه، برگ، دانه و گل آن دارای مزایای مختلفی هستند و برای درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به این خواص به ترتیب پرداخته می شود. خواص گزنه برای پوست ما انسانها به ظاهرمان اهمیت زیادی می‌دهیم. پوست ما تا حد زیادی در میزان جذابیت ما نقش دارد. برگ‌های گزنه به شیوه‌ای عالی ما را برای به‌دست آوردن پوستی بی‌عیب و نقص کمک می‌کنند. برای استفاده از برگ گزنه جهت بهبود پوست ادامه‌ی مطلب را بخوانید: ۱. به درمان آکنه کمک می‌کند. برگ خشک گزنه برای درمان آکنه و لکه‌های پوست استفاده می‌شود. عصاره برگ خشک گزنه همچنین به عنوان یک تونیک عالی برای پوست چرب و مستعد آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا نه تنها به کاهش آکنه کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود که هیچ زخم یا لکه‌ای از آکنه باقی نماند. ۲. دارای خواص قابض است. برگ گزنه دارای خواص قابض است که به درمان بیماری‌های پوست مانند اگزما، نیش حشرات و آبله مرغان کمک می‌کند. عصاره‌ی آن یا ترکیب روغن تهیه شده با برگ گزنه می‌تواند به صورت موضعی برای درمان اگزما استفاده شود. مطلب مرتبط: خواص اسطوخودوس: ۲۰ فایده اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو ۳. از خواص گزنه خاصیت ضد التهابی است. برگ گزنه دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند برای درمان سوختگی پوست و لکه‌های باقی‌مانده در اثر سوختگی استفاده شود. ۴. اگزما را درمان می‌کند. مصرف منظم چای برگ گزنه به درمان بسیاری از بیماریهای پوستی مانند اگزما کمک می‌کند. نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان چای گزنه در روز بدن شما را از سموم پاک می‌کند و سبب آشکار شدن زیبایی شما می‌شود. شما همچنین می‌توانید تنتور برگ گزنه را به صورت موضعی برای بهبود سریع راش‌هایی که همراه با اگزما هستند، استعمال کنید.

خواص گزنه برای مو

آیا برگ‌های گزنده برای موهای ما نیز مفید هستند؟ بله قطعا همین‌طور است! در این‌جا برخی از خواص گزنه را برای مو می‌بینید: ۵. مشکل ریزش مو را درمان می‌کند. استفاده از گزنه یکی از قدیمی‌ترین درمان‌ها برای مبارزه با ریزش مو است. کپسول گزنه و چای گزنه را می‌توانید برای درمان ریزش مو به صورت خوراکی استفاده کنید، در حالی که ماساژ کف سر با استفاده از روغن گزنه نیز به طور موثری ریزش مو را درمان می‌کند. ۶. به رشد مجدد مو کمک می‌کند. گزنه نه تنها به مبارزه با ریزش مو کمک می‌کند، بلکه در رشد مجدد مو نیز تاثیر مثبتی دارد. برگ گزنه غنی از سیلیکا و گوگرد است. این دو کمک می‌کنند تا موهای شاداب‌تر و سالم‌تری داشته باشید. آب کشیدن مو با عصاره‌ی گزنه و آب موجب رشد مجدد موهای ریخته می‌شود و همچنین به بازیابی رنگ موی اصلی کمک می‌کند. ۷. شوره‌ی سر را درمان می‌کند. پوست سرتان را با روغن نارگیل یا خردل در ترکیب با برگ گزنه‌ی خشک ماساژ بدهید و اجازه بدهید یک شب تا صبح روی سرتان بماند. این یکی از درمان‌های بسیار موثر برای از بین بردن شوره‌ی سر است. آبی که با له کردن برگ گزنه‌ی تازه استخراج می‌شود نیز برای ماساژ پوست سر جهت از بین بردن شوره‌ی سر موثر است.

گزنه و آرتریت

گزنه دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است، و به همین دلیل درمان خوبی برای درد آرتریت محسوب می‌شود. این گیاه مغذی همچنین مشکلات دیگر مرتبط با مفاصل مانند روماتیسم، نقرس، بورسیت و تاندونیت را درمان می‌کند. اگر آب گزنه یا روغن گزنه را روی مفاصل بمالید و ماساژ بدهید درد‌تان کاهش می‌یابد. تنتور گزنه و چای آن به صورت خوراکی نیز به کاهش درد کمک می‌کند.

نحوه مصرف برگ گزنه

برگ گزنه چگونه استفاده می‌شود؟ گزنه را به روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. این گیاه در تهیه‌ی غذا، دارو، درمان پوست و مو، رنگ کردن و غیره استفاده می‌شود. این گیاه در تهیه‌ی چای گزنه، تنتور، سوپ گزنه، پوره‌ی گزنه و چاشنی‌ها استفاده می‌شود. عصاره، تونیک و برگ خشک شده‌ی این گیاه برای درمان‌های زیبایی استفاده می‌شود. گزنه همچنین برای تهیه‌ی بسیاری از کپسول‌ها و قرص‌ها نیز استفاده می‌شود زیرا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. به این ترتیب، اکنون می‌دانید که برگ‌های گزنه‌ی چه فوایدی دارند و چگونه استفاده می‌شود. حالا بیایید نگاهی به عوارض جانبی آن داشته باشیم.

مضرات گزنه

برگ گزنه به دلیل فواید فوق‌العاده‌ای که دارد یک گیاه افسانه‌ای محسوب می‌شود و حتی در فرهنگ عامیانه جوامع مختلف نیز نام آن ذکر شده‌است. اما این گیاه مفید یک سری عوارض و مضرات هم دارد. عوارض جانبی برگ گزنه به طور مستقیم به ترکیب آن با سایر داروها و همچنین وضعیت سلامتی آدم‌ها بستگی دارد. در ادامه مهم ترین عوارض گزنه برشمرده می شود. ۱- بالا بردن فشار خون معروف است که برگ گزنه فشار خون را افزایش می‌دهد. بنابراین ممکن است اثرات نامطلوبی بر افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته باشد. ۲- کم آب کردن بدن این گیاه یک دیورتیک قوی است، که اگر همراه با سایر داروهای دیورتیک مصرف شود، می‌تواند سبب دهیدراته (کم‌آب) شدن بدن شود. ۳- جلوگیری از لختگی خون برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند که برگ گزنه می‌تواند با داروهای رقیق‌کننده‌ی خون تداخل ایجاد کند و از تاثیر آنها برای درمان لخته شدن خون جلوگیری کند. ۴- گزش و سوزش مهم‌ترین چیزی که در هنگام استفاده از برگ گزنه باید در ذهن داشته باشیم، اثرات ناخوشایند ناشی از موهای سوزنی بر روی گیاه است. توصیه می‌شود در هنگام چیدن برگ گزنه برای جلوگیری از بروز این گزش دستکش دست‌تان کنید و لباس‌های آستین بلند بپوشید. برگ‌ها وقتی جوشانده یا خشک می‌شوند، این حالت گزشی را که ایجاد می‌کنند، از دست می‌دهند. سخن پایانی اگر چه این گیاه برای پوست، مو و سلامت کلی بسیار مناسب است، اما کپسول گزنه فقط باید تحت نظارت یک پزشک مصرف شود. استفاده از گزنه در پخت و پز خوب است، اما مصرف بیش از حد آن حتی به صورت سوپ یا چای می‌تواند اثرات نامطلوب داشته باشد. بنابراین، قبل از این‌که استفاده از گزنه را شروع کنید، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

گیاه گزنه

گزنه گیاهی علفی، چند ساله، پایا با ساقه‌ای راست، چهار گوش و منشعب است که ساقه آن به طور راست تا ارتفاع یک متر بالا می‌رود و برگهای آن پوشیده از کرک‌های گزنده است. ساقه این گیاه را نیز پرزها و تارهای مخروطی شکل پوشانده است که در صورت لمس کردن به دست می‌چسبد و موجب خارش و سوزش می‌شود و به همین دلیل آن را گزنه نامیده‌اند. نام‌های دیگر این گیاه، گزما، گزگز، گزنک و قریض است. گزنه معمولا در مناطق متروکه، خرابه‌ها، باغها و نقاط مرطوب به شکل خودرو می‌روید. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه برگها، سرشاخه‌های گلدار، ریشه و دانه آن است و در شمال کشور از برگ‌های آن برای تغذیه استفاده می‌کنند. ترکیبات شیمیایی گزنه شامل تانن، لسیتین، ‌اسید فورمیک،نیترات پتاسیم و کلسیم، ترکیبات آهن، ویتامین C و نوعی گلوکوزید است که پوست را قرمز می‌کند و از سرشاخه‌های این گیاه ماده قرمز رنگی بنام اورتی‌سین استخراج می‌شود. به منظور آشنایی با فواید دارویی، مضرات و خواص گزنه با ما همراه باشید.

طبع و خواص گزنه

گزنه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. برخی خواص دارویی گیاه گزنه عبارتند از: گزنه دستگاه هاضمه را تقویت و ادرار را زیاد می‌کند، رفع خون در ادرار نیز از دیگر خواص گزنه است. گیاه گزنه، برای درمان بیماری قند مفید است، بدین منظور یک فنجان دمنوش گزنه را سه بار در روز میل کنید. برای التیام زخمها و زخم‌های سرطانی از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده می‌شود. از خواص گزنه افزایش شیر در دوران شیردهی است و باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. گزنه در درمان کم خونی موثر است و تعداد گلبول‌های قرمز را زیاد می‌کند. رفع گرفتگی‌های کبد، تقویت نیروی جنسی، رفع اخلاط خونی و برطرف کردن بیماری‌های پوستی از دیگر خواص گزنه است. برای برطرف کردن کهیر از جوشانده گزنه به مقدار سه فنجان در روز میل کنید. دمنوش گزنه روده را پاکسازی و کرم‌های روده را از بین می‌برد. یکی از مهمترین خواص گیاه گزنه جلوگیری از بزرگ شدن غده پروستات در مردان است و نوشیدن دمنوش گزنه به مردان توصیه می شود. گیاه گزنه، سرفه، سل، عفونت مجاری ادرار و ناراحتی‌های روده را از بین می‌برد. گزنه مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند، حتی در بعضی از موارد در صورت استفاده مستمر از آن، موی سر دوباره می‌روید . برای استفاده از این خاصیت 6 گرم سر شاخه‌ها و برگها و ریشه گزنه را به تنهایی و یا با 30 گرم چای کوهی در یک لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد. شبها مقدری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشوئید. همچنین براق کردن و جلا دادن به موها و درمان شوره سر از دیگر خواص گزنه بوده، به این منظور بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید. برای از بین بردن زگیل، ضماد برگ‌های تازه آنرا روی زگیل بمالید . برای پاک کردن مثانه، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه همراه با ریشه شیرین بیان استفاده می‌شود. از فواید مصرف گزنه، کاهش درد نقرس است. برای برطرف کردن ناراحتی های زنانه قبل از عادت ماهیانه از چای گزنه استفاده کنید. همچنین این چای ناراحتی‌های کلیه را برطرف و کرم معده و روده را می‌کشد. ضماد برگ گزنه، دردهای عضلانی را تسکین و برای برطرف کردن درد رماتیسم مفید است.

عوارض گزنه

گزنه اگر بیش از حد استفاده شود ممکن است برای روده‌ها و کلیه‌ها مضر باشد، بنابراین بهتر است با صمغ عربی و کتیرا خورده شود. مقدار مصرف بیش از 10 گرم در روز از گیاه گزنه، ممکن است باعث بند آمدن ادرار و احتباس مایعات بدن شده و به تبع منجر به کاهش عملکرد قلب و کلیه گردد. زنان باردار و کودکان باید از مصرف آن خودداری کنند. از شایعترین مضرات گزنه، تحریک معده است و احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک نیز در افراد حساس وجود دارد. از آنجا که گیاه گزنه، حاوی مقادیری از تانن می‌باشد، مصرف همزمان گیاه گلدار شامل برگ‌ها یا ریشه با غذاهای حاوی آهن ممکن است باعث کاهش جذب آهن شود.

بیشتر بخوانید : برگ زیتون ♥ ارزن ♥ گراس ♥ کالاندولاسرخالو

  • مرجان فعلی

داروی عفونت مثانه در مردان

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۰۹ ق.ظ

داروی عفونت مثانه در مردان

عفونت مثانه ,عفونت مثانه در زنان,عفونت مثانه در مردان,عفونت مثانه در بارداری,عفونت مثانه به انگلیسی,عفونت مثانه علائم,عفونت مثانه در کودکان,عفونت مثانه چیست

عفونت مثانه , عفونت مثانه در زنان , عفونت مثانه در مردان , عفونت مثانه در بارداری

توضیحاتی در مورد عفونت مثانه

عفونت دستگاه ادراری (UTI یا Urinary tract infection) نوعی عفونت باکتریایی است که بر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد. هنگامی که عفونت دستگاه ادراری تحتانی را مبتلا می‌کند سیستیت ساده (عفونت مثانه) نامیده می‌شود و هنگامی که بر دستگاه ادراری فوقانی تأثیر می‌گذارد به آن پیلونفریت (عفونت کلیه) گفته می‌شود.علائم مربوط به دستگاه ادراری تحتانی عبارتند از دفع ادرار همراه با درد یا تکرر ادرار یا اضطرار برای ادرار (یا هر دو)، در حالی که علائم مربوط به پیلونفریت عبارتند از تب و درد پهلو به همراه علائم مربوط به عفونت دستگاه ادراری تحتانی. این علائم در افراد مسن یا بسیار کم سن و سال ممکن است مبهم یا نامشخص باشند. عامل اصلی هر دو نوع عفونت مذکور اشرشیا کلی است، با این حال ندرتاً باکتری‌های دیگر، ویروسها یا قارچ نیز ممکن است موجب آن شوند. عفونت‌های دستگاه ادراری معمولاً در زنان نسبت به مردان بیشتر رخ می‌دهد، چرا که نیمی از زنان در طول زندگی خود حداقل به یک عفونت مبتلا می‌شوند. بروز مجدد بیماری امری شایع است. عوامل خطرساز عبارتند از: آناتومی بدن زنان، مقاربت جنسی و سابقه خانوادگی. پیلونفریت در صورت بروز معمولاً پس از عفونت مثانه ظاهر می‌شود، اما ممکن است ناشی از عفونت منتقله از راه خون نیز باشد. تشخیص این بیماری در زنان سالم و جوان تنها بر اساس علائم امکان‌پذیر است. در افرادی که علائم آن‌ها مبهم است، ممکن است تشخیص بیماری مشکل باشد زیرا ممکن است باکتری‌ها وجود داشته باشد، اما عفونتی مشاهده نشود. در موارد پیچیده یا در صورتی که درمان با شکست مواجه شود، ممکن است کشت ادرار مفید باشد. در افراد مبتلا به عفونت‌های مکرر، می‌توان از دوز پایین آنتی بیوتیکها به‌عنوان اقدام پیشگیرانه استفاده کرد. در موارد غیرپیچیده، عفونت‌های دستگاه ادراری را می‌توان به‌راحتی با مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره کوتاه درمان کرد، اگرچه مقاومت در برابر بسیاری از آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان این بیماری در حال افزایش است. در موارد پیچیده، ممکن است لازم باشد دوره‌های درمان طولانی‌تر شوند یا نیاز به تزریق آنتی بیوتیک وریدی باشد، و در صورتی که علائم در طی دو یا سه روز بهبود پیدا نکرد، لازم است آزمایش‌های تشخیصی بیشتری انجام گردد. در زنان، عفونت‌های دستگاه ادراری شایع‌ترین شکل عفونت‌های باکتریایی است و هر سال ۱۰٪ به میزان عفونت‌های دستگاه ادراری افزوده می‌شود. در این مطلب از سایت جسارت در مورد عفونت مثانه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

عفونت مثانه در کودکان

در کودکان خردسال، ممکن است تنها علامت عفونت دستگاه ادراری (UTI) تب باشد. به دلیل فقدان علائم واضح‌تر، وقتی دختران کوچکتر از دو سال یا پسران ختنه نشده کوچکتر از یک سال دچار تب می‌شوند، بسیاری از انجمن‌های پزشکی توصیه می‌کنند که کشت ادرار صورت بگیرد. . ممکن است نوزادان خوب غذا نخورند، استفراغ کنند، بیشتر بخوابند، یا نشانه‌های یرقان را از خود نشان دهند.در کودکان بزرگتر، ممکن است دوباره بی‌اختیاری ادرار (از دست دادن کنترل مثانه) رخ دهد

عفونت مثانه در سالمندان

علائم دستگاه ادراری غالباً در سالمندان مشاهده نمی‌شود. نشانه‌های مذکور ممکن است مبهم و همراه با بی‌اختیاری باشد، و تنها علائم موجود تغییر در وضعیت ذهنی یا خستگی باشد. گرچه در برخی موارد نخستین نشانه‌ای که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی با آن مواجه می‌شود عفونت خونی یا عفونت در خون است. این واقعیت که بسیاری از افراد مسن پیشاپیش دچار بی‌اختیاری یا زوال عقل شده‌اند ممکن است کار تشخیص را پیچیده‌تر کند

تشخیص عفونت مثانه

در موارد روشن، می‌توان تنها بر اساس علائم نسبت به تشخیص و درمان اقدام کرد و نیازی به تأیید بیشتر از طریق آزمون‌های آزمایشگاهی نیست.در موارد پیچیده یا مشکوک، ممکن است تأیید تشخیص از طریق آنالیز ادرار و جستجو به‌دنبال حضور نیتریت در ادرار، سلولهای سفید خون (لکوسیت‌ها)، یا لکوسیت استراز مفید باشد. یکی دیگر از آزمایش‌ها، یعنی آزمایش میکروسکوپی ادرار به دنبال حضور سلول‌های قرمز خون، سلول‌های سفید خون، یا باکتری می‌گردد. کشت ادرار در صورتی مثبت تلقی می‌شود که تعداد کلنی‌های باکتریایی بزرگتر یا مساوی به ۱۰۳ واحد تشکیل‌دهنده کلنی در هر میلی‌لیتر ارگانیسم متداول در دستگاه ادراری باشد. حساسیت آنتی بیوتیکی را نیز می‌توان با این کشت آزمایش کرد، و از این حیث در انتخاب درمان آنتی بیوتیکی مفید است.با این حال ممکن است درمان آنتی بیوتیکی در زنانی که نتیجه کشت آن‌ها منفی است باز هم به بهبود منجر شود. چرا که علائم می‌توانند مبهم باشند و تشخیص بیماری می‌تواند در افراد مسن بدون آزمایش‌های قابل اعتماد مربوط به عفونت‌های دستگاه ادراری، مشکل باشد

تشخیص عفونت مثانه در کودکان

برای تشخیص وجود عفونت دستگاه ادراری در کودکان، باید نتیجه کشت ادرار مثبت باشد. از آنجا که مسئله آلودگی بسته به روش جمع‌آوری مورد استفاده مشکل‌آفرین است، بنابراین آستانه ۱۰۵ CFU/mL جهت نمونه تهیه شده به روش «تمیز گرفته شده» از ادرار میانی، آستانه ۱۰۴ CFU/mL جهت نمونه‌های تهیه شده از سوند، و آستانه ۱۰۲ CFU/mL جهت نمونه‌گیری سوپراپوبیک (نمونه‌ای که به‌طور مستقیم با سوزن از مثانه کشیده می‌شود) مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان بهداشت جهانی استفاده از «کیسه‌های ادرار» برای جمع‌آوری نمونه را با توجه به میزان بالای آلودگی در هنگام کشت توصیه نمی‌کند، و در کسانی که آموزش ادرار کردن در توالت را ندیده‌اند، سوندگذاری ترجیح دارد. برخی سازمان‌ها نظیر آکادمی اطفال آمریکا استفاده از اولتراسوند کلیوی و دفع سیستویورتروگرام (تماشای مجرای خروجی مثانه و کیسه مثانه فرد با استفاده از اشعه ایکس در حین ادرار کردن وی) را برای تمام کودکان کوچکتر از دو سال که عفونت دستگاه ادراری داشته‌اند توصیه می‌کنند.با این حال، به این دلیل که حتی در صورت تشخیص وجود بیماری درمان مؤثری وجود ندارد، سایر سازمان‌ها نظیر مؤسسه ملی تعالی بالینی تصویربرداری متداول را تنها برای کودکان دارای سن کمتر از شش ماه یا کسانی که نتایج آن‌ها غیرمعمول است، توصیه می‌نمایند

عفونت مثانه در ایالات متحده

در ایالات متحده، عفونت دستگاه ادراری علت حدود هفت میلیون مراجعه به مطب، یک میلیون مراجعه به بخش اورژانس، و صد هزار بار بستری شدن در بیمارستان در طی هر سال است. هزینه درمان این عفونت‌ها هم به لحاظ زمان از دست رفته در سر کار و هم هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی چشمگیر است.در ایالات متحده هزینه‌های درمان مستقیم به میزان ۱٫۶ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود

عفونت مثانه در بارداری

عفونت‌های دستگاه ادراری به علت افزایش خطر ابتلا به عفونت کلیه در دوران بارداری بیشتر نگران‌کننده است. در دوران بارداری، سطح بالای پروژسترون خطر کاهش تون عضلات حالب و مثانه را افزایش داده و منجر به افزایش احتمال برگشت ادرار به حالب و به سمت کلیه‌ها می‌شود.گرچه در زنان باردار خطر ابتلا به باکتریوری بدون علامت افزایش نمی‌یابد، اما در صورتی که باکتریوری وجود داشته باشد خطر ابتلای آن‌ها به عفونت کلیه ۲۵–۴۰٪ است. بنابراین اگر آزمایش ادرار نشانه‌ای از وجود عفونت را نشان دهد – حتی اگر علائم دیگر وجود نداشته باشد – توصیه می‌شود درمان صورت بگیرد.به‌طور معمول از سفالکسین یا نیتروفورانتوئین استفاده می‌شود، زیرا به‌طور کلی این داروها برای دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند. عفونت کلیه در دوران بارداری ممکن است ناشی از تولد زودرس یا پره اکلامپسی باشد (حالت فشار خون بالا و اختلال در عملکرد کلیه در طی بارداری می‌تواند منجر به تشنج شود).

عفونت مثانه چیست

سیستیت (به انگلیسی: Cystitis) یا در اصطلاح عام عفونت مثانه و در واقع التهاب در مثانه به علت جایگزینی و رشد عامل بیماری‌زا در آن و ایجاد عفونت است. شایع‌ترین عامل سیستیت باکتری گرم‌منفی است. علائم شایع بیماری سوزش ادرار، تکرر ادرار، احساس فوریت دفع ادرار و گاه احتباس ادراری است. تشخیص قطعی ازطریق بررسی ادرار و کشت آن است. درمان با آنتی‌بیوتیک‌های متناسب با عامل بیماری است. درصورت عدم درمان ممکن است عفونت به سایر نواحی گسترش یابد و مثلاً موجب پیلونفریت شود.

عفونت مثانه نوعی عفونت مجاری ادراری

عفونت مثانه (عفونت ادراری) نوعی عفونت مجاری ادراری است، و می‌تواند به کلیه‌ها و غدد پروستات نیز سرایت کند. این بیماری بیشتر زنان بین ۲۰ تا ۵۰ سال را مبتلا می‌کند. زنان باردار نیز ممکن است از این مشکل رنج ببرند. هر چند این بیماری در زنان بسیار شایع است، اما می‌تواند مردان را نیز به خاطر مقاربت با زنان آلوده یا به خاطر داشتن مقاربت مقعدی با آنها مبتلا کند. در موارد حاد، همیشه توصیه می‌شود که با یک پزشک مشورت کنید، اما عفونت مثانه را با بعضی از درمان‌های خانگی ساده هم می‌توان معالجه کرد.

علت عفونت مثانه

وقتی باکتری به مجاری ادراری حمله می‌کند، باعث عفونت مثانه یا عفونت ادراری می‌شود. زنان هم به خاطر کوتاه بودن مجرای ادرارشان دچار عفونت در مثانه می‌شوند. در مردان، این بیماری بیشتر به خاطر رابطه‌ی جنسی با یک زن آلوده بروز می‌کند. دیافراگم ضد بارداری و یا عوامل اسپرم کش نیز دلایل دیگری برای عفونت مثانه یا عفونت ادراری هستند. دیگر علل این بیماری عبارتند از: – دیابت – ام. اس. – آسیب نخاعی – مقاربت مقعدی (در مردان) – بهداشت نامناسب – دوش واژینال – کم شدن آب بدن – نگه داشتن ادرار – وراثت – بزرگ شدن پروستات یا سنگ کلیه

علائم عفونت مثانه

بعضی از علائم معمول و غیر معمول عفونت‌ مثانه عبارتند از: – ادرار کردن دردناک – ادرار کردن مکرر – نیاز ناگهانی به دفع ادرار – درد مثانه – دفع غیر ارادی ادرار – احساس سوزش در هنگام ادرار – ظاهر شدن خون در ادرار – برخاستن بوی تند از ادرار – تب – لرز – نفخ و ناراحتی – احساس خستگی – احساس فشار در قسمت تحتانی شکم

درمان خانگی عفونت مثانه

در اینجا بعضی از راه‌حل‌های موثر و طبیعی خانگی برای عفونت مثانه که ارزان، بی‌ضرر و آسان هستند به شما ارائه می‌شود. ۱. آب فراوان بنوشید: این بهترین درمان برای عفونت مثانه است. آب عامل پاک‌کننده عالی است و به دفع باکتری‌های مضر در قالب ادرار رقیق شده کمک می‌کند. بنابراین برای خلاص شدن سریع از عفونت مثانه به میزان زیادی آب بنوشید. ۲. جوش شیرین: جوش شیرین یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درد عفونت مثانه است. فقط لازم است یک قاشق مربا خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنید، و آن را بنوشید. این درمان را روزانه تکرار کنید تا علائم به طور کامل فروکش کنند. ۳. آب ذغال اخته: آب ذغال اخته یک درمان خانگی موثر برای جلوگیری از عفونت مثانه در زنان باردار است. ذغال اخته حاوی آنزیم‌هایی است، که واقعا در درمان عفونت مثانه مفید هستند. بنابراین، نوشیدن آب ذغال اخته به شما اجازه خواهد داد به سرعت از شر عفونت مثانه خلاص شوید. نکته- اگر شما یا یکی از افراد خانواده‌تان سابقه‌ی سنگ کلیه دارید، یا اگر برای رقیق شدن خون دارو مصرف می‌کنید از نوشیدن آب ذغال اخته پرهیز کنید. ۴. سرکه‌ی سیب: خودتان را در آب حاوی سرکه‌ی سیب شستشو دهید. این کار به میزان زیادی احساس سوزشی را که هنگان ادرار کردن به خاطر عفونت مثانه به وجود می‌آید کاهش می‌دهد. ۵. ماست: خوردن ماست نیز سودمند است چون شامل اسیدوفیلوس است، که به درمان عفونت مثانه کمک می‌کند. ۶. کیسه‌ی آب گرم: به منظور رهایی از درد ناشی از عفونت مثانه، از یک کیسه‌ی آب گرم بر روی ناحیه شکم استفاده کنید.

پیشگیری از عفونت مثانه

– مصرف آب یا سایر مایعات را افزایش دهید. – از نوشیدن نوشابه، الکل، چای و قهوه اجتناب کنید. – بهداشت را رعایت کنید. – همیشه پس از توالت کردن خودتان را از جلو به عقب تمیز کنید(در مورد خانم ها). – پس از داشتن رابطه جنسی ادرار کنید. – جلوی ادرارتان را نگه ندارید. – لباس زیر نخی بپوشید. – دوش بگیرید و از استفاده از وان حمام اجتناب کنید. – از دوش واژینال اجتناب کنید و از سایر محصولات زنانه استفاده کنید. – از استفاده از تامپون (پنبه‌ی قاعدگی) اجتناب کنید، به جای آن از دستمال‌های بهداشتی استفاده و مدام آن را عوض کنید.

عفونت مثانه و سرکه سیب

سرکه سیب دارای منبع غنی پتاسیم، آنزیم و دیگر مواد مفید است که ممکن است مانع توسعه یا تکثیر باکتری عفونت مثانه شود. افرادی که از عفونت مثانه رنج می‌برند ممکن است از سرکه سیب به عنوان آنتی بیوتیک جهت درمان عفونت مصانه استفاده نمایند. مواد لازم: سرکه سیب: دو قاشق غذاخوری آب: یک لیوان آب لیمو و عسل دستورالعمل: ابتدا سرکه سیب را به آب بیافزائید. در ادامه می‌توانید چند قطره آب لیمو به محلول حاصل اضافه کنید و با عسل آن را شیرین نمائید ترکیب حاصل را به خوبی مخلوط کنید و دو بار در روز به مدت چندین روز از آن بنوشید.

عفونت مثانه و  آناناس

 آناناس دارای آنزیمی به نام بروملین است که خواص ضد التهابی داشته که مصرف آن موجب کاهش علائم عفونت مثانه می‌شود. شما باید به طور منظم یک پیاله آناناس بخورید؛ همین امر مانع عفونت مثانه می‌شود. استفاده از آب آناناس نیز می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد. شما باید از آناناس تازه استفاده نمائید در حالی که آناناس کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده است.

عفونت مثانه و آب جعفری

به غیر از این واقعیت که مصرف آب جعفری پس از شام بدن شما را راحت می‌نماید، می‌تواند عفونت مثانه را از بین برده و به فرآیند درمان با کار نمودن به عنوان یک مدر (مدر یا ادرار آور ماده خوراکی یا دارویی را گویند که موجب افزایش حجم ادرار انسان شود) کمک نماید. در حقیقت، مدر بودن جهت درمان بسیاری مشکلات به کار می رود و منجر به بالا رفتن مقدار سدیم می‌شود که کلیه ها از طریق ادرار دفع می‌نمایند. مواد لازم برای تهیه آب جعفری: دو قاشق غذاخوری جعفری خشک یا یک پیمانه جعفری تازه یک تا دو لیوان آب دستورالعمل: ابتدا آب را بجوشانید. سپس مقداری جعفری تازه به آن بیافزائید. باید حرارت را کم کنید تا ترکیب حاصل به طور پیوسته بجوشد و اجازه دهید برگ‌ها به مدت 6 تا 10 دقیقه آب را جذب نمایند. حال برگ‌ها را بیرون آورید. در نهایت می‌توانید دمنوش حاصل را فورا بنوشید. اگر در فصل تابستان قصد استفاده از این ترکیب را دارید می‌توانید برای طراوت جعفری آن را در یخچال بگذارید.

بیشتر بخوانید : سرطان مثانه ♥ سنگ مثانه ♥ التهاب مثانه ♥ عفونت های ادراریعفونت قارچی واژن

  • مرجان فعلی

درد آپاندیس در کدام سمت است

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰ ب.ظ

درد آپاندیس در کدام سمت است

درد آپاندیس ,درد آپاندیس کجاست,درد آپاندیس چقدر طول میکشد,درد آپاندیس در بزرگسالان,درد آپاندیسیت,درد آپاندیس در بارداری,درد آپاندیسیت چگونه است

درد آپاندیس , درد آپاندیس کجاست , درد آپاندیس چقدر طول میکشد , درد آپاندیس در بزرگسالان

توضیحاتی در مورد درد آپاندیس

آپاندیس زائده‌ای کوچک و شبیه کرم است که به ابتدای روده بزرگ چسبیده است. این عضو حاوی مجموعه‌ای از سلول‌های دفاعی بدن است که البته نقش شناخته‌شده‌ای در دفاع عمومی بدن ندارد. آپاندیسیت در اثر التهاب و ورم (عفونت) آپاندیس ایجاد می‌شود.در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد آپاندیس صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد آپاندیس و جراحی

آنچه این عضو را مهم می‌کند این است که به دلایلی ممکن است دچار التهاب و ورم شده و باعث عفونت موضعی یا وسیع شکمی شود. شروع آپاندیسیت (التهاب و عفونت آپاندیس) علائم کمی دارد. درد در وسط شکم است و گاهی کم و زیاد می‌شود. در این مرحله بیمار بی‌اشتهاست، ولی می‌تواند کارهایش را انجام دهد. پس از چند ساعت درد شدیدترشده و به تدریج بیشترین شدت درد در قسمت پایینی و راست شکم احساس خواهد شد. در این مرحله تهوع ایجاد می‌شود، ولی استفراغ چندانی وجود ندارد. گرچه آپاندیسیت در همه سنین شایع است، ولی در نوجوانی بیشترین شیوع را دارد و از هر هزار نوجوان، دو نفر را در سال مبتلا می‌کند. علت این بیماری، بسته‌شدن لوله باریک داخل زائده آپاندیس است که می‌تواند به التهاب و تورم این زائده منتهی‌شده و موجب عفونت شود. برخی افراد تصور می‌کنند که آنتی بیوتیک ها می‌توانند التهاب آپاندیس را درمان کنند. اما در واقع آپاندیسیت فقط با جراحی درمان می‌شود و آنتی بیوتیک ها نیز در بهبودی فرد بیمار، پس از جراحی موثرند.

تشخیص درد آپاندیس

نکته مهم در مورد آپاندیسیت این است که باید از بیماری‌های مشابه افتراق داده شود. بر خلاف تصوراتی که به تازگی ایجاد شده، معاینه و سیر بیماری مهم‌ترین راه این‌ افتراق است و سونوگرافی گرچه کمک‌کننده است، ولی اگر بخواهیم جای معاینه و مصاحبه پزشک و بیمار را بگیرد بسیار گمراه‌کننده خواهد بود. با چند مثال این موضوع روشن‌تر خواهد شد: 1‌-بیماری که درد در قسمت پایینی و راست شکم دارد، ولی چند روز متوالی این درد را داشته است به احتمال زیاد مبتلا به آپاندیسیت نیست، زیرا آپاندیسیت در مدت کوتاهی ـ حداکثر 48 ساعت ـ به طول انجامیده و اگر جراحی نشود سیر بدی پیدا می‌کند. چنین دردهایی می‌تواند نتیجه عفونت‌های لگنی در خانم‌ها باشد یا در اثر بیماری‌های التهابی روده مثل کرون ایجاد شده باشد. 2- تب ملایمی در سیر بیماری ایجاد می‌شود، ولی تب شدید که بیشتر از 5/38 درجه باشد می‌تواند نشانه یک‌بیماری عفونی مثل آبسه‌های شکمی باشد. 3- پرسیدن زمان شروع آخرین عادت ماهیانه در زنان بسیار مهم است. حاملگی خارج رحمی گاهی علائمی دقیقا شبیه آپاندیسیت خواهد داشت و تاخیر عادت ماهیانه می‌تواند آن را مشخص کند. 4- در دختران جوان، اواسط دوره عادت ماهیانه یعنی حدود دو هفته بعد از تاریخ آخرین عادت، ممکن است در محل تخمدان راست یعنی دقیقا جای آپاندیس، دردی مشابه آپاندیسیت ایجاد شود. این درد ساعاتی بعد برطرف ‌شده، ولی ماه بعد تکرار می‌شود و این نکته مهمی در افتراق خواهد بود. 5- علاوه بر معاینه و شرح حال، آزمایش خون و ادرار هم به تشخیص کمک می‌کند. آزمایش ادرار باعث می‌شود بیماری‌ هایی مثل سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری که می‌تواند علائم آپاندیسیت را تقلید کند، تشخیص داده شود. سنگ کلیه باعث می‌شود خون در ادرار ظاهر شود و عفونت ادراری هم باعث ظهور گلبول‌های سفید و باکتری فراوان در ادرار می‌شود.

علل درد آپاندیس

علل انسداد مجرای آپاندیس ممکن است این موارد باشند: * به وسیله مواد مدفوعی، انگل ها و یا رشد بیش از حد سلول های دهانه آپاندیس * بزرگ شدن بافت لنفاوی دیواره آپاندیس در اثر عفونت در دستگاه گوارش یا در نقاط دیگر بدن * بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسروز (کولیت زخمی) * وارد شدن آسیب و ضربه به شکم

درد آپاندیس و خطر عفونت آن

آپاندیس متورمی که پر از مایع و چرک است، ممکن است خونرسانی را متوقف کند. با توقف خونرسانی دیواره‌ی آپاندیس ضعیف می‌شود و برخی اوقات پاره می‌شود. با پاره شدن آپاندیس، چرک در شکم منتشر می‌شود و ممکن است حفره‌ی شکم را عفونی کند و یا آبسه‌ی شکمی ایجاد کند. در برخی بیماران مانند بچه‌ها، سیر ایجاد آن سریع است و از زمان ایجاد درد و سوراخ شدن آپاندیسیت چند ساعت بیشتر طول نمی‌کشد. تشخیص بیماری در افراد مسن و زنان باردار نیز مشکل تر است.

تشخیص بالینی درد آپاندیس

تشخیص آپاندیسیت بیشتر بالینی است و در صورتی که علایم واضح باشند ممکن است پزشک تصمیم به جراحی فوری بگیرد، زیرا در صورت تاخیر، خطر پارگی آپاندیس افزایش می‌یابد. در صورت نیاز پزشک برای تشخیص از آزمایش خون و شمارش گلبول های سفید، عکس رادیوگرافی، سونوگرافی و حتی لاپاروسکوپی استفاده می‌کند.

التهاب و درد آپاندیس

اگر التهابی در نزدیکی قسمت های پایینی شکم خود احساس می کنید ممکن است آپاندیسیت (ورم آپاندیس) باشد. این حالت معمولا در افرادی بین سنین ۳۰- ۱۰ سال و بچه های زیر ۱۰ سال و زنان بالای ۵۰ سال رخ می دهد. اگردچار درد آپاندیس شده‌اید، احتمالا نیاز به جراحی برای برداشتن آپاندیس (کیسه کوچکی در انتهای روده کوچکتان دارید). این وضعیت یک فوریت پزشکی است بنابراین مهم است که بدانیم چگونه علائم درد آپاندیس را تشخیص دهیم.

علائم درد آپاندیس

در صورتی که چندین نشانه از علائم زیر را داشتید فورا به یک مرکز اورژانس بروید. تب بالای ۳۸ درجه درد پشت کاهش اشتها حالت تهوع و استفراغ اسهال و یا یبوست ادرار دردناک درد در مقعد، پشت و یا شکم . رایج ترین نشانه دردهای کند و آرام نزدیک ناف است که به تدریج به طرف سمت راست و پایین شکم کشیده می شود. اگر با چک کردن خود متوجه نمونه هایی از آنها شدید زمان آن است که با پزشک صحبت کنید و یا به بیمارستان بروید. تاخیر در فرآیند رسیدگی و درمان احتمال پاره شدن آپاندیس را افزایش داده که برایتان خطرناک است. شما معمولا متوجه علائمی به مدت ۱۸ – ۱۲ ساعت می شوید، اما ممکن است حدود یک هفته نیز طول بکشد و با گذشت زمان شدید تر شوند. علائم درد آپاندیس شامل موارد زیر هستند: کاهش اشتها مشکلات معده مانند حالت تهوع، اسهال، یبوست به ویژه اگر همراه استفراغ های مکرر باشند. اگر دمای بدن تان بالای ۳۸ درجه سانتی گراد است و علائم دیگری دارید نیز فورا به بیمارستان بروید. احساس لرز و سرما درد پشت ناتوانی در دفع گاز معده ادرار دردناک استفراغ قبل از شروع درد های شکمی درد تیز و شدید و یا کند و آرام در مقعد، پشت، بالا و یا زیر شکم خود. تفاوت علائم درد آپاندیس با ورم معده و روده ویروسی این است که درد در آپاندیسیت عمومی بوده و تنها در معده و روده نمی باشد.

درد آپاندیس و درد شکمی

در بیشتر بزرگسالان، آپاندیس در طرف راست شکم و پایین آن بین ناف و استخوان باسن واقع شده است. توجه داشته باشید که این محل در مورد زنان باردار ممکن است متفاوت باشد. این درد تند و تیز از قسمت ناف ۲۴ – ۱۲ ساعت پس از بروز علائم، به سمت آپاندیس حرکت می کند. دردی فزاینده و تصاعدی که هر لحظه قوی تر شده و نیاز به مراجعه به اورژانس دارد.

درد آپاندیس و فشار به شکم

اگر حتی لمس کردن شکمتان برایتان دردناک است به ویژه قسمت پایین شکم، حتما به فوریت های پزشکی بروید. ممکن است زمانی که قسمت های پایین شکم را فشار می دهید احساس درد کنید. به دنبال دردهای ارتجاعی و برگشت پذیر باشید. اگر قسمت پایین سمت راست شکمتان را با دست فشار داده و سپس سریعا دستتان را بردارید و درد شدیدتری احساس کنید ممکن است آپاندیسیت بوده و نیاز به فوریت پزشکی دارید.

درد آپاندیس و نفخ

وقتی که شکمتان را فشار می دهید آیا انگشتانتان کمی در شکم فرو می رود؟ و یا احساس سفتی غیر معمول دارید؟ اگر مورد دوم است احتمالا نفخ تان به درد آپاندیس تبدیل شده و از نشانه های آن است. اگر دردهای شکمی دارید اما حالت تهوع و کاهش اشتها ندارید، ممکن است آپاندیسیت نباشد. دلایل زیادی برای دردهای شکمی وجود دارد که نیازی به فوریت های پزشکی ندارد. اگر تردید و شبهه دارید در صورتی که دردی بیش از سه روز طول کشید می توانید به پزشک مراجعه کنید.

درد آپاندیس در بارداری

در زنان باردار درد آپاندیس ممکن است در جای متفاوتی باشد چرا که در بارداری آپاندیس بالاتر می رود. در بچه های دو ساله و یا کوچکتر دردهای شکمی معمولا در قسمت های پایین تر و همراه با استفراغ و ورم شکم است. کودکان نوپا که به آپاندیسیت دچار می شوند گاهی اوقات سختی در بلع دارند و ممکن است حتی از خوردن خوراکی های مورد نظرشان اجتناب کنند.

درد آپاندیس در کودکان

در بچه های بزرگتر درد از ناحیه ناف شروع شده به سمت پا و پایین شکم می رود و در صورتی که کودک دراز بکشد دردش بهتر نمی شود اما اگر کودک حرکت کند ممکن است بدتر نیز بشود. در کودکان اگر آپاندیس بترکد ممکن است متوجه تب بالایی شوید.

آپاندیسیت چیست

اگر در ناحیه زیرین شکمی احساس تورم و التهاب می کنید، این احتمال وجود دارد که دچار آپاندیسیت شده باشید. آپاندیس زائده ی در روده بزرگ است که به التهاب و عفونت در این ناحیه آپاندیسیت گفته می شود. این بیماری معمولا در افراد بین سنین 10 تا 30 سال بیشتر شایع است. از آنجایی که آپاندیسیت یک وضعیت پزشکی اورژانس محسوب می شود، تشخیص سریع و به موقع علائم و اقدامات سریع پزشکی بسیار اهمیت دارد. گام های پیش رو به شما کمک می کند که درد آپاندیس را به خوبی نسبت به دیگر درد های ناحیه شکمی تشخیص دهید و با آگاهی بیشتر اقدامات لازم را هرچه سریعتر انجام دهید.

علائم خاص درد آپاندیس

علائم دیگری نیز هستند که چندان شایع نیستند اما اگر چندین نشانه مختلف مرتبط با آپاندیسیت بروز کرد، زمان آن فرا رسیده که هزچه سریعتر به دکتر یا بیمارستان مراجعه کنید. تاخیر در این موضوع احتمال پارگی آپاندیس را افزایش می دهد و می تواند به صورت جدی زندگی شما را به خطر بیندازد. علائم بیماری معمولا در 12 تا 18 ساعت بروز می کنند، اما این احتمال نیز وجود دارد که در طی یک هفته بر شدت این علائم افزوده شود. این علائم عبارتند از: کاهش اشتها مشکلات سیستم گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال یا یبوست همراه با استفراغ های مکرر. تب: به طور کلی تب می تواند یکی از علائم بیماری آپاندیسیت باشد. اگر بیش از 40 درجه تب دارید فورا به بیمارستان مراجعه کنید. اگر تب 38 درجه با علائم دیگر همراه باشد نیز باید هرچه سریعتر خود را به بیمارستان برسانید. احساس سرما و لرز درد پشت ناتوانی در خروج گاز معده تنسموس: احساس نیاز و اضطرار برای خالی کردن محتوای روده در جهت بهبود وضعیت توجه داشته باشید که بسیاری از این علایم با بیماری رایج دیگری به نام گاستروانتریت (عفونت و التهاب ویروسی معده و روده کوچک) مشابهت دارد. با این تفاوت که درد ناحیه شکم در این بیماری بر خلاف آپاندیسیت کلی است و مشخص نیست. علاوه بر علائمی که در لیست بالا آورده شده است، ممکن است علائم دیگری نیز تجربه کنید که کمتر به آپاندیسیت مرتبط هستند. ادرار دردناک استفراغ پیش از آغاز درد ناحه شکمی. درد مبهم یا تیز در قسمت بالایی یا زیرین ناحیه شکمی، درد پشت یا درد در ناحیه مقعدی. 

درد آپاندیس در بزرگسالان

در بیشتر بزرگسالان محل آپاندیس در قسمت زیرین و سمت راست شکم واقع شده است. معمولا در ناحیه یک سوم مسیر بین ناف و استخوان برآمده لگن. توجه داشته باشید که این محل در زنان باردار ممکن است متفاوت باشد. به مسیر درد توجه کنید. این درد تیز و شدید ممکن است طی 12 تا 18 ساعت پس از بروس علائم، از ناف به سمت محل قرارگیری آپاندیس حرکت کند. اگر به صورت واضح چنین انتقال دردی را تجربه کردید سریعا خود را به بخش فوریت های پزشکی بیمارستان برسانید. علائم بیماری آپاندیسیت در بزرگسالان می تواند در طی 4 تا 48 ساعت تشدید شود.

درد آپاندیس و تست فشار

روی شکم خود فشار وارد کنید. اگر این فشار مخصوصا در ناحیه پایین سمت چپ شکم حتی نسبت به لمس کردن بسیار دردناک بود هرچه سریعتر خود را به بیمارستان برسانید. به اثر ارتجاعی فشار توجه کنید. با چند انگشت به قسمت زیرین و سمت راست شکم فشار وارد کنید و و سریعا رها کنید. اگر اثر ارتجاعی این فشار و رها سازی باعث ایجاد درد شدید در این ناحیه می شود این احتمال وجود دارد که دچار آپاندیسیت شده اید و در این صورت نیاز به مراقبت های سریع پزشکی است.

بیشتر بخوانید : آپاندیسیت ♥ تپش قلب ♥ ایست قلبی ♥ حمله قلبینارسایی کلیه

  • مرجان فعلی

تعبیر خواب سگ سیاه مرده

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۱۲ ب.ظ

تعبیر خواب سگ سیاه مرده

تعبیر خواب سگ سیاه ،تعبیر خواب سگ سیاه و سفید بزرگ،تعبیر خواب سگ سیاه کوچک،تعبیر خواب سگ سیاه مرده،تعبیر خواب سگ سیاه سفید،تعبیر خواب سگ سیاه ماده،تعبیر خواب سگ سیاه هار،تعبیر خواب سگ سیاه و قهوه ای،تعبیر خواب سگ سیاه اهلی،تعبیر خواب سگ سیاه مهربان،تعبیر خواب سگ سیاه سفید بزرگ،تعبیر خواب سگ سیاه کوچک

تعبیر خواب سگ سیاه

اگر شما هم سگ سیاه در خواب دیده اید و می خواهید تعبیر خواب سگ سیاه را بدانید این مطلب را تا انتها بخوانید.تعبیر دیدن سگ سیاه در خواب دشمن است آن هم از نوع خودی.اگر سگ سیاه مرده باشد یعنی دشمنتان میمیرد.

تعبیر خواب سگ سیاه

سگ اگر آشنا باشد حمایتگر و دوست است و چنان چه نا آشنا و بیگانه باشد خطرناک و مزاحم. در خواب نیز عینا همین حالت پیش می آید.چنانچه در رویای خود سگی دیدید که مطیع و رام است و به دنبالتان می آید و سخن و اشارات شما را می فهمد امنیت دارید و خواب شما خبر می دهد که آسیب نمی بینید و دوستی از شما حمایت می کند و اگر دوست نزدیکی دارید می توانید به او اعتماد کلی داشته باشید زیرا سگ آشنا و مطیع و آرام دوست تعبیر می شود. چنان چه در خواب سگی ببینید که بیگانه است و او را ندیده اید و نمی شناسید باید نگران اطرافیان خویش باشید چرا که احتمالا نسبت به شما حسن نیت ندارند. اگر سگ بیگانه بود و به شما حمله کرد خواب شما می گوید دشمنی پست و دون و آزار رساننده در کمین شما است که لازم است از او حریم بگریزیدو دور بمانید. صدای سگ بدگوئی و سیاست و فحش و ناسزا است و چنان چه در خواب صدای سگی را بشنوید ولی سگ را نبینید نشان آن است که از شما بد می گویند، غیبت می کنند و توطئه ترتیب می دهند. سگ اگر آشنا و رام باشد و بانگ و صدا راه بیندازد فحش و ناسزا است و خواب شما می گوید با یک نفر برخوردی نا مطلوب خواهید داشت که او نسبت به شما سخنان زشت می گوید و دشنام می دهد. ابن سیرین نوشته سگ ماده زنی دون همت و پست است ولی تشخیص نر و مادگی سگ در خواب امکان ندارد مگر این که ذهن ما آن را گواهی دهد یا سگ، توله همراه داشته باشد. به هر حال اگر سگی ماده در خواب به شما حمله کرد باید خود را از خطر زنی فرومایه حفظ کنید که او زنی است آزار رساننده و خطرناک. حمله سگ در خواب میمون نیست ولی بیشتر اهمیت آن منوط است به مهابت سگ. سگ اگر بزرگ و درنده و موحش باشد دشمنی است قوی پنجه و بسیار خطرناک ولی اگر سگ ضعیف و کوچک باشد دشمنی است ناتوان که قادر نیست آزار برساند مثل سگ های زینتی و کوچک که عده ای در خانه ها نگه می دارند. دیدن این نوع سگ در خواب خطری را خبر نمی دهد. اگر در خواب ببینید سگی را به ریسمان و زنجیر بسته اید و همراه می برید با کسی دوستی و موانست می کنید که در شان شما نیست. محمدبن سیرین گوید: سگ در خواب دیدن، دشمن دون فرومایه است، اما مهربان بود و سگ ماده در خواب زن فرومایه بود و سگ سیاه دشمنی بود از عرب، و سگ سفید، دشمنی بود از عجم. اگر بیند که سگ بر وی بانگ می کرد، دلیل که از دشمنی سخنی زشت شنود. اگر بیند که سگ او را بگزید، دلیل که او را از دشمن گزند رسد. اگر دید جامه او به آب دهان سگ آلوده شد، دلیل است از دشمنی خسته شود. اگر دید جامه او بدرید، دلیل که در مالش نقصان پدید آمد. اگر بیند که گوشت سگ میخورد، دلیل که دشمن را به دشمنی دیگر دفع کند. اگر بیند سگی را نان همی داد، دلیل است که روزی بر وی فراخ شود. اگر بیند سگ با وی نزدیکی نمود، دلیل که دشمن در وی طمع کند. اگر بیند که سگ بر وی تکیه کرده بود، دلیل است بر دشمنی فرومایه اعتماد کند و کار او را نصرت دهد. اگر دید که شیر سگ می خورد، دلیل که ترس و بیم سخت به وی رسد و باشد که با دشمن او را خصومت افتد. اگر بیند که سگ از وی می گریخت، دلیل است دشمن از وی برحذر بود. اگر بیند که سگی ماده درخانه او درآمد، دلیل که زنی فرومایه را به زنی کند. اگر دید که سگی جامه او را به دندان بگزید، دلیل است مکروهی بر وی رسد. اسماعیل بن اشعث گوید: سگ شکاری در خواب ، دشمنی بود ظاهر. اگر بیند که به سگی شکار می کرد، دلیل که از دشمنی دعوی دانش کند و خیر و منفعت یابد. اگر بیند گوشت شکار میخورد، دلیل که میراث یابد. اگر بیند که سگ شکاری ازخود دور نمود، دلیل است از دشمنی با منفعت جدا شود. حضرت امام جعفر صادق فرماید: دیدن سگ درخواب بر چهاروجه بود.اول: دشمن. دوم: پادشاه طامع. سوم: دانشمند و خادم بدفعل. چهارم: مردمان غماز.

سگ سیاه در خواب دیدن

سگ اگر آشنا باشد حمایتگر و دوست است و چنان چه نا آشنا و بیگانه باشد خطرناک و مزاحم. در خواب نیز عینا همین حالت پیش می آید.چنانچه در رویای خود سگی دیدید که مطیع و رام است و… به دنبالتان می آید و سخن و اشارات شما را می فهمد امنیت دارید و خواب شما خبر می دهد که آسیب نمی بینید و دوستی از شما حمایت می کند و اگر دوست نزدیکی دارید می توانید به او اعتماد کلی داشته باشید زیرا سگ آشنا و مطیع و آرام دوست تعبیر می شود. چنان چه در خواب سگی ببینید که بیگانه است و او را ندیده اید و نمی شناسید باید نگران اطرافیان خویش باشید چرا که احتمالا نسبت به شما حسن نیت ندارند. اگر سگ بیگانه بود و به شما حمله کرد خواب شما می گوید دشمنی پست و دون و آزار رساننده در کمین شما است که لازم است از او حریم بگریزیدو دور بمانید. صدای سگ بدگوئی و سیاست و فحش و ناسزا است و چنان چه در خواب صدای سگی را بشنوید ولی سگ را نبینید نشان آن است که از شما بد می گویند، غیبت می کنند و توطئه ترتیب می دهند. سگ اگر آشنا و رام باشد و بانگ و صدا راه بیندازد فحش و ناسزا است و خواب شما می گوید با یک نفر برخوردی نا مطلوب خواهید داشت که او نسبت به شما سخنان زشت می گوید و دشنام می دهد. ابن سیرین نوشته سگ ماده زنی دون همت و پست است ولی تشخیص نر و مادگی سگ در خواب امکان ندارد مگر این که ذهن ما آن را گواهی دهد یا سگ، توله همراه داشته باشد. به هر حال اگر سگی ماده در خواب به شما حمله کرد باید خود را از خطر زنی فرومایه حفظ کنید که او زنی است آزار رساننده و خطرناک. حمله سگ در خواب میمون نیست ولی بیشتر اهمیت آن منوط است به مهابت سگ. سگ اگر بزرگ و درنده و موحش باشد دشمنی است قوی پنجه و بسیار خطرناک ولی اگر سگ ضعیف و کوچک باشد دشمنی است ناتوان که قادر نیست آزار برساند مثل سگ های زینتی و کوچک که عده ای در خانه ها نگه می دارند. دیدن این نوع سگ در خواب خطری را خبر نمی دهد. اگر در خواب ببینید سگی را به ریسمان و زنجیر بسته اید و همراه می برید با کسی دوستی و موانست می کنید که در شان شما نیست. به ریسمان بستن و قلاده انداختن سگ نشان چیرگی بر دشمن نیست بل که تحصیل الفت است با شخصی دون و فرومایه و کثیف و چنان چه آن سگ ماده باشد خواب شما می گوید زنی پلید در مسیر شما قرار می گیرد که بر او رغبت پیدا می کنید. اگر در خواب ببینید که به سگ غذا می دهید از غم و غصه فراغت حاصل می کنید و اگر سگ طعمه ای را از دست شما قاپید و ربود و خورد زیان مالی متوجه شما می شود و روی کید و فریب مالی را از شما می رباید و چنان چه آن سگ ماده باشد زنی شما را گول می زند و پولی را از چنگتان به در می برد. اگر در خواب ببینید که سگی در خانه خود دارید ( به شرطی که در بیداری سگ نداشته باشید) کسی در خانه شما هست که صداقت ندارد و باز هم اگر آن سگ ماده باشد و بدانید که سگ ماده را نگهداری می کنید زنی از نزدیکانتان به شما راست نمی گوید و همین زن اگر مهلت و فرصت بیابد خیانت هم می کند. اگر در خواب ببینید که سگی از شما ترسید و گریخت کسی را که دوست ندارید از خویشتن می رانید ولی ممکن است آن شخص هر کس هست شما را دوست داشته باشد زیرا وفاداری سگ مشهور است. اگر سگی را در خواب از خود راندید و آن سگ به ضعف و زبونی نزد شما بازگشت نیکو است چون خواب شما می گوید در امری اشتباه می کنید ولی سود شما در آن است که خلاف میل خود رفتار کنید. در این حالت ضعفی که سگ در خواب شما نشان می دهد مبشر پیروزی است در بیداری. اگر دیدید سگ های زیادی گرد شما را گرفته اند در جمعی وارد می شوید که بین آن ها بیگانه هستید. آن ها شما را نمی پزیرند و با بد بینی به شما نگاه می کنند شما هم از ایشان بیمناک هستید و اعتماد ندارید. به هر حال روابط مطلوبی نخواهید داشت. اما اگر در چنین حالتی سگ ها به شما حمله کنند به هیچ وجه خوب نیست. سگ شکاری دوستی است پست که خدمت می کند و دنائت خود را نمی تواند پنهان نگه دارد و از بین ببرد. اگر در خواب ببینید که سگی برای شما چیزی به دهان گرفت و آورد خوب است چون سودی عایدتان می شود. معبران غربی در مورد سگ تعابیر دیگری دارند که کلا با تعابیر معبران اسلامی و شرقی متفاوتند. این تفاوت از آن جا ناشی می شود که برداشت، نسبت به سگ با روابطی که آن ها با سگ دارند، فرق می کند. این را در مقدمه نیز نوشتم که برداشت ما نسبت به اشخاص و حیوانات و اشیا در تعابیر اثر می گذارد. غربی ها سگ را بهترین دوست انسان می دانند لذا در خواب نامه های غربی سگ دوست صمیمی و حامی قدرتمند و وفادار معرفی شده در حالتی که ما سگ را از حیوانات نجس و پلید و آلوده می دانیم . آن ها دهان سگ را می بوسند در حالی که ما دهان سگ را کثیف می شناسیم و چنان چه سگ به ظرفی دهان بزند هفت بار آن را با خاک میشوییم

خواب سگ سیاه

تعبیرهای کلی ابن سیرین می‌گوید: تعبیر سگ، دشمن پست و فرومایه، ولی مهربان می‌باشد. تعبیر سگ ماده، زنی پست و فرومایه است. اسماعیل بن اشعث می‌گوید: تعبیر سگ شکاری، دشمن آشکار می‌باشد. ابن سیرین می‌گوید: تعبیر سگ سیاه، دشمنی است از «عرب»، و سگ سفید، دشمنی است از «عجم». درگیری با سگ ابن سیرین می‌گوید: اگر ببینی سگی به تو پارس می‌کند، یـعـنـی دشمنت به تو حرف زشتی می‌زند. اسماعیل بن اشعث می‌گوید: اگر ببینی سگ شکاری را از خودت دور می‌کنی، یـعـنـی از دشمن با منفعتی جدا می‌شوی. ابن سیرین می‌گوید: اگر ببینی سگی تو را گاز گرفته و زخمی کرده‌ است، یـعـنـی دشمنت به تو آسیب می‌رساند. اگر ببینی سگی لباس تو را گاز گرفته است، یـعـنـی دچار مسئله ناخوشایندی می‌شوی. اگر ببینی سگی لباس تو را پاره کرده است، یـعـنـی دچار کاهش و ضرر و زیان مالی می‌شوی (دفع بلا و گرفتاری). اگر ببینی سگی از تو فرار می‌کند، یـعـنـی دشمن از تو دوری و حذر می‌کند. گوشت یا شیر سگ ابن سیرین می‌گوید: اگر ببینی گوشت سگ می‌خوری، یـعـنـی دشمن خود را با یکی دیگر از دشمنانت شکست می‌دهی، ابراهیم کرمانی نیز می‌گوید: تعبیرش این است که بر دشمن پیروز می‌شوی . ابن سیرین می‌گوید: اگر ببینی شیر سگ می‌خوری، یـعـنـی دچار ترس و بیم شدیدی می‌شوی و ممکن است با دشمن جنگ و خصومت کنی. رفتار و اندام مثل سگ ابن سیرین می‌گوید: اگر ببینی مثل سگ دم داشته‌ای، یـعـنـی مال و اموال حرام به دست می‌آوری و مردم تو را سرزنش می‌کنند . ابراهیم کرمانی می‌گوید: اگر ببینی “مانند سگ” مشغول خوردن آب صاف از پیاله هستی، یـعـنـی به خوشی و خوشگذرانی می‌پردازی، ولی در اثر کارهایی که انجام می‌دهی دچار بلا و فتنه می‌شوی، طوریکه مال و اموالی را که جمع نموده‌ای، اندک اندک بین مردم بذل و بخشش می‌کنی. سایر موارد ابن سیرین می‌گوید: اگر ببینی سگی به تو پارس می‌کند، یـعـنـی دشمنت به تو حرف زشتی می‌زند. اسماعیل بن اشعث می‌گوید: اگر ببینی با سگی شکار می‌کنی، یـعـنـی از دشمنی به تو خیر و منفعت می‌رسد،‌‌‌‌‌ و اگر ببینی چیزی را شکار کرده‌ای و از گوشت آن شکار خورده‌ای، یـعـنـی به تو ارث و میراث می‌رسد. ابن سیرین می‌گوید: اگر ببینی به سگ نان می‌دهی، یـعـنـی رزق و روزی تو گسترده می‌شود. اگر ببینی سگ با تو آمیزش کرده است [احتمالاً منظور این است که تو مفعول می‌باشی و تو مورد آمیزش سگ قرار گرفته‌ای] یـعـنـی دشمن در تو طمع می‌کند. اگر ببینی سگ به تو تکیه داده است، یـعـنـی به دشمن پست و فرومایه‌ای اعتماد می‌کنی و تو را کمک می‌کند. اگر ببینی لباس تو آلوده به آب دهان سگ شده است، یـعـنـی از دشمن رنجیده و آزرده می‌شوی (دفع بلا و گرفتاری). اگر ببینی سگ ماده‌ای وارد خانۀ تو شده است، یـعـنـی با زن پست و فرومایه‌ای ازدواج می‌کنی. امام صادق (ع) می‌فرمایند: اگر ببینی توله سگ شکاری (یوزه) روی اسب تو سوار شده است، یـعـنـی شخصی یهودی با زن تو فساد خواهد کرد. اگر ببینی سگی روی اسب تو سوار شده است، یـعـنـی شخصی که روحانی زرتشتیان می‌باشد با زن تو فساد خواهد کرد. تعبیرهای سگ عبارتند از: 1- دشمن 2- «پادشاه» طمعکار 3- دانشمند و خدمتکار بدکردار 4- انسان‌های سخن‌چین.

تعبیر دیدن سگ سیاه در خواب

سگ در خواب دیدن، دشمن دون فرومایه است، اما مهربان بود و سگ ماده در خواب زن فرومایه بود و سگ سیاه دشمنی بود از عرب، و سگ سفید، دشمنی بود از عجم اگر بیند که سگ بر وی بانگ می کرد، دلیل که از دشمنی سخنی زشت شنود اگر بیند که سگ او را بگزید، دلیل که او را از دشمن گزند رسد اگر دید جامه او به آب دهان سگ آلوده شد، دلیل است از دشمنی خسته شود اگر دید جامه او بدرید، دلیل که در مالش نقصان پدید آمد اگر بیند که گوشت سگ میخورد، دلیل که دشمن را به دشمنی دیگر دفع کند اگر بیند سگی را نان همی داد، دلیل است که روزی بر وی فراخ شود اگر بیند سگ با وی نزدیکی نمود، دلیل که دشمن در وی طمع کند اگر بیند که سگ بر وی تکیه کرده بود، دلیل است بر دشمنی فرومایه اعتماد کند و کار او را نصرت دهد اگر دید که شیر سگ می خورد، دلیل که ترس و بیم سخت به وی رسد و باشد که با دشمن او را خصومت افتد اگر بیند که سگ از وی می گریخت، دلیل است دشمن از وی برحذر بود اگر بیند که سگی ماده درخانه او درآمد، دلیل که زنی فرومایه را به زنی کند اگر دید که سگی جامه او را به دندان بگزید، دلیل است مکروهی بر وی رسد اسماعیل بن اشعث سگ شکاری در خواب، دشمنی بود ظاهر اگر بیند که به سگی شکار می کرد، دلیل که از دشمنی دعوی دانش کند و خیر و منفعت یابد اگر بیند گوشت شکار میخورد، دلیل که میراث یابد اگر بیند که سگ شکاری ازخود دور نمود، دلیل است از دشمنی با منفعت جدا شود امام جعفر صادق دیدن سگ درخواب بر چهاروجه بود اول: دشمن دوم: پادشاه طامع سوم: دانشمند و خادم بد فعل چهارم: مردمان غماز

سگ سیاه در خواب چه تعبیری دارد

سگ سیاه به معنای آن است که زنی از نزدیکانتان به شما واقعیت را نمیگوید و همین زن اگر مهلت و فرصتی داشته باشد به شما خیانت هم میکند.اگر سگی در خواب از خود فراری دادید و آن سگ به ضعف و زبونی نزد شما بازگشت ، آن سگ نیکو است.اگر دیدید سگ های زیادی گرد اطراف شما را گرفته اند ، در جمعی وارد می شود که بیگانه هستید. آن ها شما را قبول ندارند و با بدبینی به شما نگاه می کنند ، شما هم از آنها بیمناک هستید و اعتمادی به آنها ندارید.سگ شکاری نشان دوستی است که خدمت می کند و دنائت خود را نمی تواند پنهان نگه دارد و از بین ببرد.اگر در خواب ببینید که سگی برای شما چیزی به دندان گرفت و اورد ، خوب است ، چون سودی برایتان عاید می شود. همچنین در منابع اسلامی امده است سگ سیاه نشان دشمن از عرب ، و سگ سفید دشمنی از عجم(فارسی زبان)

سگ سیاه در خواب دیدن

تعبیر خواب به روایت محمد بن سیرین سگ در خواب دیدن، دشمن دون فرومایه است، اما مهربان بود و سگ ماده در خواب زن فرومایه بود و سگ سیاه دشمنی بود از عرب، و سگ سفید، دشمنی بود از عجم. اگر بیند که سگ بر وی بانگ می کرد، دلیل که از دشمنی سخنی زشت شنود. اگر بیند که سگ او را بگزید، دلیل که او را از دشمن گزند رسد. اگر دید جامه او به آب دهان سگ آلوده شد، دلیل است از دشمنی خسته شود. اگر دید جامه او بدرید، دلیل که در مالش نقصان پدید آمد. اگر بیند که گوشت سگ میخورد، دلیل که دشمن را به دشمنی دیگر دفع کند. اگر بیند سگی را نان همی داد، دلیل است که روزی بر وی فراخ شود. اگر بیند سگ با وی نزدیکی نمود، دلیل که دشمن در وی طمع کند. اگر بیند که سگ بر وی تکیه کرده بود، دلیل است بر دشمنی فرومایه اعتماد کند و کار او را نصرت دهد. اگر دید که شیر سگ می خورد، دلیل که ترس و بیم سخت به وی رسد و باشد که با دشمن او را خصومت افتد. اگر بیند که سگ از وی می گریخت، دلیل است دشمن از وی برحذر بود. اگر بیند که سگی ماده درخانه او درآمد، دلیل که زنی فرومایه را به زنی کند. اگر دید که سگی جامه او را به دندان بگزید، دلیل است مکروهی بر وی رسد. تعبیر خواب به روایت امام جعفر صادق دیدن سگ درخواب بر چهاروجه بود. اول: دشمن. دوم: پادشاه طامع. سوم: دانشمند و خادم بدفعل. چهارم: مردمان غماز. تعبیر خواب به روایت منوچهر مطیعی تهرانی سگ اگر آشنا باشد حمایتگر و دوست است و چنان چه نا آشنا و بیگانه باشد خطرناک و مزاحم. در خواب نیز عینا همین حالت پیش می آید.چنانچه در رویای خود سگی دیدید که مطیع و رام است و به دنبالتان می آید و سخن و اشارات شما را می فهمد امنیت دارید و خواب شما خبر می دهد که آسیب نمی بینید و دوستی از شما حمایت می کند و اگر دوست نزدیکی دارید می توانید به او اعتماد کلی داشته باشید زیرا سگ آشنا و مطیع و آرام دوست تعبیر می شود. چنان چه در خواب سگی ببینید که بیگانه است و او را ندیده اید و نمی شناسید باید نگران اطرافیان خویش باشید چرا که احتمالا نسبت به شما حسن نیت ندارند. اگر سگ بیگانه بود و به شما حمله کرد خواب شما می گوید دشمنی پست و دون و آزار رساننده در کمین شما است که لازم است از او حریم بگریزیدو دور بمانید. صدای سگ بدگوئی و سیاست و فحش و ناسزا است و چنان چه در خواب صدای سگی را بشنوید ولی سگ را نبینید نشان آن است که از شما بد می گویند، غیبت می کنند و توطئه ترتیب می دهند. سگ اگر آشنا و رام باشد و بانگ و صدا راه بیندازد فحش و ناسزا است و خواب شما می گوید با یک نفر برخوردی نا مطلوب خواهید داشت که او نسبت به شما سخنان زشت می گوید و دشنام می دهد.

تعبیر دیدن سگ سیاه در خواب چیست

تعبیر خواب سگ از نظر تحلیلگران جدید تونی کریسپ در کتاب فرهنگ تفسیر رویا نوشته تونی کریسپ، با استفاده از نمادها و سمبل‌های مختلف رویای دیدن سگ این‌گونه به تصویر کشیده شده است: سگ: به سادگی ابراز کردن احساساتی چون پرخاشگری- شاید چون سگ‌ها به محض عصبانیت زود دندان‌هایشان را نشان می‌دهند – امیال جسمانی، دوستی، بخش‌هایی از وجودمان که دور از نظر دیگران نگه می‌داریم اما ممکن است ناگهان غلیان کنند، جریان تداوم احساسات طبیعی، خود را وقف کسی یا چیزی کردن، مثلا همسر یا فرزند. سگ را همچنین راهنما یا نگهبان نیمه پنهان زندگی می‌دانند. سگ سیاه: افسردگی یا ترس از مرگ، انرژی حیاتی که در ما فاسد شده و باعث افسردگی و ترس شده است، امیالی که بیشتر آن‌ها ناخودآگاهند، پیام آور مرگ شخصی دیگر. حمله سگ: یا مورد حمله کسی واقع شده‌اید و این رویا خشم و انتقادهای نیشدار آن‌ها را به تصویر می‌کشد و یا در این رویا خشم و پرخاشگری خودتان به تصویر کشیده شده است. سگ قلاده به گردن: غرایز کنترل یا مهار شده، غرایزی که به آن‌ها تعلیم داده و جهتشان داده‌ایم، بخش‌هایی از وجودمان که عقب رانده و مهار شده‌اند. توله سگ: جوانی، سبک سری، غلیان عواطف و هیجانات. این تصویر در رویا ممکن است نمایانگر یک کودک یا احساس هشدار به آن کودک باشد، آبستنی فرزند شخص دیگر، شکنندگی‌ و وابستگی و نیازها، این تصویر می‌تواد نیاز خود شما را به عشق ورزیدن یا مراقبت از چیزی و یا بر عکس به تصویر بکشد. کارل گوستاو یونگ دیدن سگ در خوابتان نمادی از شهود (بینش)، وفاداری، سخاوت، حفاظت و راستی است. خواب بیانگر این است که ارزش‌های قوی و تنش‌های خوب شما، شما را قادر می‌سازد که در دنیا پیش بروید و موفق شوید. خواب دیدن سگ ممکن است بیانگر کسی در زندگی تان باشد که این ویژگی‌ها را داشته باشد. تعبیر دیگر این است که دیدن سگ در خوابتان بیانگر مهارتی است که شما ممکن است رد کرده باشید یا فراموش کرده باشید. اگر سگ هار باشد و/یا غر غر کند، بیانگر یک کشمکش درونی با خودتان است. ممکن است بیانگر خیانت و عدم صداقت باشد. اگر سگ مرده باشد یا در حال مردن باشد، به معنی از دست دادن یک دوست خوب یا غریزه تان است. خواب دیدن اینکه سگ، پای شما را گاز می‌گیرد بیانگر این است که توانایی متعادل کردن جنبه‌های زندگی تان را ندارید. ممکن است در پیش بردن یک موقعیت جدید شک داشته باشید و دچار تردید باشید یا تمایل ندارید که به سمت اهدافتان پیش روید. تعبیر دیگر این است که نمادی از عدم وفاداری است. خواب دیدن اینکه کسی توسط یک سگ گاز گرفته می‌شود بیانگر خیانت است. شما حس می‌کنید که این فرد شما را به بیراهه می‌کشاند. دیدن اینکه در خوابتان، سگ با خوشی صدا می‌کند، نمادی از خوشی و فعالیت اجتماعی است. شما در یک سری مجامع پذیرفته می‌شوید. اگر سگ وحشیانه صدا می‌کند، بیانگر این است که عادت دارید از دیگران تقاضا کنید و موقعیت‌های اطرافتان را کنترل کنید. آیا شما هی تند تند دستور می‌دهید و واق واق می‌کنید؟ تعبیر دیگر این است که می‌تواند بیانگر مجامع غیر دوستانه باشد. دیدن یک سگ بیمار در خوابتان نمادی از دوستی فراموش شده است. خواب دیدن اینکه به یک سگ غذا می‌دهید به این معنی است که شما یک مهارت یا استعداد قدیمی را پرورش می‌دهید. بیانگر این است که شما نیاز دارید زمان و تلاش بیشتری صرف پرورش دوستی هایتان کنید. خواب دیدن سگی که دمش را تکان تکان می‌دهد یا دور خودش می‌چرخد بیانگر این است که شما یک موقعیت را به طوری موثر مدیریت نمی‌کنید. شما زمان زیادی را صرف تلاشی می‌کنید که نتیجه بخش نیست. خواب دیدن اینکه دو سگ همدیگر را لیس می زنند بیانگر درک مشترک در یکی از روابط بیداری تان است(یعنی در یکی از روابط بیداری تان به درک مشترک با هم رسیده اید) خواب دیدن اینکه شما یک سگ می خرید بیانگر این است که تمایل دارید دوستانتان را بخرید. تعبیر دیگر این است که بیانگر این است که نیاز دارید همراهی و مصاحبت پیدا کنید. اگر شما توسط یک سگ راهنمایی می شوید(یک سگ جلوتان راه افتاده پیش می رود)، بیانگر این است که شما در مرور موقعیت یا مساله ای مشکل دارید. خواب دیدن اینکه سگتان را دور می کنید یا میفرستید، بیانگر این است که تصمیمات و انتخاباتی که الان میگیرید، به عنوان عدم وفاداری، سو تعبیر می شود. شما مجبورید چیزی انجام دهید که برای شما درست است و نگران این نباشید که بقیه راجع به این تصمیم چه فکر می کنند. تعبیر دیگر این است که بیانگر رد دوستی است. زیرگرفتن یک سگ در خوابتان به این معنی است که شما در مورد نیات یک دوست شک دارید. شاید حس می کنید به شما خیانت شده است. خواب دیدن در مورد دویدن یا زندگی کردن با یک دسته سگ، به این معنی است که شما به دنبال حس تعلق و داشتن خانواده هستید. سگ ها ممکن است نمادی از خواهر برادر، بچه ها یا اعضای دیگر خانواده باشد که حس می کنید نیاز دارید حمایت شوند و از گزند دور باشند. خواب دیدن اینکه یک سگ را حمام می کنید، نمادی از توانایی پرورش دادن شماست. شما به خودتان، به وفاداری و سخاوت خود، می بالید. خواب دیدن اینکه در حال مالش شکم یک سگ هستید بیانگر اعتماد در رابطه است. خواب دیدن اینکه شما یک سگ را لباس می پوشانید بیانگر این است که تلاش می کنید شخصیت و عادات خود را بپوشانید. خواب دیدن اینکه نمی توانید یک سگ را از کولتان بردارید بیانگر این است که قادر نیستید یک نفر را از کولتان پیاده کنید(یک نفر حسابی سوار شما شده و دارد از شما سواری میگیرد و شما زورتان بهش نمی رسد). شاید آنها خیلی به شما وابسته ند یا خیلی بار روی دوش شمادارند. دیدن یک سگ به رنگ سیاه در خوابتان نمادی از جنبه ی سایه وار یک دوست است. قسمت سیاه یک نفر نصیب شما شده و به شما نشان داده شده و شما قادرید که نیات حقیقی او را بفهمید و از آنها سر در آورید. اگر سگ سفید است، بیانگر این است که نیات این دوست، خالص و درست است. خواب دیدن اینکه شما پا روی یک سگ می گذارید بیانگر این است که شما دوستی ها یا روابط خاصی را بی اهمیت می شمارید. خواب دیدن اینکه یک سگ توله سگ هایی را دارد، به توانایی پرورش دادن شما اشاره دارد. خواب دیدن اینکه یک سگ، مار می خورد بیانگر این است که دوستی صمیمی تلاش می کند که شما را از گرفتن یک تصمیم بد باز دارد. دیدن یک سگ با دو سر در خوابتان به این معنی است که شما خیلی مراقب اطرافتان هستید. از طرف دیگر خواب ممکن است به این معنی باشد که نیاز دارید از چیزی که اطراف شماست بیشتر آگاه باشید. خواب دیدن اینکه سگ شما تلاش می کند که به شما تجاوز کند یا به شما بپرد، هشداری ازین است که یک نفری که فکر می کنید دوست شماست از شما سو استفاده می کند. خوردن غذای سگ در خوابتان بیانگر این است که نیاز دارید به افکار حیوانی یا افکار بدوی رسیدگی کنید. شما ممکن است با مسائل مربوط به وفاداری در یک رابطه مبارزه کنید. دیدن لانه سگ در خوابتان بیانگر این است که در مشکل بزرگی هستید. به خاطر عملکردتان تنبیه می شوید. مطالب مرتبط: تعبیر خواب گربه تعبیر خواب ببر – دیدن ببر در خواب چه معنایی دارد؟ تعبیر خواب سگ (ابن سیرین و امام صادق) محمدبن سیرین گوید: سگ در خواب دیدن، دشمن پست است، اما مهربان بود و سگ ماده در خواب زن فرومایه بود و سگ سیاه دشمنی بود از عرب و سگ سفید، دشمنی بود از عجم. حضرت امام جعفر صادق فرماید: دیدن سگ درخواب بر چهاروجه بود. دشمن. پادشاه طامع (پادشاه طمعکار). دانشمند و خادم بدفعل (دانشمند بد عمل وخادم بد رفتار). مردمان غماز (افراد سخن چین). منوچهر مطیعی تهرانی گوید: سگ اگر آشنا باشد حمایتگر و دوست است و چنان چه نا آشنا و بیگانه باشد خطرناک و مزاحم. در خواب نیز عیناً همین حالت پیش می‌آید. تعبیر خواب حمله کردن و گاز گرفتن سگ محمدبن سیرین گوید: اگر دید جامه او به آب دهان سگ آلوده شد، دلیل است از دشمنی خسته شود. اگر دید جامه او بدرید، دلیل که در مالش نقصان پدید آمد. اگر دید که سگی جامه او را به دندان بگزید، دلیل است مکروهی بر وی رسد. اگر بیند که سگ بر وی بانگ می‌کرد، دلیل که از دشمنی سخنی زشت شنود. مطیعی تهرانی: اگر سگی ماده در خواب به شما حمله کرد باید خود را از خطر زنی فرومایه حفظ کنید که او زنی است آزار رساننده و خطرناک. حمله سگ در خواب مبارک نیست. سگ اگر بزرگ و درنده و موحش باشد دشمنی است قوی پنجه و بسیار خطرناک ولی اگر سگ ضعیف و کوچک باشد دشمنی است ناتوان که قادر نیست آزار برساند مثل سگ‌های زینتی و کوچک که عده ای در خانه‌ها نگه می‌دارند تعبیر خواب فرار کردن از سگ و سگ شکاری محمدبن سیرین گوید: اگر بیند که سگ از وی می‌گریخت، دلیل است دشمن از وی برحذر بو. اسماعیل بن اشعث گوید: سگ شکاری در خواب، دشمنی بود ظاهر. اگر بیند که به سگی شکار می‌کرد، دلیل که از دشمنی دعوی دانش کند و خیر و منفعت یابد. اگر بیند که سگ شکاری ازخود دور نمود، دلیل است از دشمنی با منفعت جدا شود. تعبیر خواب سگ آشنا و سگ غریبه مطیعی تهرانی: چنانچه در رویای خود سگی دیدید که مطیع و رام است و به دنبالتان می‌آید و سخن و اشارات شما را می‌فهمد امنیت دارید و خواب شما خبر می‌دهد که آسیب نمی‌بینید و دوستی از شما حمایت می‌کند و اگر دوست نزدیکی دارید می‌توانید به او اعتماد کلی داشته باشید زیرا سگ آشنا و مطیع و آرام دوست تعبیر می‌شود. مطیعی تهرانی: چنان چه در خواب سگی ببینید که بیگانه است و او را ندیده‌اید و نمی‌شناسید باید نگران اطرافیان خویش باشید چرا که احتمالاً نسبت به شما حسن نیت ندارند. اگر سگ بیگانه بود و به شما حمله کرد خواب شما می‌گوید دشمنی پست و دون و آزار رساننده در کمین شما است که لازم است از او حریم بگریزیدو دور بمانید. تعبیر خواب صدای سگ مطیعی تهرانی: صدای سگ بدگویی و سیاست و فحش و ناسزا است و چنان چه در خواب صدای سگی را بشنوید ولی سگ را نبینید نشان آن است که از شما بد می گویند، غیبت می‌کنند و توطئه ترتیب می‌دهند. سگ اگر آشنا و رام باشد و بانگ و صدا راه بیندازد فحش و ناسزا است و خواب شما می‌گوید با یک نفر برخوردی نا مطلوب خواهید داشت که او نسبت به شما سخنان زشت می‌گوید و دشنام می‌دهد. تعبیر خواب غذا دادن به سگ مطیعی تهرانی: اگر در خواب ببینید که به سگ غذا می‌دهید از غم و غصه فراغت حاصل می‌کنید و اگر سگ طعمه ای را از دست شما قاپید و ربود و خورد زیان مالی متوجه شما می‌شود و روی کید و فریب مالی را از شما می‌رباید و چنان چه آن سگ ماده باشد زنی شما را گول می زند و پولی را از چنگتان به در می‌برد تعبیر خواب ترساندن سگ مطیعی تهرانی: اگر در خواب ببینید که سگی از شما ترسید و گریخت کسی را که دوست ندارید از خویشتن می رانید ولی ممکن است آن شخص هر کس هست شما را دوست داشته باشد زیرا وفاداری سگ مشهور است. اگر سگی را در خواب از خود راندید و آن سگ به ضعف و زبونی نزد شما بازگشت نیکو است چون خواب شما می‌گوید در امری اشتباه می‌کنید ولی سود شما در آن است که خلاف میل خود رفتار کنید. در این حالت ضعفی که سگ در خواب شما نشان می‌دهد مبشر پیروزی است در بیداری. تعبیر خواب دیدن سگ‌های زیاد مطیعی تهرانی: اگر دیدید سگ‌های زیادی گرد شما را گرفته‌اند در جمعی وارد می‌شوید که بین آن‌ها بیگانه هستید. آن‌ها شما را نمی پذیرند و با بد بینی به شما نگاه می‌کنند شما هم از ایشان بیمناک هستید و اعتماد ندارید. به هر حال روابط مطلوبی نخواهید داشت. اما اگر در چنین حالتی سگ‌ها به شما حمله کنند به هیچ وجه خوب نیست.

تعبیر خواب سگ سیاه بزرگ

حضرت امام جعفر صادق می فرمایند: دیدن سگ در خواب بر چهاروجه است؛ اول: دشمن. دوم: پادشاه طامع (پادشاه طمعکار). سوم: دانشمند و خادم بدفعل (دانشمند بد عمل وخادم بد رفتار). چهارم: مردمان غماز (افراد سخن چین). محمد بن سیرین گوید: سگ در خواب دیدن، دشمن دون و فرومایه اما مهربان بود و سگ ماده در خواب زن فرومایه بود و سگ سیاه، دشمنی بود از عرب، و سگ سفید، دشمنی بود از عجم. اگر بیند که سگ بر وی بانگ می‌کرد، از دشمنی سخنی زشت می شنود. اگر بیند که سگ او را بگزید، او را از دشمن گزند رسد. اگر دید جامه او به آب دهان سگ آلوده شد، دلیل است که از دشمنی خسته شود.اگر دید جامه او را بدرید، دلیل این است که در مالش نقصان پدید آید. اگر بیند که گوشت سگ می‌خورد، دلیل اینکه دشمن را به دشمنی دیگر دفع کند. اگر بیند سگی را نان می داد، دلیل است که روزی بر وی فراخ شود. اگر بیند سگ با وی نزدیکی نمود، دلیل که دشمن در وی طمع کند.اگر بیند که سگ بر وی تکیه کرده بود، دلیل است بر دشمنی فرومایه اعتماد کند و کار او را نصرت دهد. اگر دید که شیر سگ می خورد، دلیل که ترس و بیم سخت به وی رسد و باشد که با دشمن او را خصومت افتد. اگر بیند که سگ از وی می گریخت، دلیل است دشمن از وی برحذر بود. اگر بیند که سگی ماده در خانه او درآمد، دلیل که زنی فرومایه را به زنی کند. اگر دید که سگی جامه او را به دندان بگزید، دلیل است مکروهی بر وی رسد. اسماعیل بن اشعث گوید: سگ شکاری در خواب، دشمنی بود ظاهر. اگر بیند که سگی شکار می کرد، دلیل که از دشمنی دعوی دانش کند و خیر و منفعت یابد. اگر بیند گوشت شکار می خورد، دلیل که میراث یابد. اگر بیند که سگ شکاری ازخود دور نمود، دلیل است از دشمنی با منفعت جدا شود.منوچهر مطیعی تهرانی گوید: سگ اگر آشنا باشد، حمایتگر و دوست است و چنان چه نا آشنا و بیگانه باشد خطرناک و مزاحم. در خواب نیز عینا همین حالت پیش می‌آید. چنانچه در رویای خود سگی دیدید که مطیع و رام است و به دنبالتان می آید و سخن و اشارات شما را می فهمد، امنیت دارید و خواب شما خبر می دهد که آسیب نمی بینید و دوستی از شما حمایت می کند و اگر دوست نزدیکی دارید، می توانید به او اعتماد کلی داشته باشید زیرا سگ آشنا و مطیع و آرام دوست تعبیر می شود.چنان چه در خواب سگی ببینید که بیگانه است و او را ندیده اید و نمی شناسید باید نگران اطرافیان خویش باشید؛چرا که احتمالا نسبت به شما حسن نیت ندارند. اگر سگ بیگانه بود و به شما حمله کرد، خواب شما می گوید دشمنی پست و دون و آزار رساننده در کمین شما است که لازم است از او دور بمانید. صدای سگ بدگوئی و سیاست و فحش و ناسزاست و چنان چه در خواب صدای سگی را بشنوی، ولی سگ را نبینید نشان آن است که از شما بد می گویند، غیبت می کنند و توطئه ترتیب می دهند. سگ اگر آشنا و رام باشد و بانگ و صدا راه بیندازد، فحش و ناسزا است و خواب شما می گوید با یک نفر برخوردی نا مطلوب خواهید داشت که او نسبت به شما سخنان زشت می گوید و دشنام می دهد. ابن سیرین نوشته سگ ماده، زنی دون همت و پست است؛ ولی تشخیص نر و مادگی سگ در خواب امکان ندارد. مگر این که ذهن ما آن را گواهی دهد یا سگ، توله همراه داشته باشد.به هر حال اگر سگی ماده در خواب به شما حمله کرد باید خود را از خطر زنی فرومایه حفظ کنید که او زنی است آزار رساننده و خطرناک. حمله سگ در خواب میمون نیست؛ ولی بیشتر اهمیت آن منوط است به مهابت سگ. اگر در خواب ببینید که به سگ غذا می دهید از غم و غصه فراغت حاصل می کنید و اگر سگ طعمه ای را از دست شما قاپید و ربود و خورد، زیان مالی متوجه شما می شود و روی کید و فریب مالی را از شما می رباید و چنان چه آن سگ ماده باشد زنی شما را گول می زند و پولی را از چنگتان به در می برد.اگر دیدید سگ های زیادی گرد شما را گرفته اند، در جمعی وارد می شوید که بین آن ها بیگانه هستید. آن ها شما را نمی پذیرند و با بد بینی به شما نگاه می کنند. شما هم از ایشان بیمناک هستید و اعتماد ندارید. به هر حال روابط مطلوبی نخواهید داشت. اما اگر در چنین حالتی سگ ها به شما حمله کنند به هیچ وجه خوب نیست. سگ شکاری دوستی است، پست که خدمت می کند و دنائت خود را نمی تواند پنهان نگه دارد و از بین ببرد. اگر در خواب ببینید که سگی برای شما چیزی به دهان گرفت و آورد خوب است؛ چون سودی عایدتان می شود.

  • مرجان فعلی

التهاب تاندون زانو

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۴۲ ق.ظ

التهاب تاندون زانو

التهاب تاندون مچ دست ,التهاب تاندون مچ دست درمان,التهاب تاندون مچ دست چیست,علائم التهاب تاندون مچ دست,درمان سنتی التهاب تاندون مچ دست

التهاب تاندون , التهاب تاندون مچ دست , التهاب تاندون مچ دست درمان , التهاب تاندون مچ دست چیست

توضیحاتی در مورد التهاب تاندون

تاندون‌ها بافت‌های رشته‌ای محکمی هستند که استخوان و ماهیچه را به هم متصل می‌کنند. آن‌ها از حرکت مفاصل و استخوان‌ها هنگام منقبض شدن ماهیچه‌ها پشتیبانی می‌کنند. برخی از انواع آسیب‌هایی که به تاندون‌ها وارد می‌شوند، عبارتند از پارگی تاندون، تنوسینوویت، تاندینوپاتی و التهاب تاندون یا تاندونیت. تاندونیت التهاب تاندون است و معمولا در قسمت‌های پایین‌تر بدن، بالای شانه‌ها، لگن، باسن و غیره رخ می‌دهد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب تاندون صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علائم التهاب تاندون

درد، سفتی، توده، تورم، حساسیت، ضعف، و غیره. ممکن است در هنگام ورزش کردن، دچار تاندونیت شوید و این مشکل می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن مانند پاشنه، انگشتان، زانو، مچ دست، آرنج، شانه، و غیره را تحت تاثیر قرار دهد.

التهاب تاندون و باندهای الاستیک

استفاده از باندهای الاستیک یا گرم برای کاهش میزان فشاری که روی عضلات آسیب‌دیده وارد می‌شود، بسیار موثر است. به کمک آن‌ها می‌توانید درد و تورم را تسکین دهید. به علاوه این روش همچنین به سرعت بخشیدن روند بهبودی نیز کمک می‌کند. باند الاستیک یا گرم همیشه در بازار موجود است. شما باید ساق پا و از مچ پا به پایین را را با یک باند الاستیک یا گرم بپوشانید. باید سعی کنید که پای‌تان را بالا نگه دارید تا جریان خون را به این ناحیه کاهش بدهید. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، باید حدودا به مدت چند روز یا تا زمانی که به طور کامل از تورم و درد خلاص شدید، پای‌تان را بسته نگه دارید. از سوی دیگر، شما باید از بیش از اندازه محکم بستن ناحیه‌ی آسیب‌دیده پرهیز کنید، زیرا این کار می‌تواند سبب شود که جریان خون ضعیف شود. حواس‌تان باشد که اگر درد یا علائم دیگر افزایش یافتند، باید باندپیچی پا را باز کنید.

التهاب تاندون و سرکه‌

استفاده از سرکه‌ی گرم و بانداژ سرد یکی از درمان‌های خانگی دیگر برای التهاب تاندون زانو، مچ و سایر قسمت‌ها است. این روش می‌تواند برای خلاص شدن از درد و التهاب ناشی از تاندونیت به شما کمک کند، زیرا درمان گرم در کاهش درد و شل کردن عضلات موثر است در حالی که درمان سرد التهاب را کاهش می دهد. علاوه بر این، سرکه نیز به عنوان یک عامل ضد التهابی عالی عمل می‌کند.روش انجام کار: – ابتدا مقادیر مساوی آب و سرکه سفید آماده کنید و سپس آن‌ها را با هم مخلوط کنید. – بعد، ترکیب را در یک ظرف تمیز گرم کنید. – در یک تابه یا کاسه‌ی کوچک، سرکه و آب سرد را به نسبت ۱ به ۱ ترکیب کنید. – حالا یک حوله‌ی تمیز را در این مخلوط داغ غوطه‌ور کنید و بعد آن را بیرون بیاورید و با فشار دادن مایع اضافی‌اش را خارج کنید. – سپس حوله را حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در اطراف منطقه‌ی آسیب‌دیده قرار دهید. – بعد، حوله را در مخلوط سرد سرکه و آب غوطه‌ور کنید و همان روند را دنبال کنید. – شما باید این فرایند را ۳ بار تکرار کنید. – در نهایت، کمی مرطوب‌کننده روی پوست بمالید.

التهاب تاندون و طب سوزنی

یکی دیگر از روش‌های درمانی خوب طب سوزنی است. مطابق با یک مطالعه که در مجله‌ی پزشکی طب جامع‌نگر چین در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، طب سوزنی در مقایسه با برخی از تمرینات اکسنتریک، بهتر می‌تواند به بهبود درد و فعالیت در افراد مبتلا به تاندونیت مزمن کمک کند. علاوه بر این، طب سوزنی همچنین در افزایش اشباع اکسیژن و حجم خون در تاندون موثر است و همین باعث کاهش درد و تورم زانو می‌شود. با این حال، باید یک متخصص طب سوزنی مناسب برای درمان التهاب تاندون پیدا کنید.

التهاب تاندون و آب گازدار بدون قند

اگر به دنبال درمان‌های خانگی برای رفع مشکل تاندونیت زانو، مچ و سایر قسمت‌ها هستید، نباید آب گازدار (سودا یا آب کربناته) را فراموش کنید. این آب می‌تواند برای از بین بردن التهاب و درد ناشی از تاندونیت به شما کمک کند. علاوه بر این، به لطف فرایند اسمز معکوس، آب گازدار به بیرون کشیدن مایع اضافی از پای شما کمک می‌کند. روش انجام کار: – در ابتدا، آب گازدار بدون قند را آماده کنید و منطقه‌ی آسیب‌دیده را در این آب به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه خیس بگذارید. – باید این روش را ۲ بار در روز و به مدت چند روز انجام دهید تا شاهد کاهش شدید درد و تورم باشید.

التهاب تاندون و ماساژ

ماساژ یکی دیگر از روش‌های درمانی خانگی برای التهاب تاندون زانو، مچ و سایر قسمت‌های بدن است که باید امتحان کنید! ماساژ ملایم برای افزایش گردش خون بسیار عالی است، چرا که عضلات را ریلکس نگه می‌دارد و تورم و سفتی را کاهش می‌دهد. برای انجام این روش درمانی، می‌توانید از روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن خردل یا روغن زیتون استفاده کنید. روش انجام کار: – ابتدا یک نوع روغن را انتخاب کنید و سپس کمی آن را گرم کنید. – با استفاده از انگشتان‌تان روغن گرم را به آرامی روی ساق پا، مچ پا به پایین و پاشنه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. – شما باید این روند را چند بار در روز تکرار کنید، تا زمانی که درد کاملا بهبود بیابد. – اگر نمی‌توانید نواحی آسیب‌دیده را خودتان ماساژ بدهید، می‌توانید از یک ماساژ درمانگر حرفه‌ای یا دوست‌تان کمک بگیرید.

التهاب تاندون و ویتامین E

التهاب و درد می‌تواند ناشی از رادیکال‌های آزاد باشد. ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی برای از بین بردن این رادیکال‌های آزاد عالی است. بنابراین، به کاهش التهاب و درد ناشی از التهاب تاندون کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین E همچنین در بهبود عملکرد گردش خون تاثیر مثبت دارد که همین موجب کاهش تورم و تسریع روند بهبود می‌شود. – شما می‌توانید روغن داخل کپسول‌های ویتامین E را برای ماساژ دادن منطقه‌ی آسیب‌دیده به صورت حدود۲ یا ۳ بار در روز استفاده کنید تا زمانی که از درد به طور کامل رهایی پیدا کنید. – روش دیگر این است که می‌توانید مواد غذایی غنی از ویتامین E یا مکمل ویتامین E را پس از مشاوره با پزشک‌تان استفاده کنید تا روند بهبودی‌تان تسریع بیابد.

التهاب تاندون و روغن کرچک

روغن کرچک برای دور نگه داشتن درد، التهاب و تورم ناشی از التهاب تاندون بسیار عالی است. یکی دیگر از داروهای موضعی برای تاندونیت زانو، مچ و سایر قسمت‌های بدن که باید امتحان کنید، روغن کرچک است. این روغن می‌تواند به شما در کاهش علائم تاندونیت کمک کند. این روغن عمدتا اسید ریسینلیدیک دارد که یک عامل ضد التهابی عالی است. همچنین، مطابق با یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، اسید ریسینلیدیک موجود در این روغن متشکل است از کپسایسین و خواص ضد التهابی که پس از استفاده‌ی مکرر، نتایج آن کاملا قابل مشاهده است. روغن کرچک را به صورت ۲ تا ۳ بار در روز برای کاهش درد و التهاب ناشی از التهاب تاندون به طور مستقیم در منطقه آسیب‌دیده استعمال کنید.

التهاب تاندون و زنجبیل

زنجبیل برای از بین بردن چند مشکل مربوط به درد و التهاب عالی است. این ریشه‌ی خوراکی حاوی خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که به کاهش درد، التهاب و تورم کمک می‌کند، و به همین دلیل در میان داروهای مؤثر برای درمان التهاب تاندون قرار می‌گیرد. علاوه بر این، زنجبیل همچنین برای بهبود گردش خون در منطقه‌ی آسیب‌دیده عالی است. روش انجام کار: – ابتدا، ۱ قاشق غذاخوری از تکه‌های زنجبیل نازک را به نصف فنجان آب تمیز اضافه کنید. سپس، آن را به مدت حدود ۱۰ دقیقه دم بگذارید تا دمنوش زنجبیل آماده شود. حالا، آن را صاف کنید و کمی عسل به دمنوش حاصل اضافه کنید. در نهایت باید ۲ یا ۳ فنجان دمنوش زنجبیل در روز بنوشید. یا، می‌توانید زنجبیل را به غذاهای روزانه‌تان اضافه کنید. – روش دیگر این است که می‌توانید پس از مشاوره با پزشک‌تان، مکمل زنجبیل مصرف کنید. – یا همچنین می‌توانید روغن زنجبیل را برای ماساژ دادن منطقه‌ی آسیب‌دیده چند بار در روز استفاده کنید.

التهاب تاندون با پارگی‌ های میکروسکوپی

تاندونیت (به انگلیسی: Tendinitis or Tendonitis) یعنی التهاب تاندون که همراه با پارگی‌های میکروسکوپی است. این ضایعه بیانگر یک پاسخ التهابی در داخل تاندون، بدون التهاب لایه خارجی (یعنی پاراتنون) آن است. استفاده بیش از حد از عضلات، مهمترین عامل تاندونیت محسوب می‌شود. درگیری تاندون ماهیچه‌های مفصل شانه با تشخیص تاندونیت، شیوع بالایی دارد. به عنوان مثال تاندونیت ماهیچه فوق خاری (سوپرااسپیناتوس) که یکی از ماهیچه‌های کلاهک چرخاننده  (روتاتور کاف) است، نسبت به عضلات دیگر بیشتر مشاهده می‌گردد. ازجمله عوارض التهاب‌های تاندونی، تاندونیت کلسیفیه، بورسیت و تاندونیت مزمن است.

مهمترین علل تاندونیت

مهمترین علل تاندونیت عبارتنداز: فعالیت‌های تکرای. اگرچه در این اعمال، نیروی کمی به کار می‌رود، ولی به دلیل تکرار بالا، آسیب پذیری تاندون افزایش می‌یابد. ضربه مستقیم اختلالات وضعیت (پوسچر) کاهش خونرسانی در برخی از نقاط تاندون (مثلاً تاندون فوق خاری یا سوپرااسپیناتوس و تاندون آشیل)

علایم تاندونیت

علایم تاندونیت ممکن است درارتباط با موارد زیر باشد: با استراحت درد کاهش می‌یابد و با فعالیت تشدید می‌گردد. معمولاً شروع درد تدریجی بوده و در یک دوره زمانی ایجاد می‌شود. با اعمال مقاومت به عضله توسط معاینه کننده در عملی که آن ماهیچه دارد، درد افزایش می‌یابد. کشش ماهیچه درگیر، ممکن است با درد همراه گردد. در مرحله حاد به هنگام استراحت نیز ممکن است درد وجود داشته باشد. احتمال وجود اسپاسم محافظتی تورم و احتمال گرمی در ناحیه حساسیت به لمس در ناحیه آسیب کرپیتاسیون  (صدای خش خش) به هنگام عمل فعال عضله. احتمالاً چسبندگی پاراتنون در تاندون ملتهب باعث کرپیتاسیون می‌گردد. این چسبندگی می‌تواند به علت تولید مواد چسبنده در اثر پاسخ التهابی تاندون ایجاد گردد.

التهاب تاندون و سیب‌ زمینی

در واقع، یک سیب‌زمینی خام با حذف مایع اضافی از بدن شما می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. علاوه بر این، با توجه به مطالعات انجام شده، سیب‌زمینی دارای خواص تسکین‌دهنده‌ی درد و آرام‌بخش است و زمانی که سطح درد افزایش می‌یابد، می‌تواند به شما کمک کند آرام شوید. بنابراین، اگر به دنبال درمان‌های خانگی التهاب تاندون زانو، مچ دست، و سایر قسمت‌های بدن هستید، سیب‌زمینی را نادیده نگیرید. روش انجام کار: – در ابتدا یک سیب‌زمینی بزرگ را بجوشانید. – سپس اجازه دهید کاملا خنک شود و آن را خوب له کنید. – حالا این سیب‌زمینی له‌شده را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده پخش کنید. – سپس از یک پارچه‌ی پنبه‌ای تمیز برای بستن این ناحیه استفاده کنید. – در نهایت، اجازه بدهید سیب‌زمینی به مدت نیم ساعت بماند. – شما باید این روش درمانی را 2 بار در روز و به مدت 3 روز تکرار کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید.

روش درمان التهاب تاندون

التهاب تاندون چگونه درمان می شود؟ درمان های ابتدایی عبارتند از: – پرهیز از انجام کارهایی که مشکل را بدتر می کنند. – محل آسیب دیده را استراحت دهید. – گذاشتن کیسه یخ روی محل التهاب تاندون – از داروهای ضد التهاب و یا ژل های ضد التهاب استفاده کنید. اگر مشکل شما طی یک هفته خوب نشد به پزشک مراجعه کنید تا درمان های زیر را به شما توصیه کند: – تزریق کورتون: این دارو به سرعت درد و التهاب تاندون را کم می کند – فیزیوتراپی توسط متخصص این کار – عمل جراحی ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا التهاب تاندون برطرف شود که بستگی به شدت آن دارد. در شرایط زیر نزد پزشک بروید: – تب بالاتر از ۷/۳۷ درجه سانتیگراد – احساس گرمی، قرمزی و ورم محل التهاب – عدم توانایی برای حرکت دادن محل التهاب نشانه های بالا می توانند علائم مشکلات دیگری در بدن باشند که نیاز به درمان سریع تری دارند.

التهاب تاندون و کلم بروکلی

کلم بروکلی به .شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاهی به نتایج قابل‌توجهی برای مبارزه با مفاصل متورم برسید. بنابراین، این گیاه خوراکی هم به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای التهاب تاندون زانو، مچ دست و دیگر قسمت‌ها استفاده می‌شود. روش انجام کار: – ابتدا یک بروکلی تازه تهیه کنید و آن را در مخلوط‌کن بریزید و با اضافه کردن کمی آب به آن،‌ یک خمیر آماده کنید. – حالا این خمیر را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده پخش کنید و با استفاده از یک پارچه پنبه‌ای آن را ببندید. – در نهایت، اجازه بدهید خمیر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه همان جا بماند و بعد با آب گرم آن را شستشو دهید. – شما باید این روش را 2 بار در روز و به مدت چند روز تکرار کنید.

درمان خانگی التهاب تاندون

کیسه‌ی یخ یکی از عالی‌ترین داروهای خانگی برای التهاب تاندون زانو، مچ دست و سایر قسمت‌های بدن است. استفاده از کیسه‌ی یخ روش ساده‌ای است که می‌توانید هر روز در خانه آن را انجام دهید. خیلی ساده چند تکه یخ بردارید، آن‌ها را لای یک حوله‌ی نرم قرار بدهید و بعد آن را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده به مدت ۱۵ دقیقه قرار بدهید. این روش درمانی درد و التهاب التهاب تاندون را کاهش می‌دهد. به جای استفاده از تکه‌های یخ، می‌توانید از غذاهای یخ زده یا میوه استفاده کنید. شما می‌توانید این روش درمانی را چند بار در روز انجام دهید تا سریع‌تر به نتیجه برسید.روغن زیتون علاوه بر مزایایی که برای بهبود سلامتی دارد و کاربردهایی که برای مو، پوست و ناخن دارد، برای برخی از مشکلات مانند التهاب تاندون نیز مفید است. استفاده از روغن زیتون برای ماساژ دادن منطقه‌ی آلوده، باعث کاهش التهاب و درد ناشی از تاندونیت می‌شود. شما می‌توانید پا، مچ دست، زانو، شانه، آرنج یا هر بخش دیگری از بدن را با این روغن ماساژ بدهید. روغن زیتون جریان خون را بهبود می‌بخشد، بنابراین شما با این روش درمانی تسکین خواهید یافت. حالا مقداری روغن زیتون گرم آماده کنید و به آرامی آن را در نواحی دردناک به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. این روش درمانی می‌تواند چند بار در روز استفاده شود.مریم‌گلی به دلیل خواص درمانی خوبی که دارد، برای درمان التهاب تاندون بسیار مفید است. این گیاه دارویی می‌تواند درد و التهاب تاندونیت را آرام کند. تمام کاری که باید بکنید این است که برگ‌های مریم‌گلی تازه را آماده کنید و آن‌ها را در مناطق آسیب‌دیده‌ی خود مالش دهید. روش دیگر این است که می‌توانید برگ مریم‌گلی را در سرکه سیب بجوشانید و بگذارید به طور طبیعی خنک شود و بعد یک تکه پارچه‌ی پنبه‌ای را در مایع خیس کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی قسمتی که درد دارد بگذارید. همچنین می‌توانید برای کاهش درد و التهاب هر روز دمنوش مریم‌گلی بنوشید.مارچوبه به عنوان یک دیورتیک طبیعی، نه تنها برای سلامت کلی شما مفید است، بلکه یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان التهاب تاندون است چرا که مایع اضافی را از سیستم بدن خارج می‌کند، آب اضافی را کاهش می‌دهد، التهاب، تورم و درد ناشی از تاندونیت را از بین می‌برد. اگر تاندونیت دارید، باید به میزان بیش‌تری مارچوبه مصرف کنید. این گیاه خوراکی به صورت بخارپز و در ترکیب با ماهی، ماست و غیره خوشمزه می‌شود. همچنین می‌توانید از مارچوبه برای طبخ یک سوپ سالم و خوش‌طعم استفاده کنید، یا برای کاهش وزن با آن سالاد تهیه کنید.

بیشتر بخوانید : درد بازو ♥ بازو درد ♥ درد کتف ♥ آرتروز شانهشانه درد

  • مرجان فعلی